"הבנקים צפויים להציג תוצאות פושרות ברבעון השני"

בבית ההשקעות אקסלנס מעריכים כי חמשת הבנקים הגדולים ירוויחו 2 מיליארד שקל ברבעון ■ דיסקונט עשוי לעקוף את לאומי בתשואה על ההון

חמשת הבנקים הגדולים יפרסמו בשבוע הבא את תוצאותיהם לרבעון השני, ובבית ההשקעות אקסלנס מעריכים כי יהיה זה רבעון פושר, שבו הם יציגו תשואה ממוצעת על ההון של 9% ורווח נקי מצרפי של כ-2 מיליארד שקל.

לפי מיכה גולדברג, מנהל מחלקת המחקר ואנליסט הבנקים של אקסלנס ברוקראז', בעוד שברבעונים הקודמים נהנו הבנקים מרווחים מהפעילות בשוק ההון - במיוחד כתוצאה ממימושים בשוק האג"ח - בדוחות הקרובים הם לא ייהנו מרווחים נאים שכאלה. מה עוד שהרבעון האחרון התאפיין בירידת שערים בשוק הסולידי. לעומת זאת, גולדברג מדגיש כי במהלך הרבעון הבנקים המשיכו ליהנות מגידול נאה בתיק האשראי שלהם, ומריקברי (הכנסות מגביית חובות שכבר הופרשו בעבר), וכן מהמשך תהליך ההתייעלות ומרווחים בזכות המדד החיובי.

גולדברג מעריך שהבנקים שייפגעו באופן המשמעותי ביותר מהיעדר רווחים במסחר בשוק ההון הם לאומי, דיסקונט והבינלאומי, שחלק משמעותי מרווחיהם ברבעונים הקודמים הושג מפעילות זו. לדבריו, בנקים אלו יציגו תשואה על ההון של 7%-8%, וייתכן שדיסקונט אף יצליח לעקוף את בנק לאומי בפרמטר זה.

מצד שני, העלייה בתשואות האג"ח ממשלתיות צפויה להגדיל את הונו של לאומי ברבעון בכ-800 מיליון שקל, בשל שערוך ההתחייבות הפנסיוניות של הבנק לעובדיו, המתבססות על תשואות האג"ח. בנוסף, ברבעון הבא, צפוי הבנק להציג רווחים נאים של 400 מיליון שקל לפני מס, בזכות שני מימושים שעשה: מכירת מניות בדרך ארץ, זכיינית כביש 6, ומכירת מניות בחברה לישראל.

גולדברג מציין עוד כי מינויה באחרונה של חדוה בר, לשעבר בכירה בבנק לאומי, לתפקיד המפקחת על הבנקים, עשוי להפחית את סיכויי לאומי לשוב ולחלק דיבידנדים לפני סוף 2016. זאת מכיוון שבר מנועה מלקבל החלטות בענייני הבנק ממנו הגיעה במשך שנה וחצי, בשל פוטנציאל ניגוד העניינים.

להערכתו, בנק מזרחי טפחות יהיה כנראה המרוויח העיקרי ברבעון, והוא צפוי לדווח על תשואה נאה על ההון של כ-12%. הרווחיות הגבוהה תושג בזכות העלייה במדד (עלייה של 1.1% ברבעון), שמזרחי טפחות הוא זה שמושפע ממנה בצורה המשמעותית ביותר מבין הבנקים. עוד ייהנה הבנק מהמשך הצמיחה בתיק האשראי.

לגבי בנק הפועלים, גולדברג צופה כי צפוי לדווח על דוח חזק ולייצר תשואה על ההון של כ-10%. להערכתו, הבנק ייהנה מהכנסות בזכות ריקוברי של חוב, אך יסבול גם מהאשראי שהעניק בתחום המזון שנקלע לקשיים בעיקר בשל המשבר ברשת מגה. הצמיחה בתיק האשראי, מעריך גולדברג, תישאר חזקה ותעמוד על קצב שנתי של קרוב ל-8%, בעיקר כתוצאה מביקוש ער לאשראי של משקי הבית (כולל משכנתאות) והעסקים הקטנים והבינוניים, בזמן שהדימום באשראי העסקי צפוי להיפסק.

בנק דיסקונט צפוי להציג תוצאות רבעון סבירות, עם רווח נקי שיסתכם בכ-245 מיליון שקל. להערכת גולדברג, הבנק יציג שיפור בסעיף העלויות, בעיקר כתוצאה מעזיבתם של כ-380 עובדים שיצאו לפרישה מוקדמת בשנה האחרונה.

הבנק הבינלאומי צפוי להציג תוצאות חלשות יחסית, עם תשואה על ההון של פחות מ-7%. לדברי גולדברג, הרווח ייפגע בעיקר מעלויות הפרישה המוקדמת ביובנק, שיגדילו את ההוצאות בכ-16 מיליון שקל, ומהיעדר רווחי מסחר. מנגד, פעילות ערה בשוק ההון עשויה להגדיל ההכנסות מעמלות בתחום, שבו לבנק פעילותו רחבה.

תחזית אקסלנס לתוצאות הבנקים לרבעון השני
 תחזית אקסלנס לתוצאות הבנקים לרבעון השני