מדד התנועה: הנדל"ניסטים והבנקאים מבלים על הכביש

מרבית העובדים בישראל מגיעים למקום עבודתם בתוך פחות מחצי שעה - כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטסטיקה

הנסיעה הארוכה מצביעה לא פעם דווקא על מקום עבודה היודע להעניק שכר מתגמל (אחרת לא היה כדאי לנסוע רחוק כל כך). בראש רשימת המקצועות שבהם נאלצים או מוכנים העובדים לנסוע יותר מחצי שעה נמצא את ענף הבינוי - הכוכב הגדול של המשק הישראלי בשנים האחרונות, שגם מפוזר כמובן לאורכה ולרחובה של הארץ - שם הצהירו 47% בלבד כי הם נוסעים פחות מחצי שעה בכל יום לעבודה. אחריו נמצא ענף המידע והתקשורת, שם 49% נוסעים חצי שעה או פחות מכך, ואחריו ענף הפיננסים והביטוח, שמתרכז בחלקו הגדול בתוככי תל אביב הפקוקה (ראו להלן), שבו 51% נוסעים פחות מחצי שעה.

המורים לפחות עובדים קרוב לבית

מנגד, העובדים ששפר גורלם לעבוד קרוב לבית הם עובדי החקלאות, שרבים מהם כמובן עובדים וגרים באותו משק ו-88% מהעובדים גרים במרחק של פחות מחצי שעת נסיעה. אחריהם נמצאים עובדי מערכת החינוך, שחזרו השבוע לעבודה ופעמים רבות אנחנו שומעים מהם תלונות בנוגע לתנאי העסקתם. לפי נתוני הלמ"ס, לפחות בכל הנוגע לזמן הנסיעה לעבודה אין להם מה לקטר - 72% עובדים פחות מחצי שעת נסיעה מביתם.

מסלולי הנסיעה במדד וויז-גלובס מציגים תמונה מעט שונה: מתוך 34 מסלולים שאנו דוגמים מדי חודש, רק שבעה מסלולים מציעים מסלול נסיעה של פחות מ-30 דקות בשעות 7-9 בימי ראשון בבוקר - זאת בבדיקה שנעשתה על פי חודשי אוגוסט האחרונים (2013-2015), חודש שבו כידוע הנסיעה דלילה במיוחד.

המסלולים "המהירים" ביותר הם אלה שיוצאים מתל אביב למעגלים שמסביבה במרכז הארץ. זמן הנסיעה מעזריאלי תל אביב למרכז ראשון לציון לקח באוגוסט האחרון רק 12 דקות (19 דקות בממוצע אוגוסט בשלוש השנים האחרונות) והמסלול תל אביב-פתח תקווה לקח 18 דקות (22 דקות בשנים 2013-2015).

מהכיוון השני, הכניסה לתל אביב לא היתה קצרה ומהירה גם באוגוסט (ודאי על רקע תחילת העבודות לחפירת הרכבת). מרחובות או מאריאל בואכה תל אביב לקח 50 דקות, מיבנה 44 דקות ומנתניה 40 דקות נסיעה.

חצי שעה, ולא יותר
 חצי שעה, ולא יותר