פתאום כולם נגד הפחתת מסים

הטיעונים של המתנגדים למהלך של כחלון חסרי כל יסוד

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

אין ספק כי שיעורי המס אותם משלמים אזרחי ישראל הינם מהגבוהים בעולם - מס הכנסה, מס חברות, מע"מ, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות ומה לא. יתרה מכך, התמורה לה זוכים אזרחי ישראל בגין התשלום הגבוה היא מהנמוכות בעולם. כשהממשלה מעלה מסים מיד מתמלאות כותרות העיתונים בביקורת נוקבת: שוב מכים בבטן הרכה, הכול על גבו החלש של הציבור, הולכים לפתרון הקל על מנת לממן את הגירעון וכהנה וכהנה. ומה קורה כששר האוצר מחליט להפחית מיסים? בדיוק אותו הדבר!

ככל שאני קורא יותר ביקורת על הפחתת המע"מ ומס החברות אני משתכנע יותר ויותר שמדובר בצעד נכון ונבון. כנסת ישראל היא כל כך רדודה, שהביקורת באופוזיציה לצעד ידועה וכאילו נכתבה מראש, וכלל לא משנה מי בשלטון. הצד השני ידבר על פופוליזם זול, כלכלת בחירות וימצא את כל כלכלני החצר השוללים את הצעדים. כולם כבר שכחו שרק לפני שלוש שנים המע"מ היה הרבה יותר נמוך. עוד יותר מקוממת האופוזיציה מבית. שרים אינטרסנטים שדואגים אך ורק לעצמם ולאנשי שלומם על גב הציבור. אלו כבר מזדרזים לבקש את העודף שנוצר ולבטל את הקיצוץ המתוכנן בתקציביהם עתירי השומנים. 'מושחתים נמאסתם' כבר אמרנו?

בנק ישראל, באופן די טבעי, מביע התנגדות נמרצת למהלך. כתבי החצר שלו משתלחים בשר האוצר כאילו ביצע מהלך שיוביל את מדינת ישראל אל פי התהום, לא פחות. אף פעם לא הבנתי את הסגידה להפחתה אינסופית של יחס חוב-תוצר. נכון, תשלומי הריבית אותם משלמת מדינת ישראל על החוב קטנו בעשור האחרון, אולם מרבית הקיטון נובע מירידת הריבית בעולם בשנים האחרונות. כשחושבים רק על הקטנת החוב אזי בשלב מסוים הנזק למשק רב מהתועלת ולא צריך לסגוד לנתון זה בכל מחיר. יחס החוב-תוצר של מדינת ישראל כיום סביר מאד בכל קנה מידה ועד שהכלכלה העולמית תתאושש לא צריך לחשוב יותר מדי איך להקטין עוד יותר את היחס הזה.

שני הטיעונים הבסיסיים אותם מעלים המתנגדים חסרי כל יסוד - נתוני הצמיחה שהיכו את ירושלים בהלם ועודפי גביית המיסים שהינם חד פעמיים ולא ניתן להסתמך עליהם בשנים הבאות. גם בבנק ישראל יודעים שעל מנת לשפר את נתוני הצמיחה צריך לעודד את התעשייה והשוק המקומי ולא לקטר על האטה עולמית. זה מה שעשו בירושלים בשבועות האחרונים - בהשפעה על שער החליפין שהוא מרכיב מרכזי בנתוני הצמיחה ובצעדים שמטרתם עידוד התעשייה. הנדבך הנוסף הוא הפחתת מסים. הפחתת מסים לציבור מעודדת אותו לצרוך. נכון שהיא אינה באה לידי ביטוי במלואה אולם היא הצודקת ביותר והתורמת ביותר להפחתת אי השוויון. הפחתת מסים למעסיקים מפנה מידית משאבים למקורות מעוררי צמיחה.

לטעמי, שר האוצר פעל בפעם הראשונה מאז שנבחר לטובת הציבור. המשוואה כל כך פשוטה. לפני שלוש שנים כשלא היה כסף לקחו מהציבור באמצעות העלאת מסים. עכשיו כשיש, צריך להחזיר. ויש את כל הסיבות להאמין שגביית היתר תימשך. אני לא רואה את מס הכנסה מפסיק את המהלך המוצלח לאיתור ההון השחור - ויש עוד המון מה לאתר. אני לא רואה את הציבור מפסיק לרכוש דירות אם אפילו מחצית מתכניות הממשלה יצלחו. ואם נתניהו יפסיק לפזר צ'קים לכל עבר אולי אפילו יגדלו המקורות עוד יותר.

ומה יקרה אם תחזיות איוב יתממשו ולא יהיה כסף בשנה הבאה? הטיעון ההזוי ביותר ששמעתי השבוע היה שהמהלך הוא בלתי הפיך! אם חלילה יתרחב הגירעון יש הרבה מקום מהיכן לממן אותו ובמקרה הכי גרוע, במקום לקצץ בשומנים או לגעת בפנסיה התקציבית השערורייתית, יחזרו לציבור המסכן.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.