4 קבוצות סיניות הגישו הצעות לא מחייבות לרכישת כלל ביטוח

לא ידוע מה רמות המחיר בהצעות, אך לפי הערכות בשוק ייתכן שהן יגיעו עד למכפיל של 1.2 על ההון של כלל

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

ארבעה גופים סיניים, או שמקור כספם מסין, הגישו הצעה בלתי מחייבת לרכישת השליטה בכלל ביטוח מידי קונצרן אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין. כך על פי הערכות בשוק ההון. קבוצת אי.די.בי, שמחזיקה ב-55% ממניות קבוצת הביטוח השלישית בגודלה במשק, דיווחה הבוקר כי אתמול - המועד לקבלת הצעות בלתי מחייבות לרכישת המניות, שנקבע לאחר מספר דחיות - הוגשו "מספר הצעות אינדיקטיביות ולא מחייבות לרכישת השליטה בכלל עסקי ביטוח. החברה והדירקטוריון שלה יבחנו את ההצעות שהוגשו".

על פי הערכות, מדובר בהצעות שהגיעו מקבוצת טיינאן ו-JT קפיטל של לי הייפנג; XIO, שפועלת באמצעות קרנות השקעה פרטיות; חברת ההחזקות מאקרולינק; וחברה נוספת שעד כה ביצעה פחות בדיקות ביחס אחרות - צ'יינה מינצ'ן. ככל הידוע, שלוש הראשונות ביצעו בדיקות מעמיקות ואף ביקרו רבות במשרדי כלל ביטוח.

לפי שעה לא ידוע מהן רמות המחיר בהצעות שהוגשו, אבל על פי הערכות בשוק ייתכן שההצעות עלו על רמת ההון של כלל ביטוח, ואולי אף נעו סביב מכפיל של 1.2 על ההון.

אין כל ודאות לפי שעה שמי מההצעות תהפוך לעסקה מוגמרת. על אי.די.בי לחתום על הסכם מחייב עם רוכש עד סוף השנה, ועל הרוכש, אם יהיה כזה, לקבל את אישור המפקחת על הביטוח בישראל עד אמצע 2016. אם העסקה לא תושלם על פי לוחות זמנים אלה, סביר שהמפקחת תורה לנאמן למניות השליטה מטעם הפיקוח, משה טרי, למכור את מניות השליטה בכלל ביטוח דרך הבורסה.

הכוונה - לשמור על צוות הניהול הקיים

על פי הערכות, מרבית הגופים הסיניים שמעוניינים בכלל ביטוח הבהירו כבר שבכוונתם לשמור על יציבות ניהולית בחברה ולהותיר את הצוות המוביל - היו"ר דני נוה והמנכ"ל איזי כהן, שמאז כניסתו לחברה ביצע בה שינויים רבים - כדי שידאג להמשכיות ולקידום החברה.

מיהן הקבוצות שמתחרות על כלל ביטוח? הקבוצה הראשונה מורכבת מחברת הביטוח הסינית טיינאן (Tianan) שמחזיקה בכ-85% מהקבוצה, ומאיש העסקים לי הייפנג (בעלי JT Capital) שמחזיק ביתרה - כ-15% מהקבוצה. יו"ר חברת הביטוח טיינאן, ד"ר הונג בו, הבהיר אמש כי "אנו מעוניינים ברכישת כלל ביטוח כעסקה אסטרטגית וכהחזקה לטווח ארוך"; XIO, שרכשה לאחרונה את לומניס הישראלית, הינה קרן השקעות סינית שמובלת על ידי שני אירופים; מאקרולינק היא חברת השקעות שמחזיקה בכ-80 חברות בנות ונחשבת לחברה ה-52 בגודלה מקרב 500 החברות הסיניות הגדולות.

ניתן להעריך כי אם יהיו עוד גופים שירצו להתחרות על רכישת השליטה בכלל ביטוח, אזי הנאמן טרי והצוות שמוביל את המכירה לצידו יאפשרו קבלת הצעות מטיבות אחרות. את הליך המכירה מובילים בנקאי ההשקעות מ-Aon בנפילד וסיטיגרופ.