ירידה חדה בתחזיות האינפלציה; הערכות: ב"י יוריד את הריבית

תחזיות האינפלציה לשנה הקרובה ירדו ל-0.7%, לעומת 1% ביולי ו-1.1% ביוני

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

האטה במשק: אחרי ששלשום (א') פורסמו נתוני תמ"ג חלשים שהצביעו על צמיחה של 0.3% בלבד ברבעון השני של השנה, בנק ישראל מפרסם היום נתונים המצביעים על ירידה בציפיות האינפלציה - עדות נוספת להאטה במשק.

לפי הנתונים, תחזיות האינפלציה לשנה הקרובה ירדו ל-0.7%, לעומת 1% ביולי ו-1.1% ביוני. בשוק יש כבר מי שמעריך שבנק ישראל לא יוכל להישאר אדיש לנתונים האחרונים, ויוריד בקרוב את הריבית במשק, העומדת כבר היום על שפל היסטורי של 0.1%.

 

"ההאטה בצמיחת המשק ברבעון השני מלמדת על התלות הגבוהה של המשק בצריכה הפרטית, בפרט לאחר צמיחה בקצבי גידול שאינם בני קיימא לאורך השנה האחרונה, וזאת על רקע חולשה גלובלית ועוצמת השקל שממתנים את פעילות היצוא", מסר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI. "במחצית השנייה של השנה צפויה חזרה לקצבי גידול סבירים יותר של הצריכה הפרטית במקביל להתאוששות מסוימת ביצוא לאחר הירידה החדה בו במחצית הראשונה. כאשר מוסיפים לתמונה את התרומה הגבוהה של המלאים לאורך המחצית הראשונה מתקבלת המסקנה כי הצמיחה ב-2015 צפויה לנוע להערכתנו סביב 2.25%-2.5%".

גוזלן צופה הורדת ריבית בקרוב: "במבט לשנה הקרובה, תחזית האינפלציה שלנו הופחתה ל-0%. בבסיס תחזית זו עומדת ההערכה כי הירידה בסביבת האינפלציה נובעת מגורמים מבניים והיא מקבלת רוח גבית מהסביבה הגלובלית (אינפלציה נמוכה בהשפעת הצניחה במחרי הסחורות) ומעוצמת השקל.

"הפחתת הריבית בישראל מתקרבת, ותגיע כאשר בנק ישראל יפנים כי תלה תקוות רבות מדיי בהשפעת העלאת הריבית בארה"ב על השקל".