תיק ההלוואות של ישראכרט זינק ב-36% במחצית 2015

הרווח ברבעון השני נותר ללא שינוי, ברמה של 89 מיליון שקל ■ הריבית הממוצעת שגובה חברת כרטיסי האשראי מלקוחותיה עמדה על 8.2%

למרות זינוק חד מתחילת שנת 2015 בתיק האשראי החוץ בנקאי של חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, של כ-36% ל-1.26 מיליארד שקל, רווחיה ברבעון השני נותרו ללא שינוי: 89 מיליון שקל, כמו ברבעון המקביל אשתקד.

את המחצית הראשונה של 2015 סוגרת החברה שבשליטת בנק הפועלים עם רווח של 154 מיליון שקל, וכאן מדובר בשחיקה של 13% לעומת התקופה המקבילה.

תחום ההלוואות ללקוחות פרטיים מהווה זה זמן את מנוע הצמיחה העיקרי של חברות כרטיסי האשראי. ישראכרט היא אמנם השחקן הגדול בענף, אך דווקא בתחום ההלוואות היא הקטנה ביותר. למרות זאת, נראה כי היא מתחילה לצמצם פערים מול מתחרותיה: בתוך 12 חודשים היא הגדילה את תיק ההלוואות שלה ב-63%, והגידול הזה מתבטא גם בשורת ההכנסות שלה, שם צמחו ההכנסות מריבית ב-20%, מ-35 מיליון שקל ברבעון המקביל ל-42 מיליון שקל.

רונן שטיין, מנכ"ל ישראכרט, מדגיש כי תחום זה יהווה מנוע צמיחה עיקרי בשנים הקרובות. "זיהינו צורך בציבור לקבלת אשראי - הן לצרכנים פרטיים, הן אשראי לעסקים וגם הלוואות לרכישת רכב", אומר שטיין בשיחה עם "גלובס".

"יחד עם זאת, הכל צריך להיעשות בזהירות יתרה, ואני אומר את זה כאחד שמגיע מהמערכת הבנקאית", הוא מוסיף. "עדיין, מבחינת סכומים מוחלטים זהו סכום נמוך יחסית של כ-1.2 מיליארד שקל, לעומת מאות מיליארדים שהבנקים רגילים לתת".

שיעור הריבית הממוצעת בהלוואות ירד אמנם מכ-9.03% לכ-8.2% ברבעון, אך עדיין מדובר במרווח גבוה אל מול ריבית הפריים העומדת על 1.6%. בעניין זה אומר שטיין כי "שיעור ריבית של פריים פלוס 6.49% בקירוב, כשמדובר בהלוואות ללא ביטחונות, הוא אינו שיעור חריג".

זינוק בשימוש באמריקן אקספרס

למרות ההאטה במשק, ישראכרט מציגה גידול נאה בשימוש בכרטיסי האשראי. מחזור השימוש צמח בכ-6.6% ברבעון השני לכ-30.8 מיליארד שקל, ובולט בנתון זה הגידול המרשים בפעילות חברת הבת אמריקן אקספרס, אשר מחזור השימוש בכרטיסיה צמח בכ-12%.

גם כמות הכרטיסים הפעילים של אמריקן אקספרס צמחה בכ-12% לעומת הרבעון המקביל, ל-442 אלף כרטיסים.

אלא שבעוד שהשימוש בכרטיסי אשראי נמצא במגמת צמיחה, בשורת ההכנסות מציגה ישראכרט דווקא קיפאון, עם הכנסות של 472 מיליון שקל המשקפות עלייה זניחה של 0.4% ביחס לרבעון המקביל. בהקשר לכך, מסר שטיין כי תוצאות החברה משקפות את התגברות התחרות בענף, והדגיש את המשך הירידה של כ-3% בהכנסות מגזר הסליקה של בתי עסק.

עוד נציין, כי לאחר שבשנה שעברה נרשמה עלייה בהוצאות שישראכרט שילמה לבנקים, כתוצאה משינוי במדיניות העמלות בבנקים, ברבעון המדווח חל דווקא היפוך מגמה, ותשלומים אלה ירדו ב-9% לעומת הרבעון המקביל ל-107 מיליון שקל.

תוצאות ישראכרט 8-15
 תוצאות ישראכרט 8-15