הסינים לרכבת ישראל: מכרז הקטרים היה תפור לבומברדייה

בשבוע שעבר הכריזה ועדת המכרזים של רכבת ישראל כי בומברדייה הקנדית זכתה במכרז הקטרים ■ יצרנית הרכבות הסינית CNR: "ההליך היה מגמתי, ותוצאותיו ידועות"

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

"ההליך שהתקיים היה מגמתי, ותוצאותיו ידועות, והכול תוך מתן פגיעה בעיקרון השוויון, בתחרותיות המתחייבת, ומעל הכול באינטרס הציבורי" - כך כותבת יצרנית הרכבות הסינית CNR במכתב ששלחה אתמול (א') לרכבת ישראלבנוגע לזכיית בומברדייה במכרז הקטרים. CNR דורשת מהרכבת "להימנע ממימוש תוצאות ההחלטה", עד שיתאפשר לה לבחון את חומר המכרז ו"מיצוי הזכויות הדיוניות".

בשבוע שעבר הכריזה ועדת המכרזים של רכבת ישראל כי בומברדייה הקנדית זכתה במכרז הקטרים. מדובר באחד ממכרזי הענק במיזם החשמול שהרכבת מוציאה לפועל בימים אלה. עלות המיזם מוערכת ב-13.7 מיליארד שקל. במסגרת המכרז תרכוש רכבת ישראל מבומברדייה 62 קטרים חדשים שמונעים על חשמל, עם אפשרות לאספקת 32 נוספים. שווי המכרז מוערך במיליארד שקל.

למכרז שפרסמה הרכבת ניגשו 4 חברות: CNR ו-CSR הסיניות, אלסטום הצרפתית ובומברדייה. ואולם בחודשים האחרונים התמזגו שתי החברות הסיניות, ובומברדייה ואלסטום איימו לפנות לערכאות משפטיות אם הצעות הסינים לא ייפסלו - וההצעות אכן נפסלו.

ואולם לטענת CNR, המכרז נתפר למידותיה של בומברדייה. בין היתר משום שחברות שעמדו בתקנים אירופאיים קיבלו ניקוד גבוה יותר, ובעיקר משום שצוות החשמול מורכב כולו מיועצים של חברת הרכבות הלאומית של גרמניה, דויטשה באן, שבומברדייה מספקת לה רכבות.

לפיכך מבקשת חברת CNR לקבל לידיה את כלל המסמכים הקשורים למכרז, ובהם מסמכי ההצעות, תכתובות ועדת המכרזים, הציונים שניתנו להצעות האחרות, מידע הקשור לשיטת הניקוד של ההצעות ואת כל חוות הדעת החיצונית והפנימיות שניתנו לוועדת המכרזים. מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל נתנה לכל המציעים הזדמנות שווה. ועדת המכרזים קיבלה החלטותיה על בסיס ענייני בלבד, בהתאם לדיני המכרזים".