שרי האירו אישרו הסיוע ליוון; מהם המכשולים שבדרך?

ההצבעה אתמול בבוקר בפרלמנט היווני על התוכנית התאפיינה בשיעורי עריקה גבוהים בקרב מפלגת השלטון ■ אם יהיה צורך בבחירות חדשות ביוון, יישום התוכנית עלול להמשיך ולהידחות

יוון / צילום: רויטרס
יוון / צילום: רויטרס

שרי האוצר של גוש האירו אישרו אמש (ו') הענקת הלוואות חילוץ בהיקף של 86 מיליארד אירו (96 מיליארד דולר) ליוון, ובכך סיפקו למדינה חבל הצלה, בעוד יוון נקלעת לאי-יציבות פוליטית מחודשת ולקרב בין נושיה על הדרך להפחתת החוב התופח שלה.

העסקה מסמנת את קצם של שישה חודשי מו"מ סוער בין ממשלת השמאל באתונה לנושיה של המדינה - מדינות גוש האירו האחרות וקרן המטבע הבינ"ל. תקופה זו הביאה את איחוד המטבע האירופי קרוב יותר אל סף פירוק.

"ששת החודשים האחרונים היו קשים. הם בחנו את סבלנותם של קובעי המדיניות ועוד יותר מכך את סבלנותם של אזרחינו", כך אמר נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר. "הבטנו יחד אל תוך התהום. אבל היום, אני שמח לומר שכל הצדדים כיבדו את התחייבויותיהם".

עסקת הסיוע עדיין ניצבת בפני מכשולים גדולים. אתמול בבוקר התאפיינה ההצבעה על ההסכם בפרלמנט היווני בעריקה בהיקף גדל מקרב מפלגת סיריזה, מה שמצביע על כך שרה"מ אלכסיס ציפראס עשוי לקרוא בקרוב לבחירות חדשות.

הדבר עלול לגרור דחייה נוספת ביישום צעדי הצנע המתחייבים מהעסקה, נוסף על פעולות מצדם של המדינות האחרות בגוש האירו, במטרה להקל על נטל החובות היווני.

כמו כן, הקיצוצים החדים בתקציב שחייבת יוון לבצע בתמורה לחילוץ החדש יגרמו ללא ספק פגיעה רבה לכלכלה ולאזרחים שלה.

תוכנית ההצלה חוזה כיווץ של 2.3% בתוצר המקומי הגולמי של יוון השנה, ולאחר מכן ירידה של 1.3% בשנה הבאה.