צניחה של 80% ברכישות דירות ע"י משקיעים ביולי

ירידה חדה של 80% ברכישת דירות להשקעה; משקל המשקיעים בסך העסקאות נפל ל-14% בלבד ■ הסיבה: העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה וההסתערות בחודשים הקודמים ■ את הירידה בעסקאות הוביל אזור המרכז

דירות / צילום: תמר מצפי
דירות / צילום: תמר מצפי

בחודש יולי נרשמה ירידה חדה של קרוב ל-50% בסך העסקאות בנדל"ן, בהשוואה לרמת השיא ההיסטורי שנרשמה בחודש יוני. סך העסקאות עמד על כ-9,200 דירות, רמה הנמוכה ב-15% מהממוצע לחודש יולי בשנים 2013-2012. כך נמסר היום (א') ממשרד האוצר.

המשקיעים, אשר היו אלה שהובילו את הגידול החד בעסקאות בחודש יוני על רקע הקדמת רכישות של סגמנט זה של השוק טרם העלאת מס הרכישה בסוף יוני, היו גם אלה שהובילו את הירידה בעסקאות בחודש יולי. סך רכישות המשקיעים ביולי עמד על 1,300 דירות בלבד, ירידה חדה של 80% בהשוואה לחודש יוני ורמת שפל לפחות מאז תחילת העשור הקודם.

משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד על 14%, צניחה של קרוב ל-30% בהשוואה לחודש יוני והרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת העשור הקודם.

רמת השפל ברכישת דירות להשקעה בחודש יולי האחרון בולטת על רקע העובדה לפיה סך העסקאות באותו חודש, גם אם נמוך מהממוצע ב-4 השנים האחרונות, עדיין מציב חודש זה כחודש יולי השישי בגובהו ב-14 השנים האחרונות. מעבר לכך, בהתייחס לכמות העסקאות ב"דירה יחידה" בלבד, חודש יולי האחרון הוא השני בגובהו בהשוואה לחודש זה מאז 2002.

מי שמיתנו את הירידה בסך העסקאות בחודש יולי היו רוכשי דירה ראשונה. כך, לאחר עלייה מצטברת של 60% ברכישות סגמנט זה של השוק בחודשים מאי-יוני (בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה באפריל), נרשמה ירידה מתונה של 6% בלבד בחודש יולי.

בפילוח גיאוגרפי ניכרת שונות גבוהה בין האזורים. כך, בעוד שבאזור המרכז נרשמה ירידה חדה של 29%, באזור השפלה נרשם גידול חד של 24% ברכישות אלה ובאזור ת"א גידול של 9%, זאת בהמשך לעלייה חדה בשיעור מצטבר של 80% שנרשמו באזור זה בחודשים מאי-יוני.

בכך הגיעה רמת הרכישות באזור ת"א בחודש יולי, של מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה, לרמתה הגבוהה ביותר מאז רמת השיא שנרשמה בדצמבר 2013. בהשוואה לרמת השפל שנרשמה בסגמנט זה של השוק באזור ת"א (ובכלל ברמה הארצית) באפריל 2014, גבוה מספר הרכישות בת"א בחודש יולי השנה ב-170%. פער זה הוא הגבוה ביותר בהשוואה ארצית (בממוצע ארצי עומד הפער על 90%).