אובמה: אני נפגע אישית מכך שאנשים מכנים אותי אנטישמי

אומר בראיון ל"פורוורד": "אין שום הוכחה לכך, למעט העובדה שהיו כמה פעמים שבהן היו לי חילוקי דעות עם עמדה ספציפית של ממשלת ישראל על נושא ספציפי" ■ "צה"ל חזק יותר מצבא איראן"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

במאמץ נוסף לגרוף תמיכה של יהודי ארה"ב בהסכם עם איראן, אומר נשיא ארה"ב ברק אובמה כי "אנו נקבל חזרה את ההשקעה שלנו באיראן", ומכריז כי הוא נפגע אישית מכך שאנשים מכנים אותו אנטישמי.

בראיון ל"פורוורד", שבועון יהודי רב השפעה בארה"ב, חזר אובמה על טיעוני הממשל בעד ההסכם, אך לא היסס להתעמת עם מתנגדי המסמך, ובכללם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגין הטקטיקות שהם נוקטים בניסיון למוטט את ההסכם.

בתשובה על שאלה האם הוא "נפגע אישית" מהכינוי אנטישמי שמנסים להדביק בו מתנגדי ההסכם, אמר אובמה: "כמובן, ואין שום שמץ של הוכחה לכך, למעט העובדה שהיו כמה פעמים שבהן חלקתי על עמדה ספציפית של ממשלת ישראל על נושא ספציפי. כפי שאמרתי בעבר, ואני מוסיף לומר כך כיום, אם אכפת לך מאוד מה שקורה בישראל, אזי מוטלת עליך החובה לומר בכנות מה שבלבך, כפי שהיית נוהג עם כל חבר. אנחנו לא עושים טובה לאף אחד, לשום חבר, אם אנחנו מסכימים לשמש חותמת גומי לכל החלטה שהחבר הזה עושה..."

"החדשות הטובות הן שאנשים קרובים, אנשים שמכירים אותי, לרבות אנשים שחולקים עלי בנושא הזה (איראן), מעולם לא היו משמיעים הצהרות כאלה (הטחת הכינוי אנטישמי). אני נפגע הרבה יותר כאשר אני שומע שחברים בממשלי, שהם עצמם יהודים, משמשים מטרה להתקפות. במהלך ההיסטוריה, ראינו דברים כאלה בקהילה השחורה בארה"ב. כאשר התעוררו חילוקי דעות בקהילה הזו, היו כאלה שהואשמו שהם 'אינם שחורים מספיק', או שהם 'מוכרים' את אחיהם".

אובמה מתח ביקורת על גורמים שניסו ומנסים להפוך את חילוקי הדעות על ההסכם לנושא מפלגתי בתוך ארה"ב - רפובליקנים נגד דמוקרטים. "המסד של היחסים בין ישראל לארה"ב הוא שהם אינם עניין מפלגתי", אמר הנשיא. "התמיכה הדו-מפלגתית קריטית ליחסים איתנים בין שתי המדינות. כמה מההתרחשויות בקונגרס לא מצאו חן בעיניי מפני שהן היו כרוכות בפוליטיקה, לא במדיניות".

האם אתה מתכוון לנאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס, נשאל אובמה.

תשובתו: "כפי שאמרתי בעבר, איני חושב שזה (הנאום) היה הצעד החכם ביותר. אם אני הייתי הולך לכנסת ועושה לובינג פעיל למען עמדה שמנוגדת לעמדתו של ראש הממשלה, אני חושש שכמה גבות עינים בישראל היו מורמות בתימהון".

"העובדה שרוב הרפובליקנים הכריזו על התנגדותם להסכם עם איראן לפני שההסכם הזה פורסם, לפני שהם יכלו לקרוא אותו - העובדה הזו מצביעה על המידה שבה פוליטיקה חדרה לנושא הזה. זה לא טוב לאף אחד", אמר אובמה. הוא ציין, עם זאת, כי הוא לא היה יושב בבית הלבן בלי תמיכה חזקה שקיבל מהקהילה היהודית בארה"ב במהלך כל הקרירה הפליטית שלו.

בהתייחסו לטענות שאיראן מהווה איום קיומי על ישראל אמר אובמה: "התקציב הצבאי של איראן הוא 15 מיליארד דולר. התקציב הצבאי של כל מדינות המפרץ גדול פי שמונה. היכולות הצבאיות הקוונציונליות של ישראל עולות בהרבה על אלה של איראן, ואי-אפשר בכלל לעשות השוואה בין צבא ארה"ב לזה של איראן. לפיכך, מטרת ההסכם הזה היא לוודא שהגורם האחד שיכול לשנות את יחסי הכוחות - נשק גרעיני - יורד מהשולחן".

אובמה אמר עוד כי ישראל וארה"ב כבר החלו בשיחות על המשך הסיוע הביטחוני האמריקאי בטווח הארוך, וכי דיונים אלה צריכים להימשך. "שיתוף הפעולה המודיעיני בין שתי המדינות הוא בעיצומו, אך אנו צריכים לעשות יותר אם אנו רוצים למנוע מחיזבאללה להניח ידו על טילים שיוכלו להגיע לתל-אביב", אמר הנשיא.

בהפגנה של ביטחון שהקונגרס לא יצליח לבלום את ההסכם, אמר אובמה, שכאשר יסתיים הדיון בקונגרס ויחל יישום ההסכם, "יהיה חשוב שממשלי וממשלת ישראל ישבו יחדיו וידונו בשאלה: מהם האתגרים הביטחוניים המשותפים שעימם צריכות שתי המדינות להתמודד באזור? כיצד אנו יכולים לבנות על השת"פ הצבאי והמודיעיני חסר התקדים בינינו ולחזק אותו עוד יותר"?