נעילה מעורבת באירופה; בורסת סין זינקה היום 4.8%

דיווח: הממשל הסיני ישקיע 313 מיליארד דולר במניות ■ סין פועלת לייצב את השוק "בכל מחיר" עד שבוע הבא והזרימה היום עוד כ-9.4 מיליארד דולר ■ היום יחל בארה"ב כנס הבנקאים המרכזיים בג'קסון הול

עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') במגמה מעורבת, ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי הסוער שעבר. זאת, לאחר עליות באסיה ועל רקע נטייה לירידות בוול סטריט היום, לאחר נעילה חזקה אמש. העיניים של המשקיעים ברחבי העולם נשואות היום לארה"ב, שם צפוי להיפתח כנס הבנקאים המרכזיים בג'קסון הול.

המשקיעים באירופה זהירים היום במסחר, על רקע השבוע המטלטל שעבר על שוקי ההון בעולם. 

בין המניות שכן רשמו עליות היום נציין את מניות האנרגיה, שהגיבו לזינוק החד של 10% אתמול במחירי הנפט, ככל הנראה עקב בקשתה של ונצואלה לערוך פגישת חירום של OPEC. ונצואלה ביקשה גם שהארגון ישקול שיתוף פעולה עם רוסיה, שאינה חברה בו, על מנת להלחם בירידה במחיר הנפט. היום מחירי הנפט ממשיכים לזנק עד כ-6% ומחיר חבית נפט מסוג WTI נסחר ברמה של כ-45 דולר לחבית.

באירופה פורסמו היום נתוני התמ"ג בבריטניה לרבעון השני (קריאה שנייה), וכן מדד בטחון העסקים והצרכנים בגוש האירו.

המשקיעים יחפשו בנאומו של סטנלי פישר, סגן יו"ר הפדרל ריזרב, בסוף השבוע בג'קסון הול, רמזים באשר לכוונת ארה"ב במדיניות המוניטרית. פישר עשוי להתייחס לטלטלה העולמית בשווקים ואיך זה צפוי להשפיע על הנכונות של הבנק המרכזי להעלות ריבית כבר בהחלטה הקרובה ב-17 בספטמבר.

 

סין זינקה

באסיה נרשמו היום עליות חדות בהובלת הבורסה בסין וביום בשלישי ברצף. זאת, בהמשך לנעילה החיובית אמש בוול סטריט שם ננעלו המדדים בעליות של עד 2.5%. המפולת שהחלה בסין נרגעה לעת עתה, על רקע הודעה של הבנק המרכזי בסין לפיה הוא הזרים למערכת הבנקאית עוד כ-9.4 מיליארד דולר באמצעות הלוואות קצרות טווח.  בנוסף, דווח כי הממשל הסיני מתכוון לייצב את השוק בכל מחיר עד שבוע הבא. נציין יחד עם זאת, כי אנליסטים מעריכים שזה לא הסוף והתיקון בשווקים כאן כדי להישאר.

מדד MSCI אסיה עלה היום יותר מ-2% בטוקיו ורשם את העלייה התלת-יומית החדה ביותר מאז 2011. 

היום עלו דיווחים לעוד התערבות של הממשל הסיני בשווקים, לפיהם קרנות הפנסיה שנשלטות ע"י הממשל צפויות להשקיע 313 מיליארד דולר במניות ובנכסים אחרים בקרוב. אתמול הממשל בסין התערב פעם נוספת כדי לסייע לכלכלה ולשווקים, ורכש מניות של חברות גדולות הנסחרות בבורסה, ובכוונתה לייצב את השוק "בכל מחיר" עד המצעד הצבאי שיערך בשבוע הבא, 3 בספטמבר שיציין 70 שנה לנצחונה של סין על יפן במלחמת העולם השנייה.

"נראה שיש קצת יציבות בשווקים בעולם ומשקיעים מתמקדים יותר בחוזקת כלכלת ארה"ב מאשר בחששות לחולשה בסין", אמר כריס גרין מ-First NZ Capital באוקלנד. "נתון התמ"ג האמריקאי נתן אוויר לנשימה לסוחרים בעולם שהיו שרויים באי-ודאות".

מדדי וול סטריט עלו אמש עד 2.5% כאמור, בהמשך לנתון תמ"ג חזק שהראה כי כלכלת ארה"ב צמחה בקצב מהיר יותר של 3.7% ברבעון השני, לעומת ההערכה הראשונית שעמדה על 2.3%. אנליסטים צפו קריאה של 3.3%, אולם הגידול המפתיע בהשקעות העסקיות הקפיץ את הנתון. ההשקעות העסקיות ברבעון השני קפצו ב-3.2%. הוצאות הצרכנים, מנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה האמריקנית, עודכנו מעלה ל-3.1% במקום 2.9%. האינפלציה, כפי שנמדדת במדד המחירים, עלתה בקצב שנתי של 2.2%, לאחר שירדה בקצב שנתי של 1.9% ברבעון הראשון.