"האיום של ראשי הרשויות החזקות לא לבנות אינו מוסרי"

ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון: ילדים בראשון-לציון ובירוחם או אופקים לא מתחילים מאותה נקודה, ואין להם סיכוי דומה

מיכאל ביטון / צילום: איל יצהר
מיכאל ביטון / צילום: איל יצהר

"המכתב ששלחו 29 ראשי הערים החזקות לשר האוצר משה כחלוןהוא חציית קו אדום. אנחנו מדברים כאן על חינוך ורווחה, שאין בהם שוויון. ילדים בראשון-לציון ובירוחם או אופקים לא מתחילים מאותה נקודה, ואין להם סיכוי דומה. דב צור, ראש עיריית בראשון-לציון, יכול לצעוק עד השמיים, אבל הילד אצלו מקבל יותר", כך אומר בכעס מיכאל ביטון, ראש המועצה המקומית ירוחם, כשהוא מתייחס למכתב ששלחו בסוף השבוע שעבר 29 רשויות חזקות לשר האוצר ובו איימו כי אם האוצר יקדם את התקצוב הדיפרנציאלי לא יקדמו הערים בניית דירות חדשות בתחומן.

שינוי התקצוב מתקן לדבריו עוול קיים: "צריך להתחיל בנקודה שווה לכולם ויש אפילו מי שצריך לקבל יותר, כמו עולים חדשים. אותו ילד צריך יותר שעות וצריך העדפה בכסף. הסל הזה מתחיל היום בצורה לא שווה וזה זועק לשמיים. התקצוב הדיפרנציאלי הוא מילה גדולה שהמשמעות שלה היא בעצם שוויון. האיום שלהם שלא יבנו בתים - הוא איום לא מוסרי בעיניי. זה לא מוסרי גם כלפי התושבים שלהם. אם הם צריכים עוד דיור בעיר הם לא יקדמו אותו בגלל שהממשלה מקדמת החלטה לשיוויון בחינוך ורווחה? אנחנו מקדמים כאן בירוחם בנייה של 4,000 יחידות דיור ולא מתנים את זה בדבר".

- יש לזה סיכוי לעבור להערכתך?

"יש לזה סיכוי וזה גם יעבור. לעומת 29 ראשי הרשויות שמתנגדות יש 60 רשויות שחתמו בעד, 63 חברי כנסת שתומכים וגם שר האוצר בעד. יש פורום שפועל בנושא בהובלתו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ויש יכולת לטפל בבעיה. אני חושב שברשויות החזקות מבינים שזה מגיע לישורת האחרונה ומוציאים עכשיו את התותחים הכבדים. זה יקרה עם הכנסת, עם הממשלה ועם בג"ץ. נקודה".

במקביל למאבק בעד התקצוב הדיפרנציאלי, ממשיך ביטון לפתח את ירוחם בתחום הדיור וגם בתחומים אחרים. לדבריו: "בנייה של יחידות דיור זה חשוב מאוד אבל זה לא מספיק. מעבר לשכונות החדשות ולשיווק הקרקע אנחנו עושים גם מהלכים נוספים שימשכו לכאן אנשים וגם תיירים. קידמנו את הבנייה של המלון החדש, מקדמים צימרים ואפילו הובלנו לכך ששם המכתש הגדול ישונה למכתש ירוחם. זה כבר עבר את ועדת השמות הממשלתית. אנחנו מקדמים גם את החינוך והרווחה ומנסים לתפור חסמים קיימים בתחום הדיור".

- אילו חסמים יש היום?

"שנים שלא בנו בירוחם בהיקף גדול כמו עכשיו. היום בונים 1,500 יחידות דיור עם עתודה של עוד 3,000 יחידות דיור. תוספת כזו מחייבת טיפול גם בתחבורה, גם במבני ציבור וחינוך שחסרים ואנחנו פועלים מול הממשלה בנושא".

- אולי צריך לקדם הסכם גג של המדינה גם מול ירוחם?

"הסכמי גג נחתמו עם ערים בהן יש תוכניות ל-7000, 8,000 יחידות דיור ויותר. אבל בחודשים האחרונים אנחנו עובדים מול הממשלה על מיני-הסכם גג להסרת חסמים ובנייה, קידום התחדשות עירונית ועוד. יש קשב במשרדי הממשלה ואני מקווה שתהיה החלטת הממשלה חדשה שתיתן מענה לבעיות".

כחלק מתוכניתו של שר האוצר לפרסם את כל מכרזי הקרקע במתכונת של מחיר למשתכן, מכרז אחד לפחות עתיד להתפרסם גם בירוחם. זהו מכרז לבניית 132 יחידות דיור וביטון סבור שהוא עשוי להצליח לאחר שניסיונות קודמים כשלו. "היו נסיונות לא מוצלחים בעבר, אבל עכשיו המצב שונה. יש ביקוש בירוחם וקבלנים התחילו לבנות. במחיר למשתכן החדש יש סבסוד לעלויות הפיתוח וזה יאפשר לקבלנים להגיש הצעות לעומת מכרזים קודמים שלא היו אטרקטיביים. עובדים עכשיו על החוברת של המכרז כדי לקבוע מה יהיה הסבסוד וכדי שהמכרז יוכל להצליח".