רמת המוכנות לחירום ב-37% מהרשויות: נמוכה-בינונית

המבקר: "מוכנותה של כל רשות מקומית למצבי חירום עקב שריפה או מזג-אוויר חריג תלויה ברצונה לקיים את ההנחיות הניתנות לה בנושא ובמשאבים שהיא בוחרת להקצות; חלק מהרשויות לא ערוכות ולא מצוידות"

שריפה בדירה / צילום: שאטרסטוק
שריפה בדירה / צילום: שאטרסטוק

"מוכנותה של כל רשות מקומית למצבי חירום שנגרמים בעקבות שריפה או מזג-אוויר חריג תלויה ברצונה לקיים את ההנחיות הניתנות לה בנושא ובמשאבים שהיא בוחרת להקצות לכך. חלק מהרשויות המקומיות לא ערוכות ולא מצוידות כראוי להתמודדות עם מצבי חירום וממילא עם אירועי שריפות ופגעי מזג-האוויר" - כך עולה מביקורת שעשה מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, על היערכות הרשויות לשריפות ולפגעי מזג-האוויר. זאת, על רקע השריפה הגדולה בכרמל בסוף 2010 וסופת השלגים שהכתה בישראל בחורף 2013.

המבקר קבע כי "התשתית הנורמטיבית הקיימת לא מסמיכה גוף כלשהו כדי לאכוף על הרשויות המקומיות קיום הנחיות שנוגעות להיערכות למצבי חירום וטרם נקבע מדד מחייב ואובייקטיבי לבחינת מוכנותן למצבי חירום". עוד מצא המבקר כי לא נקבע תקן מזערי של ציוד ייעודי שיוחזק במחסני הרשויות המקומות לקראת אירועי חירום שמקורם בשריפה או פגעי מזג-אוויר חריגים.

במסגרת דוח הביקורת, הובאו תוצאותיהן של ביקורות שעשתה רשות החירום הלאומית ב-2011-2013 ברשויות המקומיות על אודות היערכותן למצבי חירום. מביקורות אלה עולה כי רמת המוכנות של 37% מכלל הרשויות (97 מתוך 257 רשויות מקומיות בישראל) למצבי חירום - נמוכה עד בינוניות. חלק מהרשויות המקומיות שנבדקו במסגרת פעולות הביקורת של המבקר מסרו לו כי המדינה העבירה אליהן את האחריות להיערכות לחירום - אך לא עיגנה זאת בתקציב מתאים.

חלק מהרשויות המקומיות שנבדקו במסגרת פעולות הביקורת של המבקר לא יישמו את ההנחיות העדכניות לבטיחות וכיבוי אש - למרות שיישוביהן נמצאים סמוך ליערות. מדובר בהנחיות שפורסמו בעקבות השריפה הגדולה בכרמל. "חלק מהרשויות המקומיות שנבדקו לא יישמו במלואם את הלקחים מהשריפה בכרמל, לא הכינו תוכנית הגנה מפני שריפות יער, לא הכשירו קווי חיץ ודרכים היקפיות שיאפשרו מעבר כלי רכב לכיבוי ולחילוץ ולא התקינו צנרת מים היקפית עם ברזים לכיבוי אש", נכתב בדוח.

רשויות אחרות, כך נכתב בדוח, לא נערכו מבעוד מועד למניעת הצפות בעקבות שיטפונות ומזג-אוויר סוער ולא גיבשו תוכניות ניקוז מתאימות. המבקר קרא לשר הביטחון ולשר לביטחון הפנים להמליץ לממשלה על גורם ממלכתי אחד שיהיה אחראי על היערכות הזירה האזרחית למצבים של שריפות ופגעי מזג-אוויר חריגים ועל הטיפול בהם בעת התרחשותם. על המלצת השרים, כך לפי המבקר, לכלול הגדרה ברורה של תחומי אחריותו וסמכויותיו של הגורם הממלכתי שימונה לתפקיד זה ולהעניק לו סמכויות אכיפה על הרשויות המקומיות למען יבצעו את הנחיותיו.