מסתמן דיל: דרעי יקל על כיל - ויתמוך במתווה הגז

נתניהו רוצה להעביר את מתווה הגז, גם במחיר פשרה על ששינסקי 2 וגם במחיר הכתרת דרעי ל"דואג הראשי לנגב ולתעסוקת הפריפריה" ■ טרם נקבע מועד לדיון בהמלצות, אף שהוועדה אמורה לסיים את עבודתה עד סוף אוגוסט

בנימין נתניהו אריה דרעי / צילום: גיל יוחנן ואיל יצהר
בנימין נתניהו אריה דרעי / צילום: גיל יוחנן ואיל יצהר

חברים בוועדת השרים לחוק ההסדרים מבקשים לדחות ככל האפשר ואפילו לבטל את הדיון הקובע בהמלצות ועדת ששינסקי 2, שדנה בחלקה של המדינה במשאבי הטבע. נכון להיום טרם נקבע מועד לדיון, אף שהנושא הפך מורכב במיוחד נוכח התערבות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביקש לבחון שינויים בהמלצות והעובדה שהוועדה אמורה לסיים את עבודתה עד סוף אוגוסט.

עם זאת, מסתמן כעת שהדיון בששינסקי 2 ובתיקון לחוק עידוד השקעות הון, שבסופו צפויה המדינה להעניק לחברה לישראל-כיל הקלות מס בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה, יוצמד באופן לא רשמי לדיון במתווה הגז במעין דיל פוליטי. זה תמורת זה. קח פה ותן שם.

כך, העיכוב בהתקדמות גיבושו של מתווה הגז ("השיחות עם נובל עלו על שרטון", צוטט הבוקר השר יובל שטייניץ) מרחיק עוד יותר את דיון השרים בהמלצות ששינסקי 2. גם הודעתו של היועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, נגד רוחב חוק ההסדרים המוצע מאפשרת לשרים לדחות עוד יותר את הדיון, וייתכן שלבסוף לא יתקיים כלל, אלא אם כן יתקבלו ההתניות הפוליטיות הקשורות למתווה הגז.

ההסדר המתגבש הוא כזה: הממשלה, בהסכמה ובהכוונה של נתניהו, המעוניין בעיקר לקדם את מתווה הגז, תאשר את דרישות שר הכלכלה אריה דרעי, שנענה, בעידוד מנכ"ל משרדו עמית לנג, ללחצים של מנהלי החברה לישראל, בראשות ניר גלעד, לפעול למען מתן מכלול הקלות לכיל, בטענה ש"אל לנו להבריח את החברה החוצה ולהקריב 5,000 עובדים בנגב לאבטלה".

כך תכתיר הממשלה את דרעי כדואג הראשי לנגב ולתעסוקת הפריפריה. במקביל, אולי בתמורה, יתחייב דרעי להצביע ולפעול באופן אקטיבי - בממשלה, בכנסת ובאופן פומבי-ציבורי - בעד מתווה הגז, כאשר זה יושלם.

כבר במפגש של נתניהו לפני כמה שבועות עם עידן עופר וניר גלעד, ועוד יותר בישיבת הממשלה שאימצה את חוק ההסדרים ובו המלצות ששינסקי 2, נראה נתניהו מרוחק, קצר רוח ואפילו ציני בהתייחסותו לדרישות החברה לישראל-כיל.

ראש הממשלה גם הדגיש בתחילת הדיון בממשלה כי קיבל מכתבים מוועדי עובדים ומראשי רשויות בנגב, ולמעשה רק בשמם הוא מבקש להרחיב עוד את הדיון. לאורך השנים, ועוד יותר במהלך מערכת הבחירות, נהגו כיל והחברה לישראל להפעיל את העובדים (יש ביניהם האומרים "להסית") נגד כל תיקון שהוצע בממשלה ומטרתו להעלות את חלקו של הציבור, בעל הנכס שנקרא ים המלח, בהכנסות וברווחים הגדולים של בעל הזיכיון, החברה לישראל.

עם זאת, לאור התבססות מונופול הגז של תשובה ונובל, לנתניהו דחוף היום להעביר את מתווה הגז, גם אם הדבר מאלץ אותו להתפשר על האינטרסים של המדינה מול החברה לישראל.

מה חושבים בוועדת השרים

ועדת שרים לחוק ההסדרים מוקמת בכל שנה, בהחלטת ממשלה, בליל אישור התקציב. כעת הוועדה, בראשות שרת המשפטים איילת שקד מהבית היהודי, אמורה לבחון את מכלול ההוראות והרפורמות בחוק כפי שנוסחו על ידי משרד האוצר והוגשו לממשלה.

מלבד שקד חברים בוועדה השר להגנת הסביבה אבי גבאי ("כולנו"), השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שר הקליטה זאב אלקין והשר במשרד רה"מ אופיר אקוניס. גבאי, כמו שאר חברי מפלגתו, תומכים באופן ברור בהמלצות ששינסקי ובחוק עידוד השקעות הון כפי שהוא היום; ארדן נחשב כמי שתומך ביישום המלצות ששינסקי; ואלקין ואקוניס כנראה יגבשו את עמדותיהם בתיאום עם ראש הממשלה.

הוועדה אמורה לגבש את עמדתה ולסיים את תפקידה לקראת סוף אוגוסט, כמה ימים לפני הדיון במליאת הכנסת, שנועד ל-2 בספטמבר.