שערוריית ההטייה בשערי המט"ח:

הבנקים העולמיים ניצבים בפני תביעות אזרחיות במיליארדים

הבנקים העולמיים ניצבים בפני תביעות אזרחיות במיליארדי דולר בלונדון ובאסיה בשערוריית הטיית שערי המט"ח, בעקבות הסדר תקדימי שנחתם בניו יורק. ברקליס, גולדמן זקס, HSBC ורויאל בנק אוף סקוטלנד נמנו עם תשעה בנקים שנחשפו ביום ו' האחרון כאלו שהסכימו להסדר של 2 מיליארד דולר שיינתנו כפיצויים לאלפי משקיעים שנפגעו מהטיית שערי המט"ח, בבית משפט בניו יורק.

עורכי דין בריטים מזהירים שההסדר פותח את הסכרים בפני גל גדול עוד יותר של תביעות בלונדון, שוק המט"ח הגדול ביותר בעולם, וכי שערוריית המניפולציות של הבנקים בשערי החליפין של מטבעות עוד רחוקה מלהסתיים.

הבנקים העולמיים עלולים להיפגע כבר בסתיו, עם תביעות בבית המשפט הגבוה בלונדון של חברות, מנהלי קרנות ורשויות מקומיות, לפי עורכי דין שעובדים על התביעות הללו. כמו כן, משקיעים צפויים להגיש תביעות נגד הבנקים גם בהונג קונג ובסינגפור, שני מוקדים נוספים של מסחר במט"ח. ההסדר בארה"ב הגיע כמה חודשים בלבד אחרי קנס שיא של 5.6 מיליארד דולר שהוטל על שישה בנקים על ידי רשויות פיקוח על המניפולציה של שוק המט"ח, שהיקפה היומי בעולם נאמד ב-5.3 טריליון דולר. "יהיו עוד יותר תביעות בלונדון מאשר בניו יורק, מפני שלונדון היא שוק המט"ח הגדול ביותר", אמר דייויד מקאילרוי, פרקליט בחברת פורם צ'מברס. להערכתו, הסדר בלונדון עשוי להגיע ל"עשרות מיליארדי ליש"ט".

אנליסטים אומרים שיהיה כמעט בלתי-אפשרי להעריך את האפקט הכספי של תביעות על הבנקים בשלב זה. "הכנסנו אלמנט מסוים של קנסות אזרחיים לכל הבנקים שאנחנו מכסים, אבל קשה להיות ספציפיים מפני שאין לנו תקדימים בנושא הזה", אמר אנליסט שביקש לא לפרסם את שמו מפני שהוא עדיין לא פרסם מחקר בנושא הזה.

עורכי דין בחברה האמריקאית האוספלד - שעבדה על תביעה ייצוגית נגד הבנקים - מסרו שההסדר שפורסם ביום ו' היה "רק ההתחלה". אנתוני מייטון, שותף מנהל בהאוספלד, אמר: "אין ספק שכל מי שעסק במסחר במט"ח עם או באמצעות לונדון או השווקים באסיה - שמבצעים עסקים בטריליוני דולר ביום - ספג הפסדים משמעותיים כתוצאה מהפעילות של הבנקים. הפיצוי על ההפסדים הללו יחייב פעולה מתואמת (של התובעים) בלונדון".

תביעות ייצוגיות הן תופעה חדשה יחסית בבריטניה, ושלא כמו בארה"ב, הנפגעים אינם נכללים בהן באופן אוטומטי אלא צריכים להסכים לכך, מה שאומר שסכומי ההסדרים יכולים להיות נמוכים יותר. ואולם חקיקה בריטית חדשה שמאפשרת תביעות ייצוגיות או קולקטיביות בנושאים של חריגה מכללי תחרות הוגנת, צפויה לסלול את הדרך ליותר תביעות בלונדון. גם משקיעים לא בריטים יכולים להגיש תביעות בבריטניה, מפני שלונדון היא מוקד ביצוע של עסקאות מט"ח רבות.

"לונדון הייתה ותמשיך להיות שטח שיפוט אטרקטיבי מאוד לתביעות, והחקיקה החדשה מעניקה לזה ממד נוסף", אמר אדוארד קולסון מחברת האוספלד. "ההסדר האמריקאי מכסה בעיקר משקיעים אמריקאים, אבל לונדון היא בערך 40% משוק המט"ח העולמי, ולכן יש בה עוד הרבה משקיעים".

יתר חמשת הבנקים שחתמו על הסדר הפיצויים בארה"ב הם בנק אוף אמריקה, סיטיגרופ, BNP פאריבה, ג'יי. פי. מורגן ו-UBS. עוד שבעה בנקים מצויים עדיין בשלבי הליכים משפטיים של משקיעים אמריקאים, בהם דויטשה בנק, מורגן סטנלי וסטנדרד צ'רטרד.

דייויד סקוט, שותף בחברת עורכי הדין האמריקאית סקוט אנד סקוט - שהייתה גם היא מעורבת בהסדר - אמר שההסדר עם תשעת הבנקים הראשונים "הלך כברת דרך ארוכה כדי להבטיח שהם יישאו באחריות למניפולציה שלהם בשוק המט"ח". התובעים האמריקאים טענו שהמוסדות הפיננסיים הגדולים בעולם קשרו קשר לתפעל את שוק המט"ח העולמי כבר משנת 2003. המניפולציה הזו השפיעה על עשרות זוגות של מטבעות - כלומר ערך מטבע מסוים ביחס למטבע אחר - כולל שבעת זוגות המט"ח שמרכזים את מחזורי המסחר הגבוהים ביותר.

מלבד התביעות של המשקיעים, הבנקים העולמיים ספגו גם קנסות מרשויות פיקוח. בנובמבר 2014 שילמו שישה בנקים קנסות ב-4.3 מיליארד דולר לרשויות בבריטניה ובשווייץ. רשות הפיקוח הבריטית FCA מסרה שתפעול שוק המט"ח התנהל מ-2008 עד 15 באוקטובר 2013 - שבעה חודשים אחרי פתיחת החקירה.

ג'יילס וויליאמס, שותף בחברת ראיית החשבון KPMG, ציין שהיקף ההסדר האמריקאי היה נמוך בהרבה מהקנסות שהוטלו על ידי רשויות הפיקוח. לדבריו, הדבר מוכיח שהקנסות הן ענישה על התנהגות הבנקים יותר מאשר פיצוי על ההפסדים למשקיעים. הוא הוסיף ואמר שיהיה מופתע אם הבנקים לא הפרישו כבר סכומי כסף לטובת תשלום כספי ההסדר במאזניהם.