עוד יום אדום בבורסה בת"א; מדד המעו"ף ירד ב-1%

מגמה שלילית בבורסות אירופה ובוול סטריט ■ פידליטי הפכה לבעלת עניין בפרוטרום ■ מגמה מעורבת במניות הגז

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

יום המסחר השלישי לשבוע והראשון לחודש ספטמבר ננעל בירידות שערים ניכרות, זאת ברקע ירידות שערים חדות בפתיחת המסחר בוול סטריט, ובמקביל מגמה שלילית אפיינה גם את המסחר בבורסות המרכזיות באירופה, זאת אחרי שגם בסין הסתיים המסחר בירידות שערים.

ירידות השערים המשמעותיות הגלובליות נמשכות זה היום השני ברציפות, כשאחרי רגיעה זמנית נתונים שליליים שהתפרסמו בסין שוב העלו את רף החששות בעולם.

עמית טסלר, מנהל השקעות בבית ההשקעות תמיר פישמן אמר היום (ג') כי "התחושה הכללית היא שנתונים לא טובים שמתפרסמים בסין, יחד עם האפשרות לכניסה של סייקל של העלאת ריבית אחרי שנים ארוכות, יוצרת חוסר נוחות ובלבול בשווקים, ואפשר לראות זאת בין היתר גם בסטיות התקן העולות בשווקים, וגם בעלייה במדד הפחד (ה-VIX)".

לדברי טסלר, "בישראל, נושא הגז מוסיף שמן למדורה. מי שחשב שסקטור הגז יצליח להתאושש אחרי הירידות החדות שרשם אתמול טעה, ולא מן הנמנע כי המניות ימשיכו במגמה השלילית שלהן, בתלות בהתפתחויות בעקבות גילוי הגז המצרי. התחרות שהגז המצרי מכניס לענף יכולה להוביל להורדת מחירים, ואולי אפילו לביטול חוזים, מה שעלול להוריד את שווי מאגרי הגז בישראל בעשרות אחוזים".

טסלר אומר, כי "אמנם הייתה תחושה של התאוששות, אחרי ירידות השערים החדות בשבוע שעבר, אבל תחושה זו ליוותה אותנו זמן קצר בלבד, ושוב פורסמו נתונים שליליים בסין שהעידו על חודש שני של התכווצות בסקטור התעשייה הסיני, מה שגורר את השווקים בעולם לכיוון השלילי ועלול להמשיך ללוות אותנו גם בימים הקרובים".

בעניין המתרחש בארה"ב אמר טסלר, כי "הנתונים הטובים שהתפרסמו באחרונה על השוק האמריקאי, שבהם נתונים חזקים על שוק הדיור ועל התוצר, מאפשרים להעלות שם את הריבית. אלא שהסיפור שהתעורר בסין ממש רגע לפני העלאת הריבית שצפו בארה"ב טרף את הקלפים והעלה את חוסר הוודאות בשווקים".

בצד השלילי במעו"ף המניות הדואליות של אופקו ונייס איבדו מערכן. גם טבע נחלשה.

עוד בצד השלילי, שותפויות חיפושי הגז לא הצליחו להתאושש מהירידות החדות שרשמו אתמול, בעקבות תגלית הגז המצרית. אחרי ירידות דו-ספרתיות אתמול, ננעלו היום המניות במגמה מעורבת. נציין את אבנר , רציו ודלק קידוחים .

דלק עדכנה אמש כי רכשה יחידות השתתפות של דלק קידוחים ואבנר בסכום של 60 מיליון שקל בחלקים שווים, וכן מניות קבוצת דלק בסכום של 30 מיליון שקל.

מניית פרוטרום נחלשה. ברקע למסחר, החברה עדכנה היום כי קבוצת קרנות פידליטי (FMR) הפכה לבעלת עניין בחברה.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה היום יציבות. במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה חיובית.