חייכו, אכלתם אותה: 3 מצלמות אבטחה עם תפעול פשוט

מצלמות אבטחה לבית היו עד לא מזמן עסק יקר, אך לאחרונה יש דגמים זולים שמאפשרים התקנה פשוטה ומספקים צילום איכותי ואחסון של הקבצים בענן

בזק: Icontrol Networks דגם פייפר
בזק: Icontrol Networks דגם פייפר

מצלמות אבטחה המסוגלות לתעד בקלות ובמחיר לא גבוה את המתרחש בבית הן מוצר מוכר, ששב ועולה לשיח הציבורי בכל פעם שנחשף מקרה התעללות של מטפלת בילדים. במשך השנים המצלמות השתכללו והן הפכו למערכות אבטחה כוללות לבית, ולא רק כפתרון לתיעוד המנקה. הדור הנוכחי הפך את המצלמות לחכמות יותר, הן כוללות חיבור אלחוטי לאינטרנט, התראות בדחיפה לסמארטפון על כל המתרחש בבית והן יודעות גם מה הטמפרטורה, איכות האוויר והרעשים בחדר שבו הן נמצאות.

עד לא מזמן, פתרונות אבטחה היו סיפור יקר מאוד שכרוך בתשלום חודשי לחברת אבטחה, אך הדור הנוכחי של המצלמות הופך את המוצר הזה לנגיש לכל אחד - הן מבחינת המחיר והן מבחינת ההתקנה והתפעול.

לפני מספר שבועות הכריזה בזק על קמפיין הבית החכם שלה. המוצר הראשון שלה הוא מצלמת אבטחה תוצרת icontrol Networks, המסוגלת לשמש גם כמערכת חכמה המתחברת לחיישנים לדלת, לחלונות ולשקעי החשמל. בזק, לצד יצרניות תקשורת אחרות בארץ, מתכננות לדחוף את תחום מצלמות האבטחה כמוצר משלים בקטלוג שלהן. מדובר במוצר המתחבר לסמארטפון, יש לו ניחוח גאדג'טי חכם וכנראה שרוב האנשים שלא גרים בדירות צמודות קרקע, גם לא מחזיקים פתרונות אבטחה מהסוג הזה. כך שהשוק עצמו רחב ומהווה הזדמנות מצוינת.

אחד הדברים שכדאי להתייחס אליהם בבחירת המצלמה הוא העיצוב. נכון שבהתחלה נראה שמדובר בנתון לא רלוונטי, אבל אם המצלמה ממוקמת בסלון, חדר השינה או העבודה, רצוי שהמצלמה לא תבלוט לעיני לכל מי שנכנס לחדר. החברה היחידה שהשקיעה בתחום היא Canary האמריקנית, שהמוצר שלה נראה כמו גאדג'ט שרחוק מאוד מעיצוב של מצלמה.

נתון חשוב נוסף הוא היכולת לאחסן את הסרטונים בשירותי ענן. מדובר באפשרות לגשת לסרטונים במועד מאוחר יותר וגם להורידם לאחסון פרטי בסמארטפון, כך שבמקרה שיש סרטון חשוב, הוא יישמר ללא שום בעיה.

עוד נתון שכדאי לשים לב אליו הוא סירנה. בחלק מהמצלמות משולבת היכולת להשמיע רעש לפורצים. זה אולי לא ימנע את הפריצה, אבל זה לא יזיק.

"גלובס" בדק שלוש מצלמות שניתן לרכוש היום: Icontrol Networks של בזק, Focus85 של מוטורולה והמצלמה של חברת קאנרי.

המסקנות: בזק מציעה את הפתרון העשיר ביותר ובמחיר האטרקטיבי ביותר - מודל השכרה של 20 שקל לחודש. כמו כן, המערכת מאפשרת להתחבר לאביזרים שונים ולשכלל אותה אפילו יותר. חבל שאיכות התמונה בינונית. המצלמה של חברת קאנרי אמנם לא נמכרת בארץ בצורה מסודרת, אבל היא מציעה את איכות התמונה הגבוהה ביותר עם מגוון יכולות של אחסון סרטונים בענן וזיהוי דיירי הבית לפי האפליקציה בסמארטפון שלהם, כך שהמצלמה יודעת להתאים את מצבי הצילום שלה באופן אוטומטי.

מוטורולה, דגם Focus85 - צילום עם אחסון בענן

למוטורולה יש מגוון מוצרים מלבד סמארטפונים, בינהן גם מצלמות אבטחה. הייבואן ביקונקט החל למכור בארץ את קטלוג המצלמות שלהן, שבעיקר מספק פתרון ללקוחות האינטרנט של הוט (מכיוון שאלו לא יכולים לרכוש את המצלמה של בזק).

עיצוב

מוטורולה לא היו יצירתיים מדי בעיצוב שלהם. ה-Focus85 נראית בדיוק כמו מצלמת אינטרנט בה משתמשים ליד המחשב (לפני שהמצלמות התחילו להשתלב במסכים), מה שאומר שהיא בולטת לעין.

ממשק

הממשק של מוטורולה לא מספיק ברור. ניתן להתמצא בו, אבל זה דורש מעט עבודה. האפליקציה מספקת התראות לסמארטפון על פי הגדרות שנעשו מראש, למשל, תנועה ורעש. אחד הדברים שחסרים באפליקציה היא האפשרות לכבות את ההתראות ברגע שמגיעים הביתה. האופציה היחידה היא לכבות את ההתראות רק לשלוש שעות או לכבות את המצלמה פיזית ע"י כפתור ההפעלה ולזכור להפעיל אותה מחדש כאשר יוצאים מהבית. מדובר בפתרון פחות נוח מזה שקאנרי או בזק מציעות.

צילום

איכות הצילום בינונית - רק HD - אבל היא בהחלט מספקת בשביל לזהות פרצופים ולראות מה קורה בבית. צילום הלילה הציג תמונה מקרטעת ולא טובה במיוחד. ניתן לשלוט בזווית העדשה ולהזיז אותה מעט לכיוונים שונים בעזרת האפליקציה בסמארטפון.

ענן

גם מוטרולה מציעה אחסון של סרטוני האבטחה באתר שלה, אבל בניגוד לבזק, כאן צריך לשלם כסף. אומנם קיים מודל חינמי של הקלטה ידנית, אבל לא מדובר בפתרון נוח. עבור הקלטת התראות של ה-24 שעות האחרונות (ולאחר מכן מחיקה שלהן בהקלטות החדשות), צריך לשלם 12 שקל לחודש או 110 שקל לשנה. ניתן להוריד את ההקלטות לסמארטפון לאחסון פרטי.

יכולות נוספות

ה-Focus85 מציעה חיווי על מצב הטמפרטורה בבית והתראות שמבוססות עליה. ניתן לשוחח באמצעות האפליקציה עם האנשים הנמצאים בבית. לא קיימת אפשרות להשמעת סירנה במצלמה. יש רק אופציה להשמיע מנגינות בעוצמה חלשה.

בשורה התחתונה

לא מדובר במצלמה הטובה בסקירה, אבל היא בהחלט מספקת פתרון יעיל.

מוטורולה, דגם Focus85
 מוטורולה, דגם Focus85

Canary - צילום וידיאו באיכות גבוהה

קאנרי (Canary) היא חברה אמריקאית שהחלה את ייצור המצלמה דרך אתר גיוס ההמונים אינדיגוגו באמצע שנת 2013, שם הצליחה לגייס קרוב ל-2 מיליון דולר בתוך פחות מחודש. המצלמה של החברה נמכרת כרגע באתר האמריקני שלה ובאתרים כמו אמזון, כך שניתן להזמין אותה בקלות. היא מתוכננת להימכר בעתיד גם בישראל בצורה מסודרת.

עיצוב

מה שהופך את קאנרי לכל כך מיוחדת הוא העיצוב שלה. מדובר במצלמת אבטחה שלא נראית כמו מצלמה מהסוג הזה. היא יכולה לשבת על ארון הספרים או על המזנון בסלון מבלי שמישהו יחשוד, אלא אם כן הוא ממש יתעמק בה. המצלמה נראית כמו בקבוק קטן, רק בלי צוואר הבקבוק, היא מעוגלת, מגיעה בצבעים שחור, לבן או כסוף ואינה גדולה במיוחד.

ממשק

הממשק של האפליקציה הוא אחד היפים והידידותיים שראינו. הוא כולל חיווי פשוט של כל ההתראות הקשורות למצלמה, כולל מתי תושבי הבית יצאו או נכנסו. קאנרי מזהה את דיירי הבית באמצעות האפליקציה המותקנת בסמארטפון שלהם. בזמן שדיירי הבית נמצאים, המצלמה מסוגלת לכבות לגמרי את מצב הצילום שלה או לעבור באופן אוטומטי לצילום ללא התראות לסמארטפון. כאשר דיירי הבית יוצאים החוצה, המצלמה תחזור לעבוד באופן אוטומטי. במהלך הבדיקה, לא הכול הלך חלק במצב הזה. מספר רב של פעמים, האפליקציה לא זיהתה את כניסתו או יציאתו של אחד הדיירים. הבעיה הזו נפתרה באמצעות אחד העדכונים האחרונים, דבר שקאנרי מבצעת לעתים קרובות. קאנרי מאפשרת לתייג את סרטוני ההתרעה, למשל, אור שמש שהפעיל את המצלמה או חיית מחמד. המצלמה מסוגלת ללמוד את מקור ההתרעות הלא חשובות ובעתיד לא להתריע עליהן.

ההתקנה הראשונית של קאנרי לא הלכה בצורה חלקה. ההגדרה באמצעות רשת ה-WiFi לא עבדה ולכן היה צורך לבצע אותה בחיבור קווי. לאחר מכן, ניתן היה להמשיך לעבוד עם המצלמה בחיבור אלחוטי.

צילום

איכות צילום הווידיאו גם ביום ובגם בלילה גבוהה (היחידה ב-Full HD) וחדה, וזווית הצילום רחבה.

ענן

קאנרי מציעה עם המצלמה שלה מודל אחסון סרטונים בענן ל-12 שעות האחרונות בחינם. מודל אחר הוא אחסון של היומיים האחרונים ב-20 שקל לחודש או 190 שקל לשנה. ניתן להוריד את הסרטונים לסמארטפון, אבל הדבר דורש להיות מנוי לאחת התוכניות בתשלום.

יכולות נוספות

ניתן לחבר מספר מצלמות של קאנרי ולקבל כיסוי של חדרים שונים בבית. יש אופציה להשמיע סירנה בעוצמה סבירה (הסירנה של בזק הרבה יותר חזקה). המצלמה גם מספקת מידע על הטמפרטורה, לחות ואיכות האוויר בבית. קאנרי גם מציעה אפליקציה לשעון החכם של אפל.

בשורה התחתונה

מדובר באחת המצלמות הטובות בשוק. אמנם היא יקרה יותר מזו של בזק, לא כוללת אביזרים משלימים ודרושה הזמנה מחו"ל, אבל היא מבצעת את העבודה בצורה טובה ומוצלחת.

Canary
 Canary

בזק: Icontrol Networks, דגם פייפר - טובה ובמחיר משתלם

בזק מנסה לעשות מהפכה בתחום הבית החכם, בדיוק כמו שעשתה לפני מספר שנים, כאשר החדירה את טכנולוגיית ה-WiFi לבתים רבים בישראל. מצלמת האבטחה של בזק היא חלק מערכה שלמה. הרעיון הוא שניתן לשלב מוצרים נוספים שיתחברו אליה ויציעו יכולות חכמות לבית.

עיצוב

קשה להגיד שהמצלמה של בזק יפה. היא מעוצבת כמו מצלמת אבטחה לבנה וגדולה הבולטת מיד לעיני לכל מי שנכנס לבית. קשה יהיה להשתמש במצלמה הזו בצורה נסתרת כשרוצים לצלם את המטפלת. מצד שני, לשאר צילומי האבטחה בבית, המצלמה הזו עושה את העבודה.

ממשק

בזק מציעה ממשק התקנה בעברית, כולל סרטוני הדרכה ביו-טיוב (שמשום מה, חלק מהם לא היו זמינים לצפייה בזמן הבדיקה). ההתקנה פשוטה ומסתמכת בעיקר על אפליקציה בעברית בשם Piper, המאפשרת התמצאות קלה, אבל עדיין דורשת מעט ניסוי וטעיה. ניתן להיכנס במהירות למצב צפייה בזמן אמת בבית, לעבור בין מצלמות שונות בדירה ואפילו לדבר במיקרופון עם דיירי הבית. הניסיונות שלנו גילו שבכל פעם שדיברנו לדיירי הבית, הם נבהלו מאוד ויש גם עיכוב של כמה שניות עד ששומעים את הסאונד משני הצדדים.

צילום

צפייה בזמן אמת מספקת איכות וידיאו נמוכה, אבל ברגע שמורידים את הסרטון לסמארטפון, מקבלים קליפ באיכות מעט גבוהה יותר ברזולוציית HD. יש גם מצב צילום לילה שעבד בתצוגה לא רעה. למצלמה יש סוללות גיבוי. אפשר לקבל התראות לסמארטפון כשהיא מנותקת מהחשמל או כשהסוללות עומדות להיגמר.

ענן

בזק מציעה אחסון 1,000 סרטונים ללא עלות נוספת. ברגע שעוברים את המכסה, הסרטונים החדשים ידרסו את הישנים. ניתן גם להוריד את הסרטון לסמארטפון לאחסון פרטי.

יכולות נוספות

מלבד המצלמה, הערכה כוללת חיישן אלחוטי לדלת המאפשר לקבל התראות כשהדלת נפתחת. ניתן גם למקם את החיישן על חלונות. הרעיון, ברגע שהדלת נפתחת, המצלמה תקבל הוראה לשלוח התראה לסמארטפון של המשתמש או להפעיל אזעקה. האזעקה חזקה מאוד, במיוחד ביחס לגודל הפיזי של המוצר. בזק מתכננת למכור בקרוב גם שקע חשמל חכם (בעלות 10 שקל לחודש), אותו ניתן להדליק ולכבות דרך האפליקציה. השקע מתוצרת AeoTec מדגם GEN5. ניתן לחבר אותו בקלות לאפליקציה של המצלמה ולהפעיל ולסגור מרחוק.

המצלמה גם כוללת חיישנים המספקים מידע על הטמפרטורה בחדר ומחוץ לבית, לחות, תאורה, רעשים ותנועה. ניתן להשתמש במדדים לקבלת התראות, למשל, כשיש רעש או הטמפרטורה עולה משמעותית, מה שיכול להעיד על שריפה. ניתן גם להוסיף מצלמות נוספות לבית בעבור 30 שקל לחודש ליחידה, חיישן דלת/חלון נוסף עולה 10 שקל לחודש.

בשורה התחתונה

המצלמה של בזק היא בעצם ערכת אבטחה. המחיר שלה נמוך ומאפשר לאנשים שלא שקלו לרכוש מוצר מהסוג הזה להתנסות בו במודל שכירות. איכות הווידיאו היא לא מהגבוהות, אבל השילוב של ממשק בעברית, חיישנים לדלת והיכולת להשתדרג בעתיד, הופכים את המוצר הזה לאטרקטיבי.