נתניהו מבטיח לתעשיינים: "היעד ברור - להגדיל צמיחה"

בעקבות הנתונים על האטה, החשבת הכללית מציגה תוכנית לחבילת סיוע ליצואנים: יותר ערבויות מדינה ותמיכה ביצואנים קטנים ובינוניים

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על הקמת צוות בין-משרדי לקביעת מדיניות שתשפר את הסביבה העסקית. בצוות יהיו שותפים מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד; מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג; מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר; ונשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש.

הודעת ראש הממשלה על הקמת הצוות נמסרה אמש (ב'), במהלך פגישה שקיים בלשכתו עם ברוש ועם תעשיינים נוספים ונציגים של משרדי האוצר והכלכלה. זאת, על רקע נתונים שהציג לו ברוש המתייחסים ליוקר הייצור בישראל, חסמי רגולציה שאיתם מתמודד המגזר היצרני, מחסור בעובדים מקצועיים בתעשייה והיעדר ודאות בקרב משקיעים. בנוסף, נציגי התעשיינים התייחסו גם לירידה ביצוא והעלו חשש ממדיניות הממשלה להרחבת היבוא לארץ - תוך פגיעה ביכולות הייצור המקומיות. במהלך הפגישה אמר נתניהו לתעשיינים: "הגדרתי יעד ברור - להגדיל את הצמיחה במשק כדי לחזק את הכלכלה הישראלית. נחזק את התעשיינים ונסייע להם כדי להצמיח את הכלכלה".

בתוך כך, שר הכלכלה אריה דרעי הודיע במשך הדיון כי משרדו יקצה כ-40 מיליון שקל למימון תוכניות להכשרה מקצועית של עובדים לתעשייה בהשתתפות התאחדות התעשיינים ושירות התעסוקה.

במפגש עם ראש הממשלה אמש השתתפו גם יו"ר מכון היצוא ויו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל, רמזי גבאי; מנכ"ל החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה), איציק תמיר, והנשיא שלה, רוני קוברובסקי; המשנה למנכ"ל כימיקלים לישראל (כיל), דני חן; ותעשיינים בכירים נוספים.

"הבעיה העיקרית של התעשייה הישראלית היא האווירה שמקרינה על מערכת קבלת ההחלטות", אמר ברוש. "אנחנו נחושים לייצר סביבת עסקים טובה יותר כדי לעודד הקמת תעשייה חדשה ותחרותית - תוך חיזוק התעשייה הקיימת, וזאת תוך הפחתת יוקר הייצור, הנהגת שיעור המס הטוב בעולם לתעשייה והגדלה משמעותית של היצע העובדים המקצועיים".

שורת צעדי חיזוק

בתוך כך, החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בואינג'ו, הגישה אתמול לשר האוצר משה כחלון תוכנית לחיזוק התמיכה של המדינה ביצואנים. התוכנית גובשה בעקבות נתוני הלמ"ס שפורסמו בשבועות האחרונים, המצביעים על ירידה בקצב הצמיחה של המשק במשך הרבעון השני של השנה ועל ירידה ביצוא הישראלי.

התוכנית של החשבת הכללית כרוכה באישור שר האוצר, ולאחר מכן בהבאה של חלקים ממנה לאישור ועדת הכספים של הכנסת. עם המהלכים שהחשבת הכללית מציעה נמנים הגדלת מסגרת האשראי שמעמידה המדינה לערבויות ליצוא באמצעות החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, אשרא. כיום עומדת מסגרת הערבויות של החברה על 2.7 מיליארד דולר בקירוב, ואם התוכנית שהחשכ"לית מציעה תתקבל - המסגרת תגדל בכ-800 מיליון דולר נוספים, ותעמוד על 3.5 מיליארד דולר בקירוב.

התוכנית של החשכ"לית מציעה להפעיל גם מסלול למתן אשראי ליצואנים במגזר הפרטי, כמו בחברות בסס"ח וכלל ביטוח - בהשתתפות המדינה שתעמיד מצדה לשם כך ערבויות בכ-300 מיליון דולר.

שני צעדים נוספים שמוצעים במסגרת התוכנית מתייחסים לשיפור מעמדם של יצואנים קטנים ובינוניים: אחד מהם כולל מתן ערבויות ביצוע מצד המדינה לעסקאות יצוא - מהלך שיחסוך ליצואנים כסף רב. כיום, יצואנים קטנים מתקשים לגשת למכרזים בחו"ל בשל הערבויות הגבוהות שהם נדרשים להעמיד לבנקים ובכל מקרה, הם נדרשים לשלם להם ערבויות שקיבלו עמלות גבוהות.

מהלך שני שנועד להקל על יצואנים קטנים ובינוניים כולל הקמת קרן אשראי חדשה לעסקים קטנים ובינוניים בערבות של המדינה. במסגרת מהלך זה, המדינה תעמיד לרשות הקרן יותר מ-400 מיליון שקל - כשהבנקים ימנפו את הסכום בעד פי עשרה והם, לצד גופים מוסדיים, יעמידו את ההון הדרוש לפיתוח פעילותם של יצואנים.