כמעט תאונה: רחפן חלף ליד מטוס נוסעים סמוך לנתב"ג

חוקר תאונות ראשי במשרד התחבורה: "מדובר בתקרית חמורה שמייצגת תופעה מדאיגה שרק הולכת ומתרחבת"

רחפן זעיר / צילום: רויטרס
רחפן זעיר / צילום: רויטרס

כמעט תאונה: ביום ראשון האחרון כלי טיס מסוג רחפן חלף קרוב ליד מטוס נוסעים מדגם איירבס סמוך לנתב"ג - כך מפרסם חוקר תאונות ראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק רזצ'יק.

מפרסום התקרית עולה כי בשעה אחת בלילה ביום ראשון, טייסים של מטוס האיירבס שהחלו בהנמכת המטוס לקראת נחיתה בנתב"ג, מגובה 4,500 רגל לגובה 2,500 רגל, הבחינו, בגובה 4,000 רגל לערך, ברחפן מרובע בצבע כחול-שחור עם 4 רוטרים, שחלף באותו הגובה בטווח קרוב של מתחת ל-100 מטרים.

הטייסים דיווחו על כך למגדל הפיקוח, ומיד החל בירור המקרה על-ידי גורמי רשות שדות התעופה (רש"ת), החוקר הראשי במשרד התחבורה וגורמים ברשות התעופה האזרחית (רת"א). גם גורמי משטרה עודכנו בפרטי התקרית, אך עד כה לא אותר מפעיל הרחפן.

"מדובר בתקרית חמורה שמייצגת תופעה מדאיגה שרק הולכת ומתרחבת ואשר מתבטאת בעלייה, בשיעור גידול גבוה, של הטסת רחפנים פרטיים ומסחריים, ללא רגולציה, ללא תיאום או ללא יידוע של הרשויות המוסמכות", כותב רזצ'יק בדוח סיכום התקרית שהוציא.

עוד לדבריו, "תופעה זו נידונה בשנתיים האחרונות במספר גדול של כנסים בינלאומיים, עקב ההבנה כי מדובר בגורם סיכון בטיחותי שעלול לגרום בנסיבות מסוימות, עד כדי הפלת מטוס נוסעים, כל שכן כשזו נעשית בקרבת שדות תעופה".

יצוין כי במארס השנה אירעה תקרית חמורה דומה, במהלכה חלף ליד מטוס איירבס רחפן
בלתי מזוהה, תוך כדי גישה לנחיתה על מסלול 08 בנתב"ג, בגובה נמוך ובמרחק של כ-100 מטרים.

"התופעה ידועה, מוכרת ומטופלת על-ידי הרשויות הרלוונטיות בישראל. יחד עם זאת", אומר החוקר הראשי, "חובה להכיר כי שיעור הגידול של התופעה הוא עצום, ובמצב הנוכחי יש לסגור פערים רבים בתחום הרגולציה והאכיפה, תוך יצירת מודעות אצל מפעילי הרחפנים, שרבים מהם לא מודעים ממש לסיכון הבטיחותי והביטחוני שהם יוצרים. האירוע מחייב את גורמי התעופה והאכיפה בישראל לשלב פעילויות, לקיים מפגשים ליידוע ותיאום, זאת כדי לטפל ביעילות בתופעה במטרה לצמצם את ממדי הסיכון".