יזמים ישראלים רוצים לפעול בתערוכת IBC בניגוד להחלטת דרעי

מייסד קרן דיסרפטיב, טל בר נוח: "נשכור אנשים מטעמנו שיחליפו את הדיילות של מכון הייצוא, ונראה לעולם שתעשיית ההייטק הישראלית בועטת"

טל בר נוח / צילום: תמר מצפי
טל בר נוח / צילום: תמר מצפי

ההוראה של שר הכלכלה אריה דרעי למכון הייצוא לא להפעיל במהלך השבת הקרובה ובימי ראש השנה את הביתן הישראלי בתערוכה בהולנד, לא עוצרת את חברות הסטארט-אפ הישראליות.

חרף ההנחיה של השר להימנע מחילול השבת והחג בתערוכת הניו מדיה החשובה IBC שתיפתח בסוף השבוע באמסטרדם, הודיע מייסד קרן דיסרפטיב, היזם טל ברנוח, כי החברות הישראליות יציגו גם יציגו, גם בלי עזרת מכון היצוא. "נשכור אנשים מטעמנו שיחליפו את הדיילות של מכון הייצוא, נפעיל את הביתן הישראלי ונראה לעולם שתעשיית ההייטק הישראלית בועטת ופועלות כיאה לענף שהוא גאווה לאומית", אמר היום (ד') ברנוח: "אנחנו נהיה שם, נציג גם במהלך החג, ובין לבין נחלק ללקוחות שלנו תפוח בדבש ונספר להם על ראש השנה. נייצג את ישראל בגאווה ובכבוד".

18 חברות ישראליות נרשמו לתערוכה, והתכוונו לפעול בה במסגרת הביתן של מכון הייצוא. כל חברה שנרשמה לתערוכה דרך מכון הייצוא, שילמה לו כ-3,000 דולר. בעקבות הפסקת הפעילות של מכון הייצוא בשבת ובחג, הודיעו מכון הייצוא ומשרד הכלכלה כי החברות יפוצו: "הפיצוי הזה הוא לא העניין", אמר ברנוח. "מדובר בהוצאות הרבה יותר נרחבות, כמו טיסות, היערכויות מוקדמות שהחברות עשו לפני התערוכה ועוד הוצאות רבות אחרות. הבעיה היא ששינו את כללי המשחק בדקה ה-90 שלו. את הלקח שלי מהאירוע הזה הפקתי, ובעתיד החברות שלי לא ישתפו פעולה עם מכון הייצוא".

לדברי ברנוח "תערוכת IBC מתקיימת בכל שנה, תמיד באותם תאריכים והיה בעבר מקרה שבו התערוכה התקיימה גם ביום כיפור. במצב כזה, כל חברה מפעילה שיקול דעת ומקבלת החלטה אם היא כן מציגה או לא מציגה. אני לא הייתי מציג בכיפור, ואני מקפיד לקדש בשישי בערב ולא אוכל חמץ בפסח. אבל מכאן ועד תערוכה בינלאומית שמתקיימת בחו"ל? חד משמעית, זו כפייה דתית. גם נוצרים מציגים בתערוכה בימי ראשון. שלא יתערבו לי. אנחנו תמיד משדרים לעולם שהכל בישראל מתנהל כשורה, למרות שהיו כאן מלחמות ואירועים ביטחוניים חריגים. אנחנו אלה שמתנהלים מול החברות והמשקיעים בעולם וזה המסר שאנחנו מעבירים עכשיו החוצה? את החושך הזה?", שואל בתוכחה ברנוח.

השבוע מתח גם שר הרווחה חיים כץ ביקורת חריפה על ההחלטה של דרעי, והגדיר אותה "החלטה מטורפת". דרעי אמר בתגובה כי הוא גאה בהחלטתו.