איך להיחשף להשקעה בזהב?

זהב נתפס כעוגן בתיקי ההשקעות כשהשווקים יורדים ואין חלופות השקעה אטרקטיביות ■ האם זה תמיד כך?

מטילי זהב / צילום: שאטרסטוק
מטילי זהב / צילום: שאטרסטוק

מנהלי השקעות רבים סבורים שהזהב הוא אפיק השקעה בטוח יחסית בתקופה של תנודתיות בשווקים. הזהב נתפס כעוגן בתיקי ההשקעות כשהשווקים יורדים ואין חלופות השקעה אטרקטיביות, ובמשברים פיננסים קודמים, אכן הזהב היה אבן שואבת למשקיעים רבים, ובהתאמה  מחירו עלה.

אלא שעכשיו נראה שהזהב קצת איבד מזוהרו, ולקראת המשבר הפיננסי הבא (אם וכאשר יהיה) הוא לטענת מספר אנליסטים ממש לא מהווה עוגן או בטוחה מפני ירידות. האנליסטים של בנק Barclays PLC  פרסמו לאחרונה תחזית שלילית על הזהב, והגדילו לעשות האנליסטים של  ABN Amro, שסבורים שהזהב שנסחר כיום ברמה של 1,150 דולר,  צפו לרדת עד ל-800 דולר.

להערכת האנליסטים משני הגופים האלו, הזהב פשוט כבר לא מבוקש כבעבר. משבר בשווקים הפיננסים, צפוי להערכתם, להאיץ את הירידה במחיר הזהב מכיוון שפשוט לרוכשים יהיה פחות כסף למוצרי יוקרה.

האנליסטים גם מדגישים את  התלות של הזהב בריבית. הריבית הנמוכה טובה לזהב שכן זהב לא מספק תשואה שוטפת (להבדיל מנכסים ריאליים), ולכן אם אין אלטרנטיבות השקעה טובות (ריבית גבוה) הזהב אמור להיות אטרקטיבי. בפועל, למרות הריבית הנמוכה הזהב ירד בשלוש השנים האחרונות ביותר מ-30%. עכשיו מדברים על כוונת הבנק המרכזי בארה"ב לעלות את הריבית. עלייה בריבית תביא, להערכת האנליסטים לירידה בביקושים לזהב, ולצד ירידה בביקושים הפיזיים (לסחורה עצמה), הם צופים שנה קשה לזהב.

מנגד כאמור מנהלי השקעות לא מעטים סבורים שהזהב צריך להיות בכל תיק השקעות כעוגן בתקופות של חוסר יציבות בשווקים.  אף אחד לא באמת יודע - אין נביאים. אבל אם אתם מעוניינים להיחשף לפוזיציה על הזהב (או רכישה או מכירה בחסר), הנה רשימת המכשירים שדרכם אתם יכולים לעשות זאת - נתחיל לאלו שמעוניינים להשקיע בזהב (להבדיל מכאלו שסבורים שירד ומעוניינים למכור אותו. אפשרות השקעה ראשונה היא דרך רכישה של חוזים עתידיים על הזהב. אבל הדרך הזו דורשת התמצאות במסחר באופציות וחוזים עתידיים ולכן היא לא פופולרית למשקיעים הפחות מתוחכמים.

אפשרות נוספת היא להיחשף להשקעה בזהב דרך מניות של חברות בתחום הזהב, וכאן יש רשימה גדולה, אבל גם בהשקעה במניות ספציפיות, דרושה מומחיות והכרה של כל חברה וחברה, והבנת הסיכויים והסיכונים של כל חברה. זאת ועוד - השקעה כזו אינה בהכרח בזיקה ישירה להשקעה במחיר הזהב.

הדרכים הנוחות יותר להשקעה בזהב הם דרך תעודות סל וקרנות נאמנות. תעודות סל עוקבות אחרי מחיר הזהב, כך שהמשקיע מקבל תשואה זהה לתשואת מחיר הזהב (יש לבדוק באם התשואה שקלית או דולרית). לכל הגופים המנהלים תעודות סל - קסם, תכלית, פסגות והראל יש תעודות סל על הזהב.

מדריך השקעה בזהב, מהון להון, מדריכים פיננסים

חוץ מזה, אפשר להשקיע דרך קרנות נאמנות. בעבר היו מס קרנות שהשקיעו בזהב, כיום נשארה מיטב זהב שמשקיעה במכשירים וניירות ערך עוקבי זהב.

ניתן גם להשקיע בקרנות סל הנסחרות בוול-סטריט, והנה רשימה חלקית (סימבולים של הקרנות הגדולות) - SPDR Gold Shares , iShares Gold Trust  ו- SGOL. הקרנות, רק יודגש, אינן מחויבות לספק את התשואה של הזהב. הן משתדלות לעשות זאת וחלקן גם מצליח. מעבר לכך, ישנן גם קרנות סל שמחזיקות בניירות ערך מגוונים על הזהב, כך שלא בהכרח שיהיה קשר ישיר בין מחיר הזהב למחיר הקרן.

מול האפשרויות האלו יש גם אפשרות לאלו שמעריכים שמחיר הזהב יירד, לעשות שורט על הזהב. בפועל, הדרכים פחות מגוונות מאשר פוזיציית לונג (השקעה במכשירים על הזהב). בעבר היו תעודות סל מקומיות שסיפקו שורט על הזהב, היום תצטרכו לעשות זאת דרך בדרך מעט מורכבת - למכור את תעודות הסל המקומיות. אלא שאז תצטרכו להשאיל את תעודת הסל ורק לאחר מכן למכור אותה. בהחלט אפשרי אבל רוב המשקיעים לא במשחק של השאלות מסוג זה.

אפשרות אחרת פשוטה יותר היא דרך קרנות סל ותעודות סל בוול-סטריט. כמו שיש קרנות סל על הזהב יש גם קרנות ותעודות שהם שורט על הזהב.  הקרנות  האלו אינן מחויבות לספק את התשואה הופכית של הזהב, אך בפועל הן בסביבה. התעודות אמורות לספק את התשואה ההופכית. התעודה בשורט הבולטת היא  - DGZ של דויטשה בנק, ובפועל היא מרכזת את רוב המסחר בשורט על הזהב. נוסף לתעודה זו יש קרנות ותעודות שמספקות חשיפה כפולה - כלומר, המשקיעים בהם אמורים לקבל תשואה הופכית כפולה. לדוגמה אם הזהב יעלה ב-2%, הם אמורים להפסיד 4%, וההיפך - אם הזהב יירד ב-2%, הם אמורים להרוויח 4%. הקרנות האלו - GLL ו- DZZ, נחשבות למסוכנות במיוחד.

נתוני מסחר בזהב: זהב ׁ(גלובקס)  , זהב - CME (מסחר זירתי)  .

מדריכים נוספים:

השקעה בזהב - יתרונות וחסרונות

השקעה בקרנות נאמנות

השקעה בתעודות סל

* המאמר נכתב על ידי כותבי מערכת האתר  - הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.