"סין מפוצצת את הבועה; אם אין לכם כפתור שורט אתם בבעיה"

אלעד שמש, סמנכ"ל המחקר והברוקראז', בבית ההשקעות קולמקס, מתייחס לסערה בשווקים ומציין כי "אף אחד לא יודע באמת מה הם ביצועי המשק הסיני" ■ לדבריו, ארה"ב תיאלץ לתפוס את המושכות ולחלץ את כלכלות העולם מגלישה למיתון

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המהלכים עליהם הכריז הממשל הסיני לא הרשימו את המשקיעים והבורסות באסיה המשיכו לקרוס גם היום. בורסת שנחאי צללה בכ-8.5% בעוד טוקיו איבדה 4.6%. המסחר בבורסות אירופה מתנהל בירידות של כ-4% והחוזים העתידיים צונחים ב-2%. אלעד שמש, סמנכ"ל המחקר והברוקראז', בבית ההשקעות קולמקס, מתייחס לסערה בשווקים וטוען כי בהיעדר השקיפות והוודאות בסין, הממשל האמריקאי יאלף להתערב.

"סין מפוצצת את הבועה בשווקים", מצהיר שמש. "לאחר שבמשך עשור סין הייתה המנוע מאחוריי הצמיחה העולמית וצריכת חומרי הגלם כיום מבינים המשקיעים את מה שהזהרנו בפניו תקופה ארוכה, והיא שאף אחד לא יודע באמת מה הם ביצועי המשק הסיני. הממשל הסיני עטף את הכלכלה המקומית בחומה סינית של היעדר שקיפות כאשר נתוני הצמיחה והצריכה ככל הנראה רחוקים מהמציאות. בזמן שאירופה מגמגמת, ישראל גולשת להאטה וסין פשוט משקרת לעולם. בארה"ב הצמיחה הינה אמיתית כאשר שוק התעסוקה בריא וסקטור הנדל"ן נהנה מביקוש אמיתי ובריא".

שמש מעריך כי צפויה התערבות של קברניטי הכלכלה כאשר ארה"ב תיאלץ לתפוס את המושכות ולחלץ את כלכלות העולם מגלישה למיתון. "למשקיעים אני אומר, אם אין לכם כפתור שורט במקלדת, אתם לא יכולים להיות סוחרים בשוק שכזה", הוא מציין.

לדברי שמש, "בחדרי העסקאות מורגשת הבוקר פאניקה שלא נראתה שנים רבות. נתוני הביקוש וההיצע מגיבים לפאניקה ולהמון פקודות אוטומטיות חסרות היגיון כלכלי כאשר פרמיית הסיכון מזנקת בחדות. נכון לדקות אלו, מכשירי הגידור מגלמים צניחה של עד 10% ברמה שבועית על שווקי המזרח, 7% באירופה וישראל ו3% בארה"ב, זאת לאחר הירידה שמגולמת כבר בפתיחה. להערכתי מדובר בפאניקה מוגזמת, וההסתברות להתערבות עולה מדקה לדקה במקביל לתיקון שוק כואב אך מתבקש לאחר תקופת העליות. לסיכום, מי שצריך את כספו נזיל, יתקשה לתפקד בשווקים, אך לא רחוקה הנקודה שבה הירידות יחשבו כהזדמנות קניה".