למרות שהוזרמו לקופתה 1.7 מיליארד שקל: אי.די.בי בבעיה תזרימית

גם לדוחות הרבעון השני של החברה צורפה הערת "עסק חי" ■ כדי לסיים את 2015 באיזון תזרימי, מתכננת אי.די.בי גיוס של עוד לפחות 200 מיליון שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

הערת "עסק חי" ממשיכה להתנוסס על דוחות אי.די.בי פתוח גם ברבעון השני של 2015. החברה, שהחזקותיה העיקריות הן 55% ממניות כלל ביטוח בשווי שוק של 1.9 מיליארד שקל ו-74% ממניות דיסקונט השקעות (דסק"ש) בשווי שוק של 550 מיליון שקל, סיימה את הרבעון השני ברווח נקי של 51 מיליון שקל ואת המחצית הראשונה של השנה עם רווח נקי של 176 מיליון שקל.

בתום חודש יוני עמד ההון העצמי של אי.די.בי פתוח על 357 מיליון שקל, לאחר שבמהלך הרבעון השני הזרים לה בעל השליטה אדוארדו אלשטיין עוד 150 מיליון שקל, בדרך של מימוש כתבי אופציה שהיו ברשותו. שווי השוק של החברה עומד היום על 1.43 מיליארד שקל, והאג"ח שלה נסחרות לפי תשואה שנתית לפדיון של 12%-14%.

אלא שלמרות סכום עתק של 1.7 מיליארד שקל שהוזרם לאי.די.בי פתוח מאז מאי 2014 (מועד הוצאתה מחזקת החברה האם לשעבר אי.די.בי אחזקות), מתוכם 1.6 מיליארד שקל בידי בעלי השליטה המסוכסכים כיום, אלשטיין ומוטי בן משה, הבעיה המרכזית של החברה ממשיכה להיות תזרימית.

בדוחות הרבעון השני מציינת החברה כי בקופתה נותרו בסוף יוני 247 מיליון שקל, שיספיקו לפירעון חובות עד חודש נובמבר הקרוב. כדי לסיים את 2015 באיזון תזרימי, מתכננת אי.די.בי גיוס של עוד לפחות 200 מיליון שקל, כאשר 93 מיליון שקל מתוכו ישמשו אותה עוד השנה להשקעה בהנפקת הזכויות המתוכננת של דסק"ש.

רוב החוב תמורת כלל ביטוח

אלשטיין כבר העניק את הבטחתו להזרמת מלוא חלקו בהנפקה (לאלשטיין 68% ממניות אי.די.בי), ולנוכח הבטחה זו קבע הדירקטוריון בראשותו כי אי.די.בי היא חברה "כשרת פירעון ויש ביכולתה לשרת את התחייבויותיה כסדרן".

אלשטיין אמור להזרים עוד כ-512 מיליון שקל לאי.די.בי, אם יזכה בבוררות על השליטה הבלעדית בקבוצה מול בן משה, ואם יגיע להסכמה עם נאמני הסדר החוב באי.די.בי אחזקות, על המרת ההתחייבות לרכישת מניות אי.די.בי פתוח מזכאי הסדר החוב, בהזרמת הכספים ישירות לחברה.

אלא שלאי.די.בי חוב פיננסי של 3.34 מיליארד שקל, שנושא ריבית עתידית של 638 מיליון שקל. ב-2016 היא אמורה לפרוע תשלומי קרן וריבית של 783 מיליון שקל, ב-2017 סכום של כ-803 מיליון שקל וב-2018 כ-737 מיליון שקל. את הסכומים הללו תממן כנראה מכירת ההחזקה בכלל ביטוח, שאמורה להתבצע במהלך השנה הבאה. אולם גם אם כך אכן יקרה, הרי שמול הנכס העיקרי היחיד שייוותר לה (דסק"ש), תישאר אי.די.בי עם חוב גדול של 1.1 מיליארד שקל, איתו היא תידרש להתמודד.

אי.די.בי וחוק הריכוזיות: על הפרק מיזוג עם דסק"ש או הפיכה לחברה פרטית

חוק הריכוזיות דורש מאי.די.בי לצמצמם את המבנה הפירמידלי שלה ולהפריד בין החזקות ריאליות ופיננסיות. מכירת כלל ביטוח תהווה מענה לדרישה השניה, אולם כדי לעמוד גם בדרישה הראשונה, נדרש מהלך נוסף. בדוחות הכספיים מציין דירקטוריון אי.די.בי כי הוא בוחן שתי חלופות מרכזיות: הפיכת החברה או דסק"ש לחברה פרטית שאינה תאגיד מדווח, או מיזוג שתי החברות לתאגיד אחד.

לדברי אי.די.בי, הוצאתה אל הפועל של החלופה שתאומץ עשויה לארוך מספר שנים, אולם "בהתבסס על ניתוח שבוצע על-ידי החברה ודסק"ש, מעריכה החברה שסביר יותר מאשר לא, שהשלמת אחת מהחלופות האמורות תצליח ותהווה מענה להתמודדות עם המגבלה על מבנה ההחזקות הפירמידלי, תוך הותרת שליטה של החברה בדסק"ש ושל דסק"ש בשופרסל ובסלקום גם לאחר חודש דצמבר 2019".