כריסטין לגארד: "לא להעלות ריבית בכלכלות המפותחות"

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים המשפיעים בעולם ייתכנסו בסוף השבוע לפסגת G20 באנקרה

כריסטין לגארד וג'נט ילן / צילום: רויטרס
כריסטין לגארד וג'נט ילן / צילום: רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית בראשות כריסטין לגארד קראה היום (ה') לבנקים המרכזיים המובילים בעולם להימנע מהעלאת ריבית כאמצעי להמרצת הוצאות הצריכה בכלכלה העולמית, וזאת לנוכח התגברות הסיכונים לצמיחה. המסר של הקרן לנגידי הבנקים המרכזיים ולשרי האוצר המשפיעים ביותר בעולם, שיבואו לאנקרה לפגישת ה-G20, הוא כי ביצועיהן של מרבית הכלכלות אינם עומדים בתחזיות שחוברו בתחילת השנה.

קרן המטבע קוראת לנקוט צעדים למניעת ירידה בשיעורי הצמיחה ולשיפור ביצועיהן של הכלכלות הגדולות ביותר בעולם - מהרמה ה"מתונה" שבה הם נמצאים כעת לרמה גבוהה יותר.

הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב), בראשות ג'נט ילן, שוקל להעלות את הריבית עוד החודש ואינו היחידי שאליו כוונו דבריה של קרן המטבע. במסמך ששלחה הקרן לשרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות ה-20G, ושיעצב את סדר היום של הכינוס, טוענת קרן המטבע כי לא התמלאה הציפייה שצניחת מחירי הנפט תספק זריקת עידוד לכלכלות, וכי לנוכח האינפלציה הנמוכה בכל הכלכלות המתקדמות, "חייבת המדיניות המוניטרית להמשיך ולהיות תומכת, ולפיכך יש להימנע מהעלאת שערי הריבית בטרם עת".

קודם לפרסום נתוני התעסוקה הרשמיים בארה"ב ביום ו', קראה הקרן לפד "לבסס את צעדיו על הנתונים" ולא לנקוט צעד פזיז "מכיוון שעד כה אין הוכחה לקיומם של לחצי שכר ומחירים משמעותיים". בחודש יוני אמרה מנהלת קרן המטבע, כריסטין לגארד, כי הפד אינו צריך להעלות את הריבית עד השנה הבאה.

קרן המטבע טענה כי הבנק האירופי המרכזי (ECB) צריך גם להרחיב את תוכנית ההקלה הכמותית שבמסגרתה הוא יוצר כסף כדי להזרימו לכלכלה האירופית באמצעות רכישת אג"ח ממשלתיות. "יש להרחיב את התוכנית אם לא יהיה שיפור מספיק באינפלציה באופן שיאפשר עמידה ביעדי יציבות המחירים בטווח הבינוני". כמו כן קראה קרן המטבע לבנק המרכזי של יפן להתכונן להקלה כמותית נוספת.

האזהרות שפרסמה הקרן ייצרו אווירה קשה בפגישת שרי האוצר של מדינות ה-20G בסוף השבוע הנוכחי. הפגישה צפויה היתה להיות עניין שקט, אך חשיבותה גברה לנוכח הטלטלות העזות בשוקי ההון והחשש כי ההאטה בסין עלולה לפגוע בכלכלה העולמית.

קרן המטבע הבהירה כי תחזיותיה הקיימות לגבי שיפור בביצועים במחצית השניה של 2015 כבר אינן עדכניות לגבי מרבית הכלכלות הגדולות ביותר בעולם. הצמיחה בארה"ב, גוש האירו, יפן ומרבית הכלכלות העניות כבר נמוכה מתחזיות הקרן.

המסר החיובי הוא כי למרות שכל העיניים נשואות לסין, מעריכה קרן המטבע כי במחצית הראשונה של 2015 עלתה הצמיחה "בקנה אחד עם התחזיות הקודמות", וכי למרות ההאטה בהשקעות "הצריכה ממשיכה לצמוח בקצב יציב".

מה שחשוב יותר מעדכון הקרן לגבי המגמות שנצפו עד כה השנה הוא אזהרת הקרן כי הסיכונים לבריאותה של הכלכלה העולמית גברו, וכי "התממשות בו-זמנית של חלק מסיכונים אלה עלולה להוביל לצפי חלש בהרבה".

הסיכונים גבוהים יותר במדינות העניות, בייחוד המדינות החשופות להיחלשות מחירי הקומודיטיס, מדינות בעלות חובות גדולים שנקובים בדולר אמריקאי, והמדינות בעלות התלות הגבוהה ביותר בביקוש הסיני לצורכי הייצוא שלהן.

כדי להגביר את כושר העמידה של כלכלות אלה בפני הסיכונים המוגברים, קראה קרן המטבע לממשלות לקדם את יישומן של רפורמות שישפרו את הביצועים הכלכליים בטווח הבינוני. "לאחר שש שנים של חולשה בביקוש, הולכים וגוברים החששות כי ייגרם נזק לתפוקה הפווטנציאלית", אמרה קרן המטבע, תוך שהיא שמה דגש מיוחד על רפורמות כגון צעדים שנועדו להגביר את ההשתתפות בשוק העבודה - מהלך שמשפר הן את הביקוש הן את הצמיחה בטווח הבינוני.