ועדת טירקל התכנסה הבוקר: האם יאושר מינוי גל הירש?

במהלך היום יופיעו בפני הוועדה השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שיגן על המינוי; המפכ"ל היוצא, יוחנן דנינו, שצפוי להתנגד לו ולטעון כי יש למנות מועמד מתוך המשטרה; וכן הירש עצמו

על רקע הסערה הציבורית הגדולה סביב המועמדות של תת-אלוף במיל' גל הירש למפכ"ל המשטרה, התכנסה הבוקר (ג') ועדת טירקל, המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, כדי לדון במינוי.

במהלך היום צפויים להופיע בפני הוועדה השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שיגן על המינוי; המפכ"ל היוצא, יוחנן דנינו, שצפוי להתנגד לו ולטעון כי יש למנות מועמד מתוך המשטרה; וכן הירש עצמו.

בראש הוועדה עומד שופט העליון בדימוס יעקב טירקל; וחברים בה בנוסף נציב שירות המדינה, משה דיין; שר המשפטים לשעבר, משה ניסים; וחברת הכנסת לשעבר גילה פינקלשטיין.

ועדת טירקל בוחנת את כשירותם של בעלי תפקידים בכירים במדינה: הרמטכ"ל, ראש המוסד, מפכ"ל המשטרה, ראש השב"כ, נציב בתי הסוהר, נגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד. תפקידה של הוועדה אינו לבחון את איכות המינוי אלא להבטיח את טוהר המידות במינויים הבכירים, ולבחון שמא דבקו פגם או דופי כלשהם במינויים המוצעים.

בית המשפט העליון פסק בעבר כי "תפקידה של הוועדה הוא לבדוק את המינוי המוצע מבחינת טוהר המידות במובנו הרחב של מושג זה, הן מבחינת האדם המוצע לתפקיד, הן מבחינת הגורם הממנה והן מכל היבט אפשרי אחר שעשויה להיות לו נגיעה לשאלת טוהר המידות הכרוך במינוי".

מאז הכריז ארדן על בחירתו בהירש למפכ"ל, פנו לוועדה הורים ששכלו את בניהם במלחמת לבנון השנייה ומתנגדים למינוי עקב התנהלותו של הירש במלחמה. כמה מהם צפויים להביע את התנגדותם בהתכנסות הבאה של הוועדה.

הירש, נזכיר, פיקד על הגזרה המערבית בה בוצעה חטיפת החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב, שהובילה בין היתר לפריצת מלחמת לבנון השנייה. לאחר המלחמה נמתחה ביקורת על תפקודו של הירש, בין היתר על-ידי ועדה בראשות האלוף דורון אלמוג, והירש נאלץ לפרוש מצה"ל.

בתוך כך, בשל התסבוכת סביב מינוי הירש וכדי לתת ליועץ המשפטי לממשלה ולוועדת טירקל שהות לבדוק את המינוי, אישרה אתמול (ב') הממשלה את הארכת כהונת ניצב בנצי סאו כממלא-מקום המפכ"ל עד לאמצע אוקטובר.

בין היתר בודק היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בימים אלה חומרים שהגיעו אליו מהרשות לאיסור הלבנת הון ומהמשטרה בנוגע לחברות ביטחוניות הקשורות להירש. כמו כן, נבחנת בקשה לחיקור דין של הירש מגיאורגיה, ונבחנים נושאים הקשורים ל-FBI האמריקאי.