"דירה להשכיר": תנו לנו הצעות לבנייה מהירה ומימון בישראל

מדובר בבקשה לקבלת מידע שהופנתה לחברות מעבר לים ולחברות ישראליות כדי לקדם בניית אלפי יחידות דיור בהליך מהיר ודרכי מימון חדשות ■ בין היתר ביקשה החברה גם הצעות לקידום תוכנית "דירה בליסינג"

דירות / צילום: תמר מצפי
דירות / צילום: תמר מצפי

החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה, "דירה להשכיר", פרסמה היום, בהתאם להנחיית שר האוצר משה כחלון וראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, בקשה לקבלת מידע (RFI) בנוגע לשימוש בשיטות בניה מתקדמות וכן לדרכי המימון של פרויקטים למגורים ולהשכרה ארוכת טווח. הבקשה נשלחה גם לחברות ישראליות אבל ממוענת גם, וייתכן שבעיקר, לחברות בינלאומיות. עובדה זו, יחד עם התבטאויות שונות שהשמיעו לאחרונה שר האוצר, יו"ר מטה הדיור וגם שר הבינוי, עשויות להלחיץ את הקבלנים הישראלים.

במסגרת הבקשה שהופצה מבקשת "דירה להשכיר" לקבל מידע בנוגע לשימוש בשיטות בניה מתקדמות, שיאפשרו לקצר את משך זמן ההקמה של בנייני מגורים ולהפחית ככל שניתן את עלויות הבנייה וזאת באמצעות הטמעה ושימוש בשיטות בנייה מתקדמות המקובלות בעולם גם אם אינן נהוגות בהכרח כיום במדינת ישראל. בדירה להשכיר מסבירים כי המטרה היא לקבל הצעות לשיטות המאפשרות הקמה מהירה ואיכותית של בנייני מגורים תוך חיסכון בעלויות יחד עם שמירה קפדנית על עמידה בתקני בנייה מקובלים.

במקביל, עוד מבקשת "דירה להשכיר" לקבל מידע בנוגע לדרכי מימון של פרויקטים למגורים ולהשכרה ארוכת טווח, כאלה אשר יביאו לצמצום והקטנה של עלויות המימון באמצעות שימוש במודלים חדשניים למימון פרויקטים של הקמת מתחמי מגורים ובכלל זה מגורים להשכרה ארוכת טווח. ב"דירה להשכיר" מסבירים כי בין השאר, מבקשת החברה לקבל הצעות הבוחנות את האפשרות לפיתוח מודל שיאפשר רכש דירה על פני תקופת השכירות תוך הכרה בחלק מעלויות שכר הדירה כתשלום בגין רכישת הדירה, כך שבתקופת ההשכרה יצבור הדייר זכויות בעלות מצטברות עד לבעלות מלאה בתום תקופת השכירות. מדובר באותה תוכנית שפורסמה לאחרונה תחת השם "דירה בליסינג". נדגיש כי העובדה שהחברה פרסמה כעת רק את הבקשה לקבלת מידע מעידה כי מדובר בתוכנית שנמצאת רק בתחילת הדרך.

במקביל, פרסום הבקשה למידע, עם דגש על פרסום הבקשה למידע גם לחברות מעבר לים, ממשיך לשדר על אותו הגל של שר הבינוי יואב גלנט שרמז רק בשבוע שעבר שהבאת חברות נדל"ן זרות שיעבדו בישראל הוא רעיון שמקודם ברצינות. עם זאת, יש לציין שבמשרד האוצר ומשרד הבינוי לא שוללים את האפשרות שבסופו של דבר יווצרו שותפויות ישראליות יחד עם חברות בינלאומיות ליישום הפרויקטים המתוכננים.

פיילוט של אלף דירות

על פי הבקשה לקבלת המידע שפרסמה דירה להשכיר היום, המידע אותו מבקשת החברה לקבל, מתייחס לאפשרות הקמתן של שכונות מגורים בהיקף של כעשרת אלפים יחידות דיור. המציעים מתבקשים להתייחס גם לאפשרות של פיתוח קהילתי מלא לשכונת המגורים, כך שלצד הקמת בנייני המגורים האמורים ייבנו גם כל התשתיות המשלימות הנדרשות. עוד קובעת החברה, כי בשלב ראשון, על מנת לבחון את ישימות שיטות הבניה המתקדמות ושיטות המימון אשר המוצעות, בכוונתה לבחון את האפשרות לבצע פיילוט להקמה של כאלף יחידות דיור בשתי שכונות מגורים. את המענה לפניה מבקשת החברה לקבל עד ל-15 בדצמבר 2015, כלומר תום השנה הנוכחית.

"דירה להשכיר תפעל בהתאם למידע ולתוצאות שיתקבלו בתהליך ה-RFI", כך אמר היום מנכ"ל דירה להשכיר, עוזי לוי. "בהתאם לתוצאות שתתקבלנה בתהליך וניתוחן ביחד עם גורמים מקצועיים בתחומי ההנדסה, הפיננסיים והייעוץ המשפטי, נפעל לייזום, תכנון והקמה של יחידות דיור, בהיקפים משמעותיים, בפרקי זמן קצרים ככל האפשר, תוך הקפדה על בניה איכותית ובת קיימא ותוך חסכון משמעותי במשך הבניה ובעלויותיה".