עמי איילון: "פעולה צבאית נגד איראן אם היא תפר את ההסכם"

במאמר דעה ב"ניו יורק טיימס" כותב ראש השב"כ לשעבר: "היריבות של נתניהו עם ממשל אובמה פוגעת בביטחון ישראל" ■ "ארה"ב וישראל חייבות להיערך לקראת היום שבו ייתברר שאיראן מפרה את הסכם"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חייב לשים קץ למאבקו הציבורי "הדווקאי, טעון רצון רע" עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה. "הוא חייב לעקור את עצמו מהדיון בקונגרס על ההסכם עם איראן. אם לא יעשה כן, הוא יסכן את הברית עם ארה"ב, שהיא אבן הפינה של ביטחון ישראל מזה עשרות שנים ויחתור תחת ביטחון ישראל. אם העסקה עם איראן תקרוס, תקרוס גם מנהיגותה של ארה"ב במזה"ת והתפתחות כזו תפגע בביטחונה של ישראל". כך כותב עמי איילון, ראש השב"כ לשעבר, במאמר דעה ב"ניו יורק טיימס".

"במקום להיאבק בממשל חייבת ממשלת ישראל לשתף עמו פעולה כדי להתמודד עם האתגרים שמציבה העסקה עם איראן ולהיערך יחדיו לעולם בתקופה שאחרי ההסכם", טוען איילון. "תוצאות העסקה, ב-15 השנים הבאות, תלויות בצעדים שארה"ב וישראל ינקטו עתה".

איילון הוא אחד מהפעילים הראשיים בישראל למען העסקה. במכתב גלוי לנתניהו, בתחילת אוגוסט, שעליו הוא חתום, יחד עם כ-70 בכירים לשעבר בצה"ל ובממסד הביטחוני, נקרא ראש הממשלה לקבל את ההסכם עם איראן כ"עובדה מוגמרת" ולחדש ולשפר את השת"פ הפוליטי והביטחוני עם וושינגטון.

במאמר הדעה, שמחדד את המכתב הגלוי, גורס איילון שההנחה בישראל היא, שאיראן תפר את ההסכם ולפיכך אסור לה ליפול בפח. "האמריקאים צריכים להכיר בכך שלישראלים יש חששות ממשיים ולגיטימיים מפני הכוונות של איראן, שנגזרים מאי- הביטחון התמידי שגלום בהיסטוריה היהודית, שלא לדבר על ההיסטוריה של העוינות לישראל במזה"ת".

"ממשלת ישראל צריכה לשתף פעולה עם ארה"ב ועם חברות אחרות בקהיליה הבינלאומית כדי להעלות את רמת המודיעין שלנו על איראן", הוא כותב. "הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אינו מספיק. כדי להשיג את המידע הטוב ביותר, אנו זקוקים להסדרי שיתוף מודיעיני ברמה הגבוהה ביותר. זה פשוט לא יקרה אם ארה"ב וישראל יוסיפו לריב".

איילון מוסיף, כי וושינגטון וירושלים צריכות להיערך ליום שבו יתברר להן שאיראן הפרה את ההסכם: "כדי להגיב ביעילות על הפרה (פוטנציאלית) באמצעים כלכליים, דיפלומטיים או צבאיים, לא רק ישראל וארה"ב צריכות להיות מעורבות בעבודת התכנון אלא גם האירופים וכן שכנינו במזה"ת, כמצרים, ירדן וסעודיה, שרואים באיראן חמושה בנשק גרעיני איום על ביטחונם".

ראש השב"כ לשעבר כותב, שארה"ב וישראל צריכות להיערך לנקיטת אופציה צבאית נגד איראן אם היא תפר את ההסכם. "ישראל וארה"ב הגיוע למסקנה, שפעולה צבאית לא היתה רעיון טוב במהלך המו"מ (עם איראן)", הוא מציין. "הסיבה לכך שפעולה צבאית תהיה בת-ביצוע עתה היא, שהמערב כבר הפעיל סנקציות כלכליות, דיפלומטיות ומאמצים של רצון טוב כדי לאפשר את ביצוע ההסכם. אם איראן תפר את ההסכם, מהלומות צבאיות על מתקניה הגרעיניים ייראו כצעדים לגיטימיים".

פעולה צבאית חייבת להיות תגובה בינלאומית מוצדקת על הפרות איראניות, ולא להיראות כצעד אמריקני שנועד להגן על ישראל", גורס איילון.

"קל לפוליטיקאים לזרוע פחד בקרב הישראלים, אך כדי שישראל תפרח חייבת ממשלתה למצוא את האיזון המתאים בין ניתוח ריאלי של האיומים הנשקפים לישראל לבין מציאת הזדמנויות (לפיתרון)", כותב עוד ראש השב"כ לשעבר. "נתניהו נעדר את היכולת למצוא את האיזון הזה. הוא מיומן בניצול איומים כדי להבטיח את בחירתו מחדש ולהישאר בשלטון, אך הוא לא כל כך טוב במציאת דרכים לצמצום הסכנות בדרכים שיובילו לאבדן מינימלי של חיים".

"למרבה הצער, גם מנהיגי האופוזיציה בישראל אינם עומדים במבחן המנהיגות בגלל אמונה שגויה שקריאת תיגר על התנהלות רה"מ נגד ההסכם תעלה להם בקולות הבוחרים".

איילון קורא עוד לממשלת ישראל ולאופוזיציה לפעול לקראת פתרון הבעיה הפלסטינית ולא לטאטא אותה אל מתחת לשטיח.