הרבנים אישרו - וליצמן ימונה לשר בריאות במשרה מלאה

כפי שהעריך "גלובס" בעבר, האדמו"ר מגור, הרב יעקב אריה-אלתר, הוא שהכריע כנראה לבדו לטובת המינוי ההיסטורי

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

בדומה להערכות המוקדמות ב"גלובס", מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה היום (ה') באופן היסטורי כי סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, רשאי להתמנות לשר הבריאות באופן רשמי. ההחלטה התקבלה לאחר שבג"ץ קיבל בתחילת השבוע את העתירה של מפלגת יש עתיד ופסל את השימוש במודל של "סגן שר במעמד שר". כפי הנראה, את ההכרעה קיבל בפועל כבר מבעוד מועד איש אחד: האדמו"ר מגור, הרב יעקב אריה-אלתר.

"קיבלתי את הכרעת מועצת גדולי התורה", מסר היום ליצמן. "נעניתי לבקשת ראש הממשלה נתניהו ואשמש בקרוב כשר הבריאות. אני מכבד את ההחלטה והדרישה של בג"ץ. מבחינתי אין כל שינוי בתפקידי. הייתי ואמשיך לשרת את אזרחי ישראל בדיוק כפי שעשיתי עד היום. בעיניי, סגן שר במעמד שר, כמוהו כשר בריאות לכל דבר. הייתי ונותרתי באותה מחויבות לקידום צרכיי הבריאות של אזרחי ישראל, באותה אחריות שלי לטובת מערכת הבריאות, וללא שינוי בתפקוד היומיומי שלי במשרד הבריאות", הוא הוסיף.

במהלך שנות החמישים והשישים היו לחברי אגודת ישראל שני שרים בממשלה: בנימין מינץ ששימש כשר הדואר, ויצחק מאיר לוין ששימש כשר הסעד. מאז, במיוחד לאחר האיחוד עם דגל התורה הליטאית שיצר את סיעת "יהדות התורה", אנשי המפלגה לא הסכימו לקבל על עצמם תפקידי שרים באופן רשמי.

ההסבר היה שלא מדובר בהתרסה כנגד הממסד הציוני, אלא שאין הם רוצים להשתתף בדיונים הנוגעים לענייני חוץ וביטחון ובעיקר בעניינים המחייבים אחריות מיניסטריאלית לפני יציאה למלחמה - זאת בשעה שרוב הציבור שלהם אינו משרת בצבא ולא נשלח לקרב.

שופטי בג"ץ, נזכיר, מתחו ביקורת על "המתווה" שגיבש היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, ולפיו ראש הממשלה נתניהו הוא השר בפועל ועליו לקיים לפחות ישיבה שבועית אחת עם ראשי משרד הבריאות. הם קבעו כי מדובר במסמך "פתלתל" שנועד לעקוף את הביקורת שהשמיע בג"ץ עוד בשנת 2009 בעת כהונתו הראשונה של ליצמן כסגן שר הבריאות.

"נשגב מבינתנו מדוע לא עשה ליצמן מעשה וגאל את העתירה המביכה מן הצורך בהכרעה, וזאת על ידי הצטרפות לממשלה - ובא לבריאות העם גואל", כתבו השופטים. פסיקת בג"ץ העניקה למדינה 60 ימים למינוי שר רשמי, אולם נראה כי ליצמן ומועצת הרבנים כבר היו מוכנים לכך.