שני מייסדי מובילאיי מכרו מניות בכ-56 מיליון ד' כל אחד

אמנון שעשוע היו"ר וזיו אבירם המנכ"ל מכרו עד כה מניות ב-218 מיליון דולר כל אחד ■ המניה איבדה מהשיא 12% לשווי חברה של 12.2 מיליארד דולר

שנה וקצת עברו מאז הנפקת הענק הראשונית של מובילאיי (Mobileye), ובזכות הגאות בשוקי ההון (כן, יש עדיין גאות למרות הירידות החדות האחרונות), וההתלהבות של וול סטריט מחזון המכונית האוטונומית של החברה - שומרת מניית מובילאיי הישראלית על רמות השיא שלה. החברה, שהונפקה לפי מחיר מניה של 25 דולר, וביצעה חצי שנה מאוחר יותר הצעת מכר לפי מחיר של 41.75 דולר, נסחרת כעת לפי 56.45 דולר, ירידה מהשיא של 12% - שנקבע רגע לפי ששוק המניות האמריקאי החל לסגת לאחור - ומחיר המשקף שווי חברה של 12.2 מיליארד דולר.

זה אומר שמובילאיי, שפיתחה מערכת התרעה מפני סכנות בכביש, היא החברה הישראלית השלישית בגודלה בוול סטריט, אחרי ענקית התרופות טבע (55.3 מיליארד דולר), וענקית אבטחת המידע צ'ק פוינט (14.3 מיליארד דולר).

המערכת של מובילאיי מבוססת על עינית המותקנת מתחת למראה הקדמית של המכונית. המערכת מתריעה, דרך צלילים שהיא משמיעה, מפני מצבים שעלולים להיות מסוכנים, כמו סטייה מנתיב הנסיעה, אי-שמירת מרחק מהמכונית שלפני או קרבה יתרה להולכי רגל ולרוכבי אופניים. מוצר זה נמכר ליצרני ציוד, ואלו משווקים אותו ליצרניות הרכב, שמשלבות את המערכת במכוניות שהן מציעות לקהל הרחב.

 

בשל רמות שיא אלו של המניה, לא מפתיע ששני מייסדי מובילאיי מקפידים מאז הפיכתה לציבורית למכור מניות ולהגדיל את מרכיב המזומן בהון הכולל שלהם. השניים הם פרופסור אמנון שעשוע, היו"ר, וזיו אבירם, המנכ"ל. ממעקב "גלובס" אחר תנועות בעלי עניין עולה, כי כל אחד מהשניים מכר לקראת אמצע אוגוסט חבילה של כמיליון מניות תמורת 56 מיליון דולר בקירוב.

ייתכן שמניות אלו היו במקור אופציות, שהגיעו לבשלות, ושני מייסדי החברה בחרו, בין היתר, למכור את המניות כדי לממן את תוספת המימוש. לפי הזימון לאסיפה הכללית של החברה, שהתקיימה ביוני האחרון, נכון לדצמבר 2014 לכל אחד מהשניים יש 2.25 מיליון אופציות שניתנות למימוש לפי מחיר של 3.7 דולרים למניה, ופוקעות במארס 2020; ו-5.875 מיליון (שעשוע), 5.625 מיליון (אבירם) אופציות לפי מחיר מימוש של 6.98 דולרים למניה, שפוקעות בינואר 2021. במילים אחרות, אופציות כמעט חינם אין כסף. חלק מאופציות אלו כבר ניתנות למימוש מיידי. מכירת המניות התבצעה בצורה עיוורת, דהיינו למייסדי מובילאיי לא הייתה שליטה על מועד המכירה ומחירה.

מכירה שלישית תוך שנה

מכירה זו היא למעשה השלישית שכל אחד מהשניים מבצע מאז הפכה מובילאיי לציבורית (ראו טבלה). במסגרת ההנפקה הראשונה, מכר כל אחד מהשניים מניות תמורת 46 מיליון דולר, ואילו במסגרת ההנפקה השנייה - שהייתה רק הצעת מכר - מכר כל אחד מניות תמורת 116 מיליון דולר. כך, המיר כל אחד מהשניים בשנה האחרונה מניות למזומן בשווי כולל של 218 מיליון דולר - 860 מיליון שקל - שווי עתק כמעט בכל סדר גודל שתבחרו. לכל אחד מהשניים נותרו כמעט 8% מהון המניות, וזה אומר שווי החזקה של כמעט מיליארד דולר. זה אומר ששעשוע ואבירם נמנים עם המיליארדרים הישראלים הבודדים בעולם.

אגב, מתשקיף ההנפקה השנייה עולה כי על בעלי העניין בחברה חלה תקופת חסימה (התקופה שבמהלכה לא ניתן למכור מניות) של 60 יום בלבד ממועד ההנפקה, וזאת להבדיל מתקופה בת 180 יום שחלה לאחר ההנפקה הראשונה.

מובילאיי, כאמור, הפכה ללחמנייה חמה בוול סטריט, בעיקר על רקע חזונה למנף את הפתרון העכשווי שלה למכונית אוטונומית, ממש כמו אחד מהחזונות של אלפבית, גוגל החדשה. חזון זה עדיין רחוק ממציאות, ובינתיים מציגה החברה הישראלית קבלות על אותו פתרון עכשווי. הכנסות החברה ברבעון השני של השנה עמדו על 52.8 מיליון דולר, גידול שנתי של 57%. הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 15.3 מיליון דולר, ואילו על בסיס Non GAAP מדובר היה על 23.7 מיליון דולר.

לחברה יש בחשבון העו"ש - בין היתר הודות להנפקה הראשונה - מזומן בשווי של 422.2 מיליון דולר, וזאת לאחר שייצרה ברבעון השני מזומן מפעילות שוטפת בשווי של 23.6 מיליון דולר.

לפני כמה ימים הגישה החברה לרשות ני"ע האמריקאית תשקיף מדף לגיוס הון במניות ובאג"ח. תשקיף מדף, נזכיר, מאפשר לחברה גמישות בלוחות הזמנים בבואה לבצע הנפקה, ואין פירושו הנפקה מיידית.

מובילאיי אינה מספקת תחזיות קדימה, ולכן צריך להסתפק בתחזיות השוק. אלו גורסות כרגע כי הכנסות החברה השנה יעמדו על 237.6 מיליון דולר, ועל 366.3 מיליון דולר בשנה הבאה. בשורה התחתונה, התחזית היא לרווח נקי למניה של 45 סנט השנה (98 מיליון דולר), ו-75 סנט בשנה הבאה (163 מיליון דולר). תחזיות אלו גוזרות מכפיל רווח נקי של 125 בגין 2015, ושל 75 בגין 2016.

מי מכר וכמה-מובילאיי
 מי מכר וכמה-מובילאיי
המספרים של מובילאיי
 המספרים של מובילאיי