סיפורי אלף דונם ודונם

אולי די להציף את תעשיית החלומות בקרקע חקלאית?

קרקע חקלאית / צילום: איל יצהר
קרקע חקלאית / צילום: איל יצהר

מי שחיפש בשנים האחרונות דירה באזור המרכז במחיר של כמה מאות אלפי שקלים בודדים יודע שמה שהציעו לו בשוק זה בעיקר "זכות לדירה" במחירים הללו. קרקעות שממש בקרוב יאושרו לבנייה, ויהפכו כמובן במהירות לדירה של ממש. אזור המרכז משופע בחטיבות קרקע פופולריות כאלו, כמו ח-500 בחולון, חוף התכלת בהרצליה או מתחם האלף בראשון לציון. בזה האחרון מצאנו בסוף השבוע לא מעט הצעות ל"זכות לדירה" - קרקע בשטח 125 מ"ר, תמורת 380 אלף שקל.

למה אנחנו מציפים שוב את תעשיית החלומות בקרקע חקלאית? בגלל שבשבוע שעבר חגגו בעלי הקרקעות בראשל"צ ביחד עם שר האוצר משה כחלון, האיש שכל כך רוצה להוריד את מחירי הדירות, את אישור תוכנית "מתחם האלף" בוועדה המחוזית, תוכנית ענקית הכוללת כ-5,000 יחידות דיור וכ-1.7 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר על שטח של יותר מאלף דונם במערב ראשל"צ. כחלון גם מסר כי הוא "מברך על העשייה הברוכה שמקדמת את המאמצים להתמודדות עם משבר הדיור".

הבעיה היא, שאנחנו אפילו לא מצליחים לדמיין מנופים ודירות מגורים במתחם האלף, ודאי לא בטווח זמן הנראה לעין, ודאי לא בימי כהונת השר כחלון.

תעסוקה ומסחר, אגב, אולי כן (מה שמסביר את התלהבות ראש העיר). מזמן דאגה העירייה לחלק תכנונית את המתחם, בו היא שותפה עם בעלים פרטיים, כך שהעירייה הפכה לבעלים של המתחם המסחרי המיועד והגורמים הפרטיים הם בעלי הקרקע המיועדת למגורים.

לכל אותם אנשי עסקים שקנו מגרשים של דונם ויותר וחילקו אותם ליחידות של חצי, רבע ואפילו שמינית דונם (125 מ"ר) זה היה מצוין - מי היה קונה מהם 125 מ"ר במתחם מסחרי? רק בייעוד עתידי למגורים אפשר לשכנע אנשים ש-125 מ"ר קרקע יהפכו יום אחד לדירה במערב ראשון (סיכויים אפסיים אגב).

ככה נשארנו עם עירייה שהיא בעלים בודד של מתחם מסחרי ענק, ולידה מאות רבות של בעלי קרקע, שחלקם רכש אותה לפני עשרות שנים וחלקם התפתה לקנות רסיסי קרקע רק בשנים האחרונות. מאות ואולי אלפי בעלי קרקע שיצטרכו לשלב ידיים, לפעמים בלי שיש להם אפילו זכות לדירה אחת. מאות ואלפי אנשים שימתינו ויאבקו בטבלאות איזון שינסו לעשות ביניהם סדר, בהפקעות (כ-70%), דרישות להיטלים ואגרות, תוכניות נקודתיות, בחירת תוכנית וקבלן מבצע ובעיקר התפכחות מחלומות גדולים.

עד שזה יקרה, צריך גם להתפקח מחלומות על עוד 5,000 דירות בראשון לציון.