פישר: אין צורך לחכות ל-2% אינפלציה כדי להעלות ריבית

סגן יו"ר הפד אמר היום בכנס בג'קסון הול כי ההשפעה של הדולר המתחזק על המחירים כבר מתחילה להחלש ■ אתמול אמר פישר כי הדלת להעלאת ריבית בספטמבר עדיין פתוחה וכי המצב בשווקים עשוי להירגע במהירות

סטנלי פישר / צילום: איל יצהר
סטנלי פישר / צילום: איל יצהר

הפדרל ריזרב "עוקב מקרוב יותר מהרגיל" אחר ההתפתחויות בכלכלה הסינית, על מנת להבין כיצד אלה ישפיעו על התחזית הכלכלית של ארה"ב, כך אמר היום (שבת) סגן יו"ר הפדרל ריזרב, סטנלי פישר, בכנס הבנקאים המרכזיים בג'קסון הול. פישר ציין כי אין צורך לחכות ל-2% אינפלציה כדי להעלות את הריבית.

לאחר הטלטלה בשווקים שהציתה מדיניות המטבע של סין, מתרבים סימני השאלה בנוגע למועד העלאת הריבית בארה"ב, אשר מרבית הכלכלנים העריכו עד לאחרונה שתקרה בספטמבר.

פישר אמר כי השאלה המרכזית היא אם הצעד של סין והמגמות האחרות ישפיעו על ארה"ב. "כרגע, אנחנו עוקבים אחר ההתפתחויות בכלכלה הסינית ואחר ההשפעות הממשיות והאפשריות שלהן על כלכלות אחרות, מקרוב יותר מהרגיל", אמר.

פישר אמר כי "כשאנחנו מחליטים בנוגע למדיניות המוניטרית, אנחנו מעוניינים לדעת יותר לאן הכלכלה האמריקנית הולכת מאשר מאיפה היא באה".

עוד סוגיה היא האינפלציה בארה"ב - פישר אמר בעבר כי אם היא לא תגיע ליעד - סביב 2% - יהיה קשה להעלות את הריבית. "יש סיבה טובה להאמין שהאינפלציה תעלה", אמר היום פישר בנאומו. לדבריו, ההשפעה של הדולר המתחזק על המחירים כבר מתחילה להחלש.

"כשהאינפלציה נמוכה, אנחנו יכולים להסיר את המדיניות המרחיבה בקצב מדורג", אמר. "אולם, מכיוון שהמדיניות המוניטרית משפיעה על הכלכלה בשיהוי משמעותי, אנחנו לא צריכים לחכות עד שהאינפלציה תגיע חזרה ל-2% על מנת להתחיל להדק את המדיניות".

עוד לפני פתיחת הכנס, פישר אמר אתמול בראיון ל-CNBC כי הדלת להעלאת ריבית בספטמבר עדיין פתוחה. סגן יו"ר הפד אמר את הדברים בתגובה לראיון שקיים נשיא שלוחת הפד של ניו-יורק וויליאם דדלי בו הוא הביע פסימיות והעריך כי האפשרות להעלאת ריבית בחודש הבא פחות סבירה. פישר אמר כי הוא בטוח שהאינפלציה תשוב לרמה של 2% בטווח הבינוני. הוא התייחס לטלטלה בשווקים בעקבות החשש מפני ההאטה בסין ואמר כי "התנודתיות בשווקים יכולה להשפיע על החלטות הפד אך המצב עשוי להירגע במהירות", לדבריו.

לאחר נאומו של פישר היום, ישא דברים גם יו"ר הפד באטלנטה, דניס לוקהארס. לוקהארט התייחס גם הוא כבר אתמול למדיניות המוניטארית העתידית של הפד ואמר כי הסיכויים להעלאת ריבית בספטמבר ירדו מתחילת אוגוסט וכעת עומדים על 50%.

בתחילת החודש לוקהארט התראיין ל"וול סטריט ג'ורנל" ואמר כי הוא יתמוך בהעלאת ריבית בספטמבר, אך כעת טוען כי התנודתיות בשווקים בימים האחרונים היא סיכון חדש. "זו חייבת להיות שאלה פתוחה - האם להעלות את הריבית עכשיו או שנחכה מעט", הוא אמר בראיון ל"בלומברג". "הפד חייב להעריך כיצד מחירי הנפט הנמוכים, הסערה בשווקים והדולר החזק ישפיעו על הכלכלה".