קו רכבת אשקלון-שדרות לא ממוגן; נתב"ג לא ערוך לשעת חירום

האם נתב"ג, רכבת ישראל ומפעילי האוטובוסים מוכנים לסופת שלגים או מבצע צבאי נוסף? לטענת מבקר המדינה יוסף שפירא, התשובה על כך כנראה שלילית

שיבושים בנתב"ג / צילום: שירי דובר
שיבושים בנתב"ג / צילום: שירי דובר

האם נמל התעופה בן-גוריון, רכבת ישראל ומפעילי האוטובוסים מוכנים לסופת שלגים או מבצע צבאי נוסף? לטענת מבקר המדינה, התשובה על כך היא כנראה שלילית.

לדברי המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, יש מחסור בגורם שמתכלל את פעילות התחבורה; היערכות מערך הכבישים בלתי מספקת, מפעילי האוטובוסים מקבלים הוראות סותרות; קו הרכבת מאשקלון לשדרות אינו מוגן עקב מחלוקת כספית ושדות התעופה גם הם לא ערוכים לקראת סגירת שמיים (כפי שקרה במבצע "צוק איתן" אשתקד).

בין אוקטובר 2014 לפברואר 2015 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בתפקודם של גופי התחבורה במבצע "צוק איתן" ובעת סופת השלגים בדצמבר 2013. הבדיקה נעשתה במשרד התחבורה, בחברת רכבת ישראל, בחרת נתיבי ישראל ובאגד. בדיקת השלמה נעשתה בצה"ל.לטענת המבקר, כבר בזמן סופת השלגים שפקדה את ישראל בסוף 2013 הורגש חוסר-המוכנות של מערך התחבורה - מפעילי האוטובוסים לא היו מתואמים ביניהם ואף קיבלו הנחיות סותרות ממשרד התחבורה ומהמשטרה; חברת החשמל לא הייתה יכולה לתקן ניתוקי חשמל בזמן סביר עקב בעיית נגישות (מאחר שלא בכל מקום היה הציוד המתאים לפלס אותן) ואלפי עצים קרסו על הכבישים והזיקו להם. על-פי נתוני נתיבי ישראל, נזקי הסופה נאמדים ב-55 מיליון שקל.

ההיערכות הבלתי-מספקת באה לביטוי גם במבצע "צוק איתן". בעת המבצע הפסיקו 38 חברות תעופה זרות את הטיסות שלהן לישראל. לפיכך החליטה רשות שדות התעופה לאפשר פעילות בשדה התעופה עובדה בעבור טיסות בינלאומיות, ואולם לטענת המבקר "השירות בהפעלת שדה עובדה היה ברמה ירודה ונוצרו עומסים חריגים שעיכבו נוסעים שעות רבות".

כשל מהותי נוסף הוא המחסור במיגון קו הרכבת בין אשקלון לשדרות. הקו שנפתח בדצמבר 2013 חשוף לאיום פוטנציאלי של ירי טילים נגד טנקים מתוך רצועת עזה. כבר בשנת 2011 דרש פיקוד הדרום למגן את הרכבת, ואולם למרות זאת הוקם הקו "ללא מימוש המלצות המענה הבטחוני כפי שהנחה צה"ל את רכבת ישראל", זאת בעקב מחלוקת סביב השאלה מי הגורם שיממן זאת. "רק במאי 2014, כשלוש שנים לאחר שדרש פיקוד הדרום את המיגון, החלה רכבת ישראל להוציא אל הפועל את הייעור הביטחוני".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל פועלת בתיאום מלא עם גורמי הביטחון, צה"ל ומשרד התחבורה. רכבת ישראל נקטה בכל האמצעים העומדים לרשותה, על מנת למגן את התוואי. תוספות מיגון בקטע המסילה ייקבעו ויוטמעו בתיאום משרד הביטחון ומשרד התחבורה".

המלצה עיקרית אחת של המבקר היא להקים גוף אחד שירכז את כל המידע המגיע מהשטח, יסדיר נהלים ברורים לשעת חירום וינחה את כלל הגופים בזמן אמת. עוד ממליץ המבקר לפתור "ללא דיחוי" את בעיית המיגון של קו הרכבת אשקלון-שדרות, וכך גם להאיץ את בדיקות ההתכנות של הקמת נמל תעופה בינלאומי נוסף על נתב"ג ש"יקטין את הסיכון לסגירת השמים בשעת חירום".

ממשרד התחבורה נמסר: "בעקבות מבצע 'צוק איתן' גובש נוהל חדש לנחיתות של מטוסים בשדה התעופה בעובדה, והנוהל החדש אף אושר ותורגל בהצלחה, תוך אימוץ המלצות הבדיקה. שדה התעופה החדש רמון שבתמנע מצוי בתהליכי הקמה מואצים וצפוי להיחנך בשנתיים הקרובות. סופת השלגים של 2013 התאפיינה בשינויים תכופים בזמן אמת, דבר אשר הקשה על העברת המידע מהמטה אל השטח. לאחר האירוע הופקו לקחים אופרטיביים".