"ישראל מתכננת להכפיל טווח הטיסה של המפציצים החמקנים"

האתגר: הוספת מכלי דלק חיצוניים להארכת הטווח תגרע מיכולת החמקנות של המטוס ■ קצין בחיל האוויר ל"דיפנס ניוז": "זו חשיבה קצרת רואי להאמין שכל האנשים החכמים שעובדים פה לא יצליחו להפוך את המכלים החיצוניים לחמקנים ממכ"ם"

זמן קצר לפני ההכרעה בקונגרס על גורל ההסכם הגרעיני עם איראן, מצאה ישראל לנכון לתת פומבי למאמצי חיל-האוויר להכפיל את טווח הטיסה של המפציצים החמקנים, מטוסי אף 35, שיהיו מטוסי הדור החמישי של החיל.

הגרסה הישראלית של המטוס, שמיוצר ע"י לוקהיד מרטין לפי ספציפקציות ישראליות, קרויה "אדיר". שני ה"אדירים" הראשונים יימסרו לחיל האוויר בדצמבר 2016 וייצטרפו לטייסת "נשר הזהב" בבסיס נבטים בנגב.

על פי דיווח ב"דיפנס ניוז", בונה עתה ישראל תשתיות ויכולות מקומיות שיהיו נחוצות לתפעול ה"אדירים" החל בסוף 2017, "עם עין צופיה לעבר איראן וזירות מורכבות אחרות, שמוגנות היטב".

ההכנות מתנהלות בשני מסלולים מקבילים - האחד, במסגרת התכנית-הרב-לאומית הכללית של פרוייקט מטוסי אף 35, והאחר, ברמה דו-לאומית, ישראל - ארה"ב, שבה נשענת ישראל על המשך התמיכה של הממשל האמריקאי בשילוב מערכות נשק ומערכות אחרות מפיתוח ישראלי במטוסים, על פי הידיעה.

"יכולת החמקנות ויכולות מתקדמות אחרות במטוסי הדור החמישי מדברות בעד עצמן", אמר ל"דיפנס ניוז" קצין בחיל האוויר בתשובה על שאלה כיצד יוכלו מטוסי אף 35 לשמור על עליונות בזירה לנוכח מערכות הגנה אווירית מתקדמות, כגון טילי אס-300 מתוצרת רוסיה שצפויים להימסר לאיראן. "האופציות לתקיפת מטרות של האויב רבות ומעשיות הרבה יותר (עם המפציצים החמקניים). המשימות שיכולנו לבצע בעבר יהיו עתה הרבה פחות מסוכנות, והדברים שנבצר מאיתנו לעשות בעבר יהיו עתה בני ביצוע".

הקצין, רס"ן א., אחד ממנהלי פרוייקט "אדירים", וחבר בקבוצת טייסים שממנה ייבחרו טייסי מטוסים אלה, אמר שהמפציצים החמקנים "משנים את הפסיכולוגיה בזירת הקרב בכך שהם מתירים לטייסיהם להכות את האויב בלי שהאויב יוכל למנוע זאת... המטוסים האלה הם גורמים מחוללי שינוי והאויב יודע זאת".

בראיונות בישראל ובארה"ב אמרו גורמים שמעורבים בפרוייקט, כי על פי בקשת הממשל, עובדת עתה לוקהיד מרטין עם רפאל הישראלית כדי לסגל מערכות נשק אוויר-קרקע מתוצרת ישראל ל"אדירים". במקביל, בוחנת לוקהיד מרטין רעיונות ישראלים למכלי דלק חיצוניים (כנראה נתיקים), שיותקנו על כנפי המטוסים כדי להגדיל את טווחם.

"אנו בודקים מחקרי היתכנות טכנולוגית (proof of concept studies)", אמר ל"דיפנס ניוז" עובד בלוקהיד מרטין שמעורב בפרוייקט. ברמז לכך שמכלים חיצונים לא ייהנו מיכולות החמקנות של המטוס,אמר המקור: "כאשר אתה משתלט על המרחב האווירי, שוב אינך צריך לדאוג לחמקנות. אתה יכול אפוא להוסיף מכלי דלק חיצוניים משום שאינך צריך לחשוש שהמטוס שלך ייחשף למכ"ם של האויב".

מקורות בצה"ל ובתעשיות הביטחוניות הישראליות אמרו לשבועון, כי בסופו של דבר הם מקווים לפתח מכלים חיצוניים עם יכולות חמקנות. הם ציינו שהמאמצים האלה מוצדקים מפני שמכלי דלק חיצוניים יגדילו את טווח ה"אדירים" פי שניים, ואולי יותר, עם סיכוי קטן שהמטוסים ייחשפו למכ"ם אויב.

"זו מחשבה קצרת רואי להאמין, שכל האנשים החכמים שעובדים פה על מכלי דלק חיצוניים לא יצליחו להפוך אותם לחמקנים", אמר רס"ן א.

על פי "דיפנס ניוז", קיבלה ישראל פטור מדרישות הפרוטוקול של תכנית אף 35, שמחייב חילות אוויר זרים לבצע את רוב עבודות התחזוקה של המטוסים במרכזים לוגיסטיים של לוקהיד מרטין. חיל האוויר יוכל לבצע בישראל את רוב עבודות התחזוקה, למעט תחזוקה "כבדה", בגלל חששות לפרוץ מלחמה בדיוק כאשר חלק מהמטוסים יהיו מחוץ לישראל. לצורך זה, נבנה עתה בבסיס נבטים מרכז לוגיסטי לתחזוקת ה"אדירים" עם גישה ישירה למערכת המידע הלוגיסטי של לוקהיד.

חיל האוויר עומד לשלוח קבוצה ראשונה של טייסי "אדיר" עתידיים לבסיס חיל האוויר האמריקאי לוק, באריזונה, באמצע השנה הבאה. במקביל, מתכנן החיל לשלוח עשרות טכנאי תחזוקה לבסיס הלוגיסטי אלגין, בפלורידה.

לישראל אופציה לרכוש עד 75 "אדירים". עד עתה חתמה ישראל על חוזים לרכישת 33 - חוזה לרכישת 19 מטוסים נחתם ב-2010, וחוזה לרכישת 14 נוספים נחתם בפברואר השנה. לדברי מקורות ביטחוניים בישראל, המצוטטים בשבועון, מקווה ישראל לחתום על חזוה לרכישת 17 מטוסים נוספים במסגרת התכנית התקציבית הרב-שנתית שלה, שתהיה בתוקף עד סוף 2020. כל המטוסים יהיו בגרסת המראה ונחיתה קונוונציונליות.

בשלב כלשהו בעתיד, אולי אפילו בעתיד הקרוב, עשויה ישראל לחתום על חוזה לרכישת "אדירים" בעלי יכולת המראה ממסלול קצר ביותר ונחיתה אנכית. לדברי מקורות ישראליים, ישראל עשויה להכריע בעד רכישת מטוסים כאלה אם היא תעריך שמסלולים בבסיסי חיל האוויר שלה יהיו פגיעים לאיומי טילים.