להוסיף אנרגיה לתיק: 4 מניות שייהנו מהשפל במחירי הנפט

הגידול בהיצע הנפט הפיל את הנפט לשפל ■ יש סיבות להאמין כי הקטנת התפוקה תביא לפחות להתייצבות המחיר וירוויח מי שיקנה מניות של חברות בתחום

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שוקי המניות בעולם חווים תיקון למטה, שהוא חלק בלתי נפרד מהתנהלות השווקים לאורך השנים. חששות מהאטה עולמית בהובלת סין והשווקים המתעוררים, נראית מוגזמת כשארה"ב ואירופה צפויות להאיץ את הצמיחה בחצי השני. מנגד, הממשל בסין יעשה הכול, כולל פיחות נדיר במטבע, כדי לשמר את הצמיחה, הגם שזו נמוכה מבעבר.

אחד הנושאים הבולטים בתיקון האחרון, הוא צלילת מחירי הנפט לשפל של 6.5 שנים, שנרשם ב-2008, אז עמד מחיר חבית נפט על 32.4 דולר כאשר הירידה האחרונה באחוזים דומה לירידה שנרשמה רק בשנים 1985/6 ו-1997/8.

הנפט צולל - למרות עלייה בביקוש

רבות נכתב על הסיבות לירידות האחרונות במחירים, כאשר המרכזית בהן פשוטה - גידול בהיצע הנפט וחשש מירידה בביקושים לאור האטת הצמיחה בחלק מהמדינות העולם. הייצור בארה"ב לבדה עלה מ-5.6 מיליון חביות ביום ביוני 2011 ל-8.7 מיליון ביוני 2014, כאשר תחזית סוכנות האנרגיה בארה"ב היא שההפקה שעומדת היום על 9.53 מיליון חביות היום, תרד ל-9 מיליון בשנה הבאה.

לגידול בתפוקה של ארה"ב יש להוסיף את זה של 12 מדינות אופ"ק, שהגיע ביולי לשיא של 3 שנים והובל בידי סעודיה ועיראק המנסות לשפר את מצבן הפיסקאלי. סך תפוקת מדינות אופ"ק הגיעה לאחרונה ל-31.5 מיליון חביות לעומת יעד מוצהר של 30 מיליון.

לצד ההיצע יש להוסיף את פיתוח טכנולוגיית הפקת הפצלים, פיתוח מואץ של חולות הנפט בקנדה, הגברת קצב קידוחים ימיים, חשש משובה של איראן כמפיקה וגם רפורמת צמצום הזיהום בארה"ב.

בניגוד לדעת רבים, הביקוש לנפט בעולם דווקא גדל בחודשים האחרונים. צריכת הנפט בסין, שהיא יבואנית הנפט הגדולה בעולם, עלתה בכ-5% בשנה האחרונה ושל ארה"ב ב-2.6%. לאור הפיחות בסין, עשויים הסינים לחפש אלטרנטיבות מקומיות זולות יותר, אולם תהליכים אלה לוקחים זמן רב כדי שישפיעו כבר היום על המחירים.

בנוסף, משוואת הביקוש וההיצע מושפעת מקיצוץ חריג בהשקעות ופיתוח מאגרים בעולם העומדות על כ-160 מיליארד דולר, כאשר כבר מתחילת שנה הצטמצם כוח האדם העוסק בתחום בכ-200 אלף עובדים. תפוקת הנפט בארה"ב צפויה לרדת בחציון השני בכ-6%, כשסך פעילות הקידוח צפויה לרדת בקצב שנתי של כ-13%. מספר אסדות הנפט, המהוות אינדיקציה לגבי הערכת גובה המחירים, צנחה בכ-60% מהשיא, כאשר דווקא בחודשים האחרונים נרשמה עלייה קלה במספר האסדות הפעילות.

תמחור חסר קיצוני

הניסיון להעריך את מחירי הנפט, מורכב וצריך לקחת בחשבון כי עלות הפקת חבית ממוצעת עומד על 40 דולר, מחיר שמתחתיו ימשיכו חברות רבות לצמצם הפקה ולהקטין את עודף ההיצע. הערכה של סוכנות האנרגיה בארה"ב, מדברת על מחיר חבית ממוצע של 49-54 דולר בלבד בשנה הבאה.

הבסיס להמלצה למשקל יתר למניות אנרגיה דווקא כעת, המלצה בה לא נקטנו בשלוש וחצי שנות כתיבת הטור, נובעת מתמחור חסר קיצוני של החברות בתחום ולא מניסיון לתזמן את מחירי הנפט.

במונחי מכפיל רווח מתואם מחזוריות של עשר שנים, נסחר הסקטור לעומת מניות ה-S&P 500 במחיר הנמוך מאז שנות ה-80. גם מכפיל ההון עומד על יחס של 58% ממכפיל ההון ב-S&P 500וזאת לעומת ממוצע של 86% לאורך השנים. בדיקה שערכנו הראתה כי ב-35 השנים האחרונות, תמחור כה זול הביא לביצוע יתר של 6%-13% ב-6-12 החודשים העוקבים.

חברות האנרגיה ממשיכות בתהליכי התייעלות מרשימים בניסיון להוריד את עלות ההפקה, עובדה המביאה אותנו להיזהר בחברות להן מבנה עלויות קשיח, דוגמת חברות הקודחות בים, מחברות שירותים טהורות, שעוד ייפגעו מצמצום ההשקעות בתחום וחברות המוכרות אחוזים ניכרים לשווקים מתעוררים.

מבין הדרכים המומלצות למשקיעים בעלי אופק השקעה ארוך ובינוני, מומלץ להתמקד בחברות גדולות, לא ממונפות, שמחלקות דיבידנד גבוה, שעשוי למתן חלק מהירידות והתנודתיות בתוצאות שעוד צפויה.

הן בארה"ב והן באירופה העלינו לאחרונה את המלצתנו למשקל יתר, כאשר באירופה מומלצות חברות שמחלקות דיבידנד גבוה, כמו Total, BP ו-Royal Dutch.

ואלו המומלצות הנוספות שלנו: מניות Halliburton  , נציגת חברות הנפט הגלובאליות הגדולות, התרסקו בכ-50% בשנה האחרונה. החברה, שמצליחה לשמור על רווחיות, הפתיעה לטובה בדוחות האחרונים תוך העלאת התחזיות לשנה הבאה. מיזוג צפוי עם Baker Hughes יחזק את מעמד החברה, תוך חיסכון מצרפי של 2 מיליארד דולר וייתן לה עמדת פתיחה חזקה לכשיתאוששו מחירי האנרגיה.

חברת Anadarko   היא נציגת החברות הגלובאליות הגדולות השנייה, שכ-40% מהכנסותיה מנפט ו-47% מגז, המתמקדת בהתייעלות תפעולית ואשר כמו חברות רבות תרשום הפסד השנה. לחברה אתרי קידוח רבים ורזרבות שיוכלו להחזיר אותה לרווחיות במהירות יחסית.

חברת פיוניר   פועלת בארה"ב בלבד. החברה פועלת בעיקר בטקסס, קולורדו וקנזס ושומרת על רווחיות נאה גם בימים אלה. לחברה מינוף נמוך, אך הסנטימנט כלפיה נפגע בגלל פעילותה בתחום הפצלים. למרות ירידה של כ-50% מהשיא, מניות החברה מתמחרות אפשרות צמיחה מהירה יחסית בפעילות ומהוות מעיין אופציה על התאוששות מחירי הנפט.

חברת Newfield   פעילה בעיקר בארה"ב בדומה לפיוניר, בהטיה לנפט של 48%, גז 37% והיתר גז נוזלי. החברה רווחית ולה מאזן חזק יחסית, כשדוחותיה לרבעון השני היכו את התחזיות. לחברה יתרות מוכחות של 645 מיליון חביות נפט ולה פעילות חיפוש לא גדולה בסין. Newfield מצליחה להגדיל את הכנסותיה גם בסביבה מאתגרת זו של מחירים, עובדה המדגישה את גמישותה הרבה.

לסיכום, לעדכון תחזית הצמיחה שיתפרסם מחר בארה"ב כמו גם לדוח המשרות בתחילת ספטמבר, עשויה להיות השלכה חיובית על שוקי המניות. פעולות הממשל בסין לעידוד הצמיחה כמו גם הירידה בהיצע הנפט בעולם בשנה הקרובה, צפויות ראשית לייצב את מחירו ולהבליט את המחיר הזול של המניות הפועלות בתחום עבור משקיעים בעלי אופק השקעה בינוני וארוך.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המומלצים של UBS 24.8.15
 המומלצים של UBS 24.8.15