בעקבות מדד יולי: "השוק הבין שהריבית במשק לא תרד יותר"

אנליסטים מגיבים למדד המחירים לצרכן, שעלה ביולי ב-0.2%: "מוריד את הסבירות להפחתה נוספת בריבית"

מדד המחירים לצרכן משפט דין  משקל / צילום: פוטוס טו גו
מדד המחירים לצרכן משפט דין משקל / צילום: פוטוס טו גו

"מדד המחירים לצרכן מוריד את הסבירות להורדת ריבית. זהו מדד צפוי, שיאפשר לבנק ישראל להמשיך ולבחון בנחת את הצעדים הבאים הנדרשים. אנו מעריכים כי בעוד כחודשיים יתחדש הלחץ על בנק ישראל להוריד את הריבית", כך נמסר היום (ו') מבית ההשקעות הלמן-אלדובי, בתגובה למדד המחירים לצרכן לחודש יולי, שפורסם היום והצביע על עלייה של 0.2%.

לדברי אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בהלמן-אלדובי, "מדד אוגוסט צפוי להיות חיובי, על אף הירידות במחירי הדלק, מה שככל הנראה יוביל לשיפור נוסף בסביבת האינפלציה לרמה חיובית של 0.5%-1%, אולם לאחר מכן נתחיל לראות בצורה משמעותית את הורדות המחירים הנובעות מירידת מחירי הסחורות בעולם ומצעדי הממשלה להוזלת יוקר המחיה.

"אבל לפחות לשבועות הקרובים אנו מעריכים כי מדד זה מוריד את הסבירות שבנק ישראל יוריד את הריבית פעם נוספת בהודעה הקרובה, וכי הוא ימתין לראות את תוצאות המדדים הבאים ואת קצב צמיחת הכלכלה המקומית ברבעונים האחרונים. עם זאת, ייתכן כי בניגוד למגמת השיפור באינפלציה, בנק ישראל ימשיך להשתמש באמצעים נוספים על מנת להחליש את שער השקל".

גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, סבור כי "מדד חודש יולי לא הפתיע, אך היה ברף הגבוה של ההערכות המוקדמות (0.1%-0.2%). זהו מדד מעט גבוה, וההאצה במחירי הדיור תומכים ביציבות בריבית בסוף החודש".

לדברי רו"ח בועז צליח, מנכ"ל בית ההשקעות טופ אלפא, "עליית מדד המחירים לצרכן לחודש יולי בשיעור של 0.2% יוצרת רצף של חמישה חודשים שבהם שיעור השינוי במדד היה חיובי. נראה כי השפעת הצריכה הפרטית והמשך הגידול בביקוש בשוק הדיור על עליית המחירים הייתה חזקה יותר מאשר השפעה הירידה במחירי הסחורות, ובפרט הירידה במחירי הנפט בחודש יולי.

"נדמה כי בשוק התחילה להתבסס ההבנה כי הריבית במשק לא תרד יותר מתחת לרמתה הנוכחית, בפרט לאחר שבנק ישראל הוסיף בדוח היציבות הפיננסית כי החזקת הריבית ברמה נמוכה לאורך זמן מהווה סיכון למשק, וכי הצהרתה של הנגידה בנוגע לאי-שימוש באמצעים מוניטריים נוספים לא הייתה לשווא.

"הבנה זו ממשיכה להשפיע על שוק הדיור, אשר מהווה מנוע להמשך עליות מחירים במשק. מצד שני, השקל עדיין חזק יחסית מול סל המטבעות האפקטיבי, ובצירוף העובדה כי הממשלה מתכוונת להוריד את מחירי החשמל והתחבורה הציבורית, ייתכן שהצריכה הפרטית, אשר נחלשה ברבעון השני של 2015, לא תהווה מנוע מספיק חזק להמשך עליות מחירים במשק".

לדברי צליח, "אם נוסיף את הפיחות היזום אשר ביצעו הסינים, שייתכן כי טרף את הקלפים בנוגע לתהליך העלאת הריבית בארה"ב, לא ניתן לפסול כי בנק ישראל יצטרך לפעול בצורה יותר אגרסיבית מאשר הוא תכנן בהודעת הריבית הבאה".

ואילו חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO Consulting Group אמר בתגובה לפרסום המדד: "שיעור האינפלציה מתחילת השנה עומד על 0%, וברור כי גם השנה בנק ישראל לא יעמוד ביעד האינפלציה של 1% עד 3%, שכן גם בחודשים הקרובים צפויים מדדים נמוכים, בין היתר בשל ירידת מחירי הנפט בעולם וירידת מחירי החשמל בישראל. המשק הישראלי נמצא במצב מדאיג של אינפלציה אפסית יחד עם צמיחה נמוכה. הבעיה היא שתקציב המדינה המתגבש אינו נותן מענה לבעיית ההאטה הכלכלית".

לדברי הרצוג "המאבק ביוקר המחייה חייב להיות משולב בצעדים משמעותיים יותר לעידוד השקעות ריאליות במשק, בעיקר באמצעות הגדלת השקעות בתשתית ועידוד השקעות של המגזר הפרטי. המדד, המתפרסם בסמוך לתום 100 ימי החסד של הממשלה, מעיד על חוסר אמון הציבור באפקטיביות של התוכנית הממשלתית המתגבשת להביא לפתרון משבר הדיור".

מפריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות נמסר כי "הרמה הנמוכה של מדד המחירים לצרכן השוכן מתחת לתחום יעד האינפלציה (1%-3%) משקפת את ההאטה המתמשכת בפעילות הכלכלית בכלל, וביצוא - מנוע הצמיחה של המשק הישראלי - בפרט".