תעודת הסל שעוקבת אחרי הדבר הכי חשוב אצל החברות

אם צריך לבחור דוח פיננסי אחד שיספק את המידע המיטבי על מצב חברה מסוימת - זה יהיה הדוח על תזרים המזומנים החופשי, שמלמד על יכולתה הכספית להשקיע משאבים בצמיחתה ■ תעודת הסל FCFI מציעה חשיפה לחברות בינלאומיות עם תזרים חופשי גבוה ■ תעודות סל – יתרונות וחסרונות

עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

עונת הדוחות הכספיים לסיכום הרבעון השני, המתנהלת בימים אלה בוול סטריט, הינה תקופה קריטית עבור המשקיעים, שכן אז מתקבלת תמונה עדכנית יותר בנוגע לעסקי החברות הציבוריות. כמו בסרט נע, כל דוח ודוח שמתפרסם מועבר מיד ל"שולחן הניתוחים", נבדק ונבחן בזריזות על ידי משקיעים ואנליסטים אשר מקבלים החלטה האם מדובר בהזדמנות השקעה או מכירה.

לרוב, הדוח הראשון אליו יפנו המשקיעים והאנליסטים הוא דוח הרווח והפסד, שהינו האינטואיטיבי והקל ביותר להבנה. דוח זה יענה על שאלות כגון: האם המכירות של החברה עלו בהשוואה לרבעון הקודם ולרבעון המקביל אשתקד? האם שורת הרווח גדלה או התכווצה? כמו כן, באמצעות דוח זה ניתן לבצע ניתוח מהיר של מגמות ארוכות טווח, בתקווה שניתן יהיה להסיק מכך מהן נקודות החוזקה או התורפה של החברה הנבחנת.

פרט לדוח רווח והפסד, החברות הציבוריות מחויבות לפרסם דוחות נוספים כדי לספק תמונה בהירה ורחבה יותר על מצבן הפיננסי - דוח תזרים מזומנים, מאזן ודוח על השינויים בהון העצמי.

איזה דוח מבין הארבעה הינו החשוב יותר? תלוי את מי שואלים. באופן טבעי, קשת רחבה של גורמים מגלה עניין באינפורמציה המתקבלת מניתוח דוחות כספיים של חברה ציבורית. אולם, כל אחד ואחד מהגורמים מתעניין בהיבט אחר בתוצאות הכספיות. כך לדוגמה, משקיעים קיימים ופוטנציאליים יתעניינו לאו דווקא במה שלקוחות החברה יחפשו; ספקים יגלו עניין למשל ברמת הנזילות של החברה, מאחר שזו צריכה בסופו של דבר לשלם להם כסף עבור הסחורה או השירותים שסיפקו לה; בנקים יבחנו את האיתנות הפיננסית כדי לשקול האם להעמיד לחברה הלוואות; נושים יתעניינו ביכולת שירות החובות של החברה; חברות מתחרות הנלחמות על נתחי שוק יבצעו לדוחותיה ניתוח כלכלי, שיאפשר להן להבין כיצד יוכלו לשפר את מעמדן בתחרות; רשויות המס יבחנו את אמיתות הדיווח ואת רמת השקיפות, וכן הלאה.

כסף פנוי לפיתוח העסקים

אבל אם בכל זאת נידרש לבחור, כמשקיעים וכאנליסטים, דוח אחד מבין הארבעה עליו לא נהיה מוכנים לוותר במלאכת ניתוח הדוחות הכספיים - זה יהיה דוח תזרים המזומנים. מקורו של הדוח בארה"ב, והצורך בו נוצר בעקבות תופעה שבמסגרתה חברות שקרסו הציגו בדוח של השנה שקדמה לקריסה רווחים, ורק שנה לאחר מכן החברה הפכה לחדלת פירעון. המסקנה אליה הגיעו רשויות החוק האמריקאיות היא שלא מספיק להתייחס לדוח רווח והפסד, אלא חשוב לדעת מה קורה עם תזרימי המזומנים של החברה.

משקיעים רבים יאמרו כי מהותה ומטרתה של כל חברה עסקית היא בראש ובראשונה להיות בעלת יכולת לייצר תזרים מזומנים מהפעילות השוטפת שלה, ולהגדיל את המזומנים לאורך זמן.

דוח תזרים המזומנים מורכב משלושה חלקים: מזומנים מפעילות שוטפת, מפעילות השקעה ומפעילות מימון. ככלל, חברה בריאה נדרשת לייצר מזומנים מהפעילות השוטפת שלה. אך נדגיש כי לא די שחברה תייצר מזומנים, אלא יש לחלץ את הנתון של תזרים המזומנים החופשי.

תזרים מזומנים חופשי (Free cash flow) מוגדר כשיש לחברה כסף פנוי להמשך פיתוח עסקיה, לאחר שביצעה שורה של הוצאות - בין אם זה תפעול, מחקר ופיתוח, הוצאות לטובת מיזמים חדשים וכו'. תזרים מזומנים חופשי מתבטא כאחוז או יחס של תזרים חופשי מחולק בשווי שוק; ככל שהאחוז גבוה יותר, כך מאזן החברה איתן יותר. אמת מידה זו מסמלת שלחברה יש יכולת פיננסית להשקיע משאבים בצמיחתה, ובכך להחזיר בעתיד כסף לבעלי המניות באמצעות רכישה חוזרת של מניות או בחלוקת דיבידנדים. כמו כן, צמיחה בתזרים המזומנים החופשי מצביעה על הנהלה מוצלחת. מחקרים מראים כי נתון זה (תזרים מזומנים חופשי) מספק מתאם מוצלח לניבוי ביצועיה הפיננסיים של חברה לאורך זמן.

וזאת לתעודה כי לחברה תזרים נאה

על בסיס גישה זו, לפיה 'המזומן הוא המלך', ותזרים מזומנים חופשי הוא מהותו של כל עסק, חברת המחקר, ההשקעות וניהול התיקים TrimTabs השיקה לאחרונה תעודת סל (סימול: FCFI) המספקת למשקיעים הזדמנות להשקיע בסל מניות המציע חשיפה לחברות בינלאומיות המתנאות בתזרים מזומנים חופשי גבוה.

תעודת סל זו משקיעה ב-10 שווקים מחוץ לארה"ב בחלוקה שווה, כך שכל שוק מהווה 10% מהמשקל הכולל: קנדה, גרמניה, בריטניה, הונג קונג, יפן, צרפת, שוויץ, הולנד, דרום קוריאה ואוסטרליה. בין ההחזקות הבולטות שלה ניתן למצוא חברות כגון: ABB, UBS ו-Transocean. מאז חודש יולי האחרון ועד היום היקף הנכסים המנוהלים מגיע ל-15.8 מיליון דולר.

תעודה זו מצטרפת לתעודה "אחות" - AdvisorShares Trust הוותיקה (סימול: TTFS), שנוסדה בשנת 2011 ומנהלת נכסים בהיקף של 254 מיליון דולר. תעודה זו משקיעה בחברות ציבוריות אמריקאיות בעלות תזרים מזומנים חופשי גבוה, שאותו הן מייעדות בין היתר לביצוע רכישה חוזרת של מניות (buyback). בשנה האחרונה השיגה תעודה זו תשואה מצטברת של 13.6% בעוד שמדד S&P 500 רשם תשואה של 7.9% בלבד.

* הכותב הוא אנליסט בכיר באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

תעודת הסל
 תעודת הסל