בעקבות אוצרות אבודים

לא צריך להפליג למרחקים בעקבות אוצרות נשכחים ומטמונים חבויים. המלחמות והסערות שידעה ארצנו הותירו בה אוצרות רבים שבלעו האדמה והגלים

מי לא חולם על מציאת אוצר - המקבילה הרומנטית של אריאלה ממפעל הפיס - כמו שלל מטבעות שנבלעו במצולות הים הצונן, או מערה קרירה שבירכתיה גנוזה תיבת אוצר. דורות של הרפתקנים יצאו למסעות חיפוש בעקבות רמזים עמומים ומפות מתפוררות. בארצות הברית לבדה יש אלפי משוגעים לדבר שרוכשים ציוד לאיתור מתכות מתחת לאדמה בתקווה למצוא שם מטמון הקבור מימים עברו.

לא צריך להפליג למרחקים למסע בעקבות אוצרות אבודים. המלחמות הרבות שידעה ארצנו מאז ימי-קדם הותירו בה אוצרות ומטמונים רבים שבלעו האדמה והגלים. הם מתגלים מעת לעת ביד המקרה או במהלך חפירות ארכיאולוגיות מסודרות. להלן שלושה סיפורי אוצרות מקומיים.

קיסריה: המטמון שעלה מהגלים

בעקבות הסערות העזות בחורף האחרון נחשף בקרקעית הנמל העתיק בקיסריה אוצר מטבעות הזהב הגדול ביותר שהתגלה עד כה בארץ: כ-2,000 מטבעות שנוצקו בממלכה הפאטימית במצרים (שושלת ח'ליפות מוסלמית ששלטה בצפון אפריקה ובמזרח התיכון במאות ה-12-10 לספירה), רובם מהמאה ה-11. כיום נמצאות המטבעות ברשות העתיקות לצורכי מחקר. ככל הנראה מדובר באוצר שירד למצולות עם טביעת ספינה.

רוב המטבעות נטבעו בצפון אפריקה ובמצרים, אבל יש ביניהם גם מטבעות מפלרמו שבסיציליה. הפאטימים עסקו רבות בהרחבת הסחר הבינלאומי. לכן הם טיפחו ערי חוף שונות, ובהן קיסריה. הסחר הזה המשיך גם בימים שבהם הצלבנים והפאטימים נלחמו ביניהם. שרידי הנמל העתיק של קיסריה שקעו ברובם מתחת למים, אך כשהים רוגע ניתן לראות בבירור את קווי המתאר של המזחים ושוברי הגלים. זהו אחד הנמלים המרשימים ביותר שנבנו בעת העתיקה, ולא בכדי: הורדוס המלך הפך את העיר שער לממלכתו, וזמן קצר לאחר מותו הפכה העיר לבירת הארץ ושמרה על מעמדה הרם במשך כ-500 שנים. שרידי העבר שלה מרתקים תמיד, ובקיץ נעים במיוחד להלך ביניהם בשעות אחר הצהריים, כשמתחילה הבריזה מהים. (פארק לאומי קיסריה: שעות פתיחה עד סוף אוגוסט: א'-ה' ושבת, 18:00-08:00. בימי שישי וערבי חג האתר נסגר ב-16:00. עלויות: מבוגר - 40 שקלים, ילד - 24 שקלים, אזרח ותיק - 20 שקלים, סטודנט - 34 שקלים. טל' 04-6267080).

רמלה: מסחר בינלאומי

בשנת 1964, במהלך עבודות עפר ליד המגדל הלבן ברמלה, גילו שני פועלים מקומיים מטמון שמשקלו 1.6 קילוגרמים, ובו 376 מטבעות זהב בני יותר מאלף שנים. השניים ניסו למכור את האוצר אך נתפסו בידי רשות העתיקות. זו החזיקה באוצר וחקרה אותו, ורק לפני כשנתיים הוא נחשף לעיני הציבור. היום אפשר לראות אותו בתצוגת הקבע במוזיאון רמלה.

האוצר כולל אוסף מטבעות מרחבי העולם האסלאמי של אותם ימים, מאלג'יריה וסמרקנד ועד ארמניה ופרס, ואחד-עשר שושלות נזכרות בהם. מקורותיהם השונים של המטבעות מעידים על שלטון יציב ועל מסחר משגשג, חוצה גבולות. לצד האוצר הגדול מוצגים במוזיאון שני אוצרות נוספים שהתגלו בעיר. אם אתם כבר כאן, מומלץ לבקר גם במגדל הלבן, בבריכת הקשתות ובשאר אתרי העיר המרתקים.(שעות הפתיחה של המוזיאון: א'-ה', 09:00-16:00. שישי וערבי חג, 13:00-9:00. בשבת ובחג סגור. מחיר כרטיס משולב לכניסה לשלושה אתרים: מבוגר - 25 שקלים. ילד, סטודנט וגמלאי - 22 שקלים. טל' 08-9292650, אינטרנט: (www.goramla.com.

אפולוניה: אוצר הזהב

לפני שלוש שנים התגלה במבצר אפולוניה, אחד המבצרים החשובים ביותר של המסדר הצלבני-ההוספיטלרי, מטמון זהב במשקל 400 גרם ובו 108 מטבעות. בחפירות הארכיאולוגיות נמצאו מאות ראשי חצים ואבני בליסטראות, שהעידו על הקרב הקשה שקדם לנפילת המבצר הצלבני בידיו של בייברס הממלוכי באביב של 1265.

אוצר הזהב התגלה בכלי חרס שבור תחת רצפת אחד החדרים. החוקרים משערים כי אחד מאצילי המקום החביא את המטמון מעט לפני שהמבצר נכבש, בתקווה לשוב ולמצוא אותו בשוך הקרבות. אחדים מחלקי היישוב הקדום שסביב המבצר נראים רק מחוף הים המקסים שנמצא למרגלותיו. אל החוף מוביל שביל מדרגות נוח. בסמוך נמצא מקאם סדינא עלי, שבו על-פי המסורת נקבר עלי בן-עולים, מצאצאי החליף עומר אבן אל-ח'טאב שנהרג במהלך כיבוש המקום. על קו המים ניצב ביתו המיוחד של נסים כחלון, שחלקו חצוב בתוך הכורכר וחלקו בנוי מחומרים טבעיים ומלט. עיקר יופיו של הבית מבפנים, אבל גם מבחוץ הוא מושך תשומת לב רבה.(פארק לאומי אפולוניה, א'-ה' ושבת, 17:00-08:00. שישי וערבי חג, 16:00-08:00. טל': (09-9550929

אשקלון: חיזיון בחלום

אשקלון הייתה בעבר אחת הערים הגדולות והחשובות בישראל. בשנת 1815 הגיעה אליה ליידי הסטר סטנהופ, לונדונית בת המעמד הגבוה, בעלת קסם אישי וחיבה למסעות, שנותרה רווקה. גם מזל בענייני כספים לא היה לה. היא ניהלה את ענייני דודה האמיד, אך כשנפטר גילתה שלא הוריש לה מאומה. אז הכירה בחור צעיר ועשיר, הרפתקן בנשמתו כמוה, ויחד יצאו השניים למסעות חובקי עולם. אביו של הבחור לא היה שבע רצון מהקשר וחדל לממן את בנו, וזה נטש את העלמה.

או אז זכתה הליידי בחיזיון: היא ראתה את עצמה נוסעת לאשקלון, חופרת בשרידי העיר העתיקה ומוצאת פסל שיש יפיפה ומתחתיו אוצר. בקסמיה השיגה מימון, ארגנה משלחת והשיגה רישיון חפירה מהשלטון העות'מני. לתדהמת פועליה, מיד לאחר שהחלו בחפירה, הם חשפו פסל שיש מרהיב ממש כמו בחיזיון. בקוצר רוח הם ניפצו אותו, אך למרבה האכזבה לא מצאו מתחתיו דבר. למרות זאת אחראית הליידי סטנהופ לגילויים של אוצרות רבים: בעקבות פרסומיה של מי שנודעה כחופרת הראשונה בארץ הקודש החלו הבריטים לגלות עניין בחפירות בארץ ישראל. בפארק אשקלון שרידים ארכיאולוגים לרוב, פינות מוצלות נעימות לפיקניק וחוף שבו מתגלים מדי פעם שרידים ארכיאולוגים שנפלטים מן הים. (פארק לאומי אשקלון פתוח מדי יום בין 08:00-20:00. יציאה עד 22:00. עלויות: מבוגר - 29 שקלים, ילד - 15 שקלים, סטודנט - 25 שקלים, אזרח ותיק - 15 שקלים. טל' 08-6736444, 08-6739660)

סליחות, קצת אחרת

במסגרת אירועי "כיכר העיר" יתקיים בירושלים ערב "שירת האדם", שעניינו הכנה לסליחה ולתפילה. יתארחו רונה קינן ואמנים נוספים בפיוטים, ניגונים ושירים. הרב בני לאו והרבה תמר אלעד אפלבאום יקיימו שיח על סליחה ועל חיים משותפים בעיר, על רקע אירועי חוסר הסובלנות האחרונים, מתוך רצון להפוך את "כיכר העיר" למתחם המפגיש בין כל גווני החברה. מוצ"ש, 9.12, מתחם התחנה הראשונה בירושלים, 21:00, כניסה חופשית