כחלון הורה להעביר 75 מ' ש' למיזם הסיבים האופטיים

בחברת החשמל מגלים סימנים של חוסר שביעות-רצון מהמיזם ■ השותפים הישראליים דורשים שינוי דרסטי בתוכניות העסקיות ומזהירים מפני כישלון

משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ
משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ

שר האוצר משה כחלון הורה להעביר 75 מיליון שקל למיזם הסיבים האופטיים (IBC) כחלק מהתחייבות המדינה לתמוך בפרויקט. מדובר בחצי השני של המענק שהמדינה התחייבה להזרים למיזם במטרה לעודד פריסת תשתית תקשורת שלישית במדינת ישראל.

שר האוצר משה כחלון הוא האיש שבתפקידו כשר תקשורת דחף את הקמתו של המיזם ופעל להענקת המענק כתמריץ למשקיעים, שכן ללא הסיוע מהמדינה הפרויקט לא היה יוצא לפועל.

ל"גלובס" נודע כי הנושא נמצא בשלבי בדיקה מתקדמים, והכסף יעבור לאחר שהמדינה תוודא כי המיזם מעדכן את תוכניותיו, כי כפי שזה נראה כעת ישנה אכזבה כללית קשה מהמיזם עצמו ומחוסר האמון הכבד שיש בין השותפים הישראליים לבין ויה אירופה וסיסקו שמובילות את הפרויקט.

בשבוע שעבר נערכה פגישה של בעלי המניות ונערך להם סיור בתל-אביב כדי לראות את הפריסה ולקבל תמונת מצב על התקדמות הפרויקט. בסיור באו לידי ביטוי הפערים באופן התפיסה של הפרויקט בין ויה אירופה מובילה את הפרויקט ביחד עם סיסקו לבין השותפים הישראליים. ל"גלובס" נודע כי גם בחברת החשמל, שעד כה הסתפקו בביקורת שקטה ומתונה לגבי התנהלות המיזם, מגלים סימנים של חוסר שביעות-רצון.

הבעיה המרכזית היא שהמיזם לא מוכר. במלים אחרות, אנשים פשוט לא קונים את הסחורה. במקומות שבהם כבר יש פריסה, היקף ההיענות הוא נמוך ביותר. המדאיג הוא שמה שמבינים חלק מבעלי המניות ושמתריעים מפיאסקו כבר חודשים ארוכים, מחלחל הלאה וגם במשרד התקשורת מתחילים להבין שאין למיזם סיכוי להתרומם וכפי שזה נראה כעת ללא שינוי דרסטי במודל העסקי והשיווקי של הפרויקט הוא נדון לכישלון.

לטענת חלק מהגורמים שהשתתפו בדיון, סיסקו הצמידה יועץ מיוחד מטעמה למיזם שכל הזמן חוזר ואומר שאין בעיה עם הטכנולוגיה, ויו"ר המיזם ג'ונאס בירגרסון, חוזר ואומר שמדובר בחבלי לידה.

מה שבטוח שהפרויקט כבר הפסיק להוות איום על בזק ועל הוט. אם בהשקתו חששו בבזק מפני האפשרות שייכנס מתחרה לשוק והאיצו את פריסת הסיבים שלהם, הרי שכעת ברור בבזק וגם בהוט שאין מה לרוץ, ואין סיבה אמיתית לרוץ "להדליק" את רשת הסיבים האופטיים שלהם שפרוסה בכ-1.5 מיליון בתי אב. להיפך, בבזק הולכים לטכנולוגיית ביניים (G.FAST) שתאפשר להם להמשיך ולנצל את רשת הנחושת ולספק קצבים של 1 ג'יגה לבתים. בהוט היו הרבה יותר ספקניים כלפי המיזם מתחילתו והם לא רואים בו איום בכלל משום שהם בטוחים שהוא ייכשל.

האכזבה הגדולה היא בפרטנר ובסלקום שקיוו לראות את המיזם נפרס בצורה יותר מהירה מצד אחד, אבל גם כמיזם שיעזור להם לייצר תחרות מול בזק והוט. המציאות בשטח מאכזבת מאד ולמעשה מבחינת פרטנר וסלקום המיזם הזה לא רלוונטי ולא ניתן לבנות עליו כפלטפורמה שניתן יהיה להתחרות בה בבזק ובהוט. הקולות הנשמעים כלפי המיזם בשתי החברות מאד קשים ודי ברור היום שהרעיון הגדול שעמד מאחורי הקמתו של המיזם מתרסק לכולם מול הפרצוף, והכל בגלל כישלון של בעלי המניות בבחירת המודל השיווקי ובחוסר הרצון שלהם להבין את צרכי השוק המקומי.

מ-IBC נמסר: להד''מ. בשבוע שעבר נערכה פגישת עדכון לבעלי המניות, אשר כללה סיור באזורי הפריסה בת''א, לרבות במתחם עזריאלי. במהלך הפגישה הוצגה סקירה מפורטת של התקדמות הפריסה והאצת הפעילות. חבל שבעלי אינטרסים זרים מפיצים שמועות זדוניות.