לא תאמינו למה זינקה יצרנית הקונדומים הסינית ביותר מ-120%

מנייתה של יצרנית הקונדומים היפנית אוקמוטו אינדסטריז זינקה באחרונה לשווי של מיליארד דולר ■ הסיבה היא התיירים הסינים שגודשים את יפן, מוציאים כסף רב על קניות, ומעדיפים לרכוש את הדבר האמיתי

קונדומים / צילום: רויטרס
קונדומים / צילום: רויטרס

משרדיה הראשיים של אוקמוטו אינדסטריס שוכנים בבניין מרופט ואפור באחת מסמטאותיה הנידחות של טוקיו. בחלון הקדמי תלויה כרזה מקמפיין נושן לקידום בריאות הציבור. בוויטרינות התצוגה מונח אוסף של נעליים, דג קפוא מפלסטיק וגליל ניילון נצמד. פסל-חזה של מייסד החברה מתנוסס בקרבת שולחן הקבלה, שאינו מאויש.

בקצרה, שום דבר לא מעיד על כך שכאן שוכן ליבה של חברה בעלת שווי שוק של 1 מיליארד דולר עם טכנולוגיית חומרים עולמית, מניה שנסקה לשיא של 22 שנה, קמפיין שיווק שנועד לחולל שינוי קיצוני בקרב הצרכנים, ושם מותג שמזוהה ברחבי אסיה עם חיי מין טובים יותר.

למרות הזעזועים החריפים בשוקי העולם, הפכה אוקמוטו בשמונת השבועות האחרונים לאחד השמות הלוהטים ביותר בקרב המשקיעים.

מניית אוקמוטו, יצרנית הקונדומים הגדולה ביפן, פרצה מטווח המחירים שבו נסחרה בבורסת טוקיו במשך יותר מעשר שנים, וזינקה ביותר מ-120%. אוקמוטו עצמה מודה כי חברות מעטות בלבד הפיקו תועלת אדירה שכזאת מהעובדה שהמילים "תוצרת יפן" מוטבעות על מוצריהן.

"זה היה לגמרי בלתי צפוי", אומר יושיוקי אוקמוטו, נשיא החברה ובנו של התעשיין המונצח בפסל-החזה. "מה שאני יכול לומר זה שאנחנו מתייחסים למצב בשלווה".

הסיבה העיקרית לנסיקתה של מניית אוקמוטו היא סין - בייחוד 2.8 מיליון התיירים הסינים שביקרו מתחילת השנה ביפן והדיחו את הדרום קוריאנים והטייוואנים מהמקום הראשון בדירוג התיירות הנכנסת.

אמונם של הסינים בקונדומים מתוצרת מולדתם נמוך מאוד, ועקב כך פועלת בסין תעשייה עצומה לזיוף מותגים זרים, שהמפורסם ביותר מביניהם הוא אוקמוטו. התיירים הסינים הגודשים את חנויות הכלבו בטוקיו מציינים כי רכישת קונדומי אוקמוטו 0.03 הידועים (ששמם משקף את עוביים במילימטרים) ביפן היא ערובה לכך שהם מקבלים את הדבר האמיתי.

פיצוץ של קניות

הוצאות התיירים הסינים ביפן כה גבוהות שהן הביאו ליצירת מונח חדש - "בקוגאי" או "פיצוץ של קניות" - לתיאור האופן שבו עטות קבוצות של תיירים סינים על חנויותיהן של קמעונאיות מסוימות כדי לרכוש כמויות ענק של מוצרים. לדברי אוקמוטו, תיירים סינים רבים מבססים את העדפותיהם על רשימות אינטרנטיות של הפריטים האידיאליים לרכישה ביפן. קונדומי אוקמוטו ניצבים בראש הרשימה או קרוב מאוד לראש הרשימה.

עד חודש יולי הייתה מניית אוקמוטו רק אחת ממאות מניות יפניות שנאבקו לשרוד בשוק המקומי המתכווץ. יצרניות הקונדומים התמודדו עם רוח נגדית עזה במיוחד. אוכלוסיית יפן מזדקנת בקצב המהיר ביותר בעולם, וכמה סקרים אף מראים שהיא גם הכי פחות פעילה מהבחינה המינית.

אוקמוטו השקיעה עשרות שנים בפיתוח המוניטין שלה בשוק המקומי המאתגר, ובהתמודדות עם יריבותיה העולמיות, באמצעות ייצור קונדומים דקים יותר ויותר. אך כעת היא תוהה אם היא ניצבת בפני מכשול טכנולוגי, ואם עלויות הגשמת השאיפה לייצר קונדומים מושלמים ברמה המולקולרית פשוט גבוהות מדי.

התוכניות שגיבש נשיא החברה ללכת בעקבות דורקס ולנסות "לכבוש את שוק האזרחים הוותיקים בתחום הסקס" עדיין לא הפכו לאסטרטגיה מעשית עבור אוקמוטו. במשך עשר שנים מצמצמות חנויות הכלבו ביפן את שטח המדף המוקדש לקונדומים בקצב של 5% בשנה.

שמרנות חברתית

יהיה קשה מאוד לחולל היפוך במצב דברים זה. הודות למאמציה חסרי הפשרות לשיפור טכנולוגי, החזיקה אוקמוטו בנקודות זמן שונות בשיא העולמי כיצרנית הקונדומים הדקים ביותר בעולם. אך השמרנות החברתית ותקנות השידור הטלוויזיוני המחמירות ביפן מנעו ממנה לפרסם באגרסיביות את התועלת שמניבה דקות הקונדומים שלה למשתמשים.

"תמיד היה קשה מאוד לשווק כאן. הציבור היפני פשוט אינו רגיל לקמפיינים סקסיים לקונדומים", אומר אוקמוטו. "זה משהו שאולי נצליח לשנות כשנתחיל להשתמש במדיה החברתית, וזה עשוי לחולל שינוי גדול בשוק הזה. המכירות המקוונות הן תחום נוסף שבו אנו מצפים להתרחב מכיוון שאנשים אינם מתביישים לקנות באינטרנט".

הדעה הרווחת היא שהשפעתם של קמפיינים אלה על המכירות תורגש רק בעתיד הרחוק, אך בינתיים נראה שיושיוקי אוקמוטו פשוט מתקשה להאמין במזל הטוב שפקד אותו הודות לתיירים היפנים שמכלילים את המוצר שלו ברשימות הקניות שלהם.

עד כה גרמה סין שורת כאבי ראש ליושיוקי אוקמוטו. בנוסף לשוק הקונדומים המזויפים האדיר שפוגע במותגים המקוריים, מנהל אוקמוטו זה יותר מעשר שנים מאבק משפטי נגד חברה סינית שניכסה לעצמה רשמית את השם "אוקמוטו" בסין לפני שאוקמוטו היפנית הספיקה לעשות זאת. "זה לא רק מאבק נמשך. זה משחק תמידי של חתול ועכבר שנמשך כבר עשר שנים, ואנחנו לא יכולים לנצח. חברות אחרות במצב זה מוותרות בדרך כלל בסופו של דבר ומסכימות לקנות את שם המותג, או להפוך את החברה הסינית לחברה קשורה. אנחנו בשום פנים ואופן לא מתכוונים לעשות דבר כזה".

סין גם קוראת תיגר באופן מתוקשר על מעמדה המוביל של אוקמוטו כיצרנית קונדומים "שדקותם שוברת שיאים". אשתקד ניצבה אוקמוטו בפני אתגר משפטי מצדה של גואנגז'ו דמינג יונייטד ראבר פרודקטס (Guantzhou Daming United Rubber Products) במאבק על הזכות להדפיס הצהרה זו על חפיסות קונדומים שנמכרות בסין.

"זה החל כוויכוח לאיזו חברה יש קונדומים דקים יותר, והם אמרו שהם צריכים פיצוי מאתנו. אתה יודע כמה פיצויים הם רצו? יואן אחד. זה קרב כל כך פרימיטיבי שאפילו אי אפשר לצחוק ממנו. זה היה רק אמצעי לקדם את שם המותג שלהם. בסופו של דבר הם ירדו מזה", אומר אוקמוטו.

גם בחזית האסטרטגית מציבה סין אתגרים בפני אוקמוטו. למרות שאיפותיו להתאוששות ביפן עצמה, ברור שהצמיחה תבוא מאסיה בכלל ומסין בפרט. לפני כ-15 שנה קנה אוקמוטו יצרנית קונדומים תאילנדית כדי להשתמש בה כמרכז עסקי למכירות אזוריות. לאחרונה השלימה חברה זו את בנייתו של מפעל במחוז גואנגדונג בסין, ובשנה הבאה יתחיל המפעל לייצר קונדומים במותג אוקמוטו.

לדברי אוקמוטו, הכוונה היא לענות על הביקוש הגואה בשוק הסיני למוצר בעל איכות גבוהה במחיר תחרותי, מכיוון שהוא מיוצר בסין. השאלה הגדולה שאת התשובה לה אי אפשר לצפות מראש היא אם המילים "תוצרת סין" שיוטבעו על חפיסות הקונדומים שייצאו מהמפעל החדש לא יהרסו את האטרקטיביות של המוצר לצרכנים.

"אני די מודאג מזה", אומר אוקמוטו. "אבל אני גם לא בטוח כמה זמן תימשך עוד הגאות בתיירות הסינית".