חידה: עם מי נפגשו מנהלי בתי החולים הגדולים?

עתירה הוגשה נגד ראשי שיבא, לאחר שסירבו לבקשה לפי חוק חופש המידע של עמותת הצלחה ■ ברמב"ם ביקשו ארכה ובאיכילוב מבהירים: "היומנים מוכנים לשליחה, נחכה לעתירה"

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי
יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

יוני 2013, שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן מקימה את הוועדה לחיזוק הרפואה הציבורית בישראל, שבאותם ימים זוכה לכינוי "הוועדה לבחינת השר"פ". מנהלי בתי החולים הממשלתיים הגדולים, הפרופסורים גבי ברבש (איכילוב), זאב רוטשטיין (שיבא) ורפי ביאר (רמב"ם), משוכנעים שמדובר בהזדמנות שלא תחזור להכנסת שירותי רפואה פרטיים בבתי החולים הציבוריים. בשיחות פנימיות הם מפגינים ביטחון בעניין, שנובע לדבריהם מאמירות שהשמיעה בפניהם השרה הטריה.

למרות הביטחון הזה, כפי שנחשף מאוחר יותר ב"גלובס", השלושה מחליטים לשכור בחשאיות את משרד הפרסום והייעוץ "גיתם", שבונה עבורם את האסטרטגיה והמסרים, מזמין סקרים להפצה באמצעי התקשורת ועוד. את הכסף למשרד העבירו באמצעות "אגודות הידידים" של בתי החולים, אותם גופים שמגייסים תרומות לפיתוח התשתיות ולרווחת החולים.

עם מי עוד נפגשו מנהלי בתי החולים באותם ימים? כמה מהם בעלי הון או פוליטיקאים? על איזה גורמים ניסו להשפיע ואיך זה בא לידי ביטוי בסדר היום שלהם? במהלך חודש יוני האחרון פנתה עמותת הצלחה (התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת) אל שלושת בתי החולים הגדולים, וביקשה במסגרת חוק חופש המידע לקבל את לוחות הזמנים של מנהלי המרכזים הרפואיים ואת תוכן יומני הפגישות והישיבות שלהם בתקופה שבין ינואר 2013 לדצמבר 2014. זאת, לרבות פירוט בדבר נושא הפגישה, מיקומה ושמות המשתתפים בה. אל הבקשה צורפו גם הנחיות משרד המשפטים למשרדי הממשלה, שקבעו כי יש לאפשר העברת יומנים ולו"ז של השרים ומנכ"לי המשרדים.

בהנהלת רמב"ם ביקשו ארכה במתן התשובה לבקשה, זאת לאור הזמן והמשאבים הרבים שדרושים כדי לספק את החומרים ולקבל, בין היתר, את הסכמתם של צדדים שלישיים המעורבים בפגישות. גם באיכילוב ביקשו ארכה מסיבות דומות, אולם הצהירו מראש כי בכוונתם להיענות לבקשה ולהעביר את היומנים - אולם רק את אלה הנוגעים לשנת 2014, על רקע המאמצים הנדרשים להכנת המסמכים. בשיבא, לעומת זאת, מסרו תגובה חד-משמעית שלפיה אין בכוונתם להיענות לבקשה: "הציפייה כי יוקצו המשאבים הנדרשים למעבר על היומנים, סינון פגישות המוגנות על פי חוק, פנייה לצדדים שלישיים, פירוט כל המשתתפים וציון מקום הפגישה, הינה בלתי סבירה בעליל ומהווה הקצרת משאבים בלתי סבירה בהתאם לסעיף 8(1) לחוק חופש המידע". בשיבא הסבירו כי הסירוב שלהם מתבסס לכאורה על מספר חריגים הקבועים בחוק, והם בין היתר פגיעה בפרטיות, שיבוש עבודת הגוף הציבורי, מסירת מידע ללא ערך ציבורי ומסירת מידע על מדיניות פנימית שעודנה מצויה בשלבי עיצוב.

"יומן מנהל בית חולים כולל פגישות רבות עם צדדים שלישיים שאין כל סיבה לחושפן לעיני כל", הבהירו עוד בשיבא. "המדובר בפגישות עבודה עם תורמים (שבמקרים רבים מבקשים לשמור על אנונימיות), מטופלים, עובדים, גורמים מסחריים וכדומה... יכולתו של מנהל בית חולים לקיים פגישות דיסקרטיות עם כל אחד מהגורמים שפורטו לעיל הינה קריטית לתפקודו השוטף והיעיל של בית החולים", הוסיפו בתגובה.

סתירה בין איכילוב לשיבא

הסירוב הזה מצד שיבא גרר עתירה מנהלית שהגישה ביום א' האחרון לבית המשפט המחוזי בת"א עמותת הצלחה. העתירה הוגשה נגד בית החולים, הממונה על חופש המידע בשיבא עו"ד עודד גורני, ונגד המנכ"ל פרופ' רוטשטיין.

בעתירה, החתומה על ידי עוה"ד אלעד מן ויובל יועז, מתבקש בית המשפט להוציא צו המורה למשיבים למסור את היומנים הרלוונטיים. בעתירה נטען כי בקשה דומה למסירת יומנים הועברה לעשרות שרים, מנכ"לי משרדי ממשלה וראשי רשויות מקומיות, כאשר רבים מהם נענו לבקשה לרבות מנכ"ל המשרד לביטחון פנים - גוף רגיש ללא ספק, לא פחות מבית חולים.

"שלא כמו בפניות שהוזכרו לעיל, בחרו המשיבים שלא למסור את המידע, מסיבות שבינן לבין הוראות הדין אין דבר וחצי דבר", נטען בעתירה.

עוד נכתב בעתירה כי התשובה של שיבא, ובה שלל נימוקים לסירוב, עומדת בסתירה עם התשובה של איכילוב, שם הודיעו כאמור כי בכוונתם להעביר את היומנים. בנוסף, העותרים מציינים כי אין מניעה שבית החולים ישחיר פרטים מסוימים ביומנים, כל עוד יש בכך צורך ממשי ובליווי הנמקה לעצם ההשחרה. שימוש גורף בסייגים הקיימים בחוק לצורף סירוב לבקשה, כך על פי העתירה, "יש בו משום סטייה רבתי משורת ההלכות המשפטיות שנקבעו בעניין זה".

עוד כתבו העותרים: "נשתכח כנראה מהמשיבים (ראשי שיבא) כי הם מכהנים בתפקידיהם למען הציבור, תוך שימוש בכספי ציבור, ולפיכך הם חייבים בחובת נאמנות לציבור. חובות אלה מולידות מעצמן את עקרונות השקיפות, האחריויות והבקרה הציבורית, ואת התכליות העומדות בבסיס חוק חופש המידע".

"הבקשות לא ישיגו שקיפות"

בבית החולים איכילוב מסרו בתגובה כי "היומנים מוכנים לשליחה, אולם אנו בוחנים את המצב לאור העתירה". ברמב"ם ציינו כי הם ביקשו ארכה במתן התשובה בהתאם לקבוע בחוק, אולם סירבו לומר האם ימסרו בסופו של דבר את היומנים. בבית החולים שיבא העדיפו שלא להגיב. גורם בכיר במערכת הבריאות טען היום בשיחה עם "גלובס" כי בקשות מסוג אלה לא ישיגו שקיפות, אלא יביאו את המנהלים הבכירים להימנע מראש מתיעוד פגישות וישיבות "רגישות".