פרשת השחיתות בפיפ"א: "צפוי להתבצע גל מעצרים נוסף"

במסע"ת משותפת של התובעים הכלליים של ארה"ב ושווייץ, נחשף כי במסגרת החקירות אותרו 121 חשבונות בנק "חשודים", וכי עוקלו מספר נכסי נדל"ן באלפים השווייצרים; לידי החוקרים כבר הגיעו מסמכים בגודל של 11 טרה-בייט

ה-FBI פושט על משרדי פיפ"א / צלם: רויטרס
ה-FBI פושט על משרדי פיפ"א / צלם: רויטרס

גל חדש של מעצרים צפוי להתבצע בקרוב בפרשת השחיתות המדוברת של פיפ"א. כך חשפה לורטה לינץ', התובעת הכללית של ארה"ב, במסיבת עיתונאים משותפת שקיימה בציריך עם מקבילה השווייצרי, מיכאל לאובר.

הפרשה, שהתפוצצה בסוף מאי האחרון עם פשיטה על המלון בציריך בו שהו בכירי התאחדות הכדורגל העולמי, כללה הגשת כתבי אישום נגד תשעה מאנשי פיפ"א בהווה ובעבר, בנוסף לחמישה שותפים עסקיים של הארגון, בגין שוחד, הלבנות הון ועבירות כלכליות נוספות בשווי כולל המוערך ב-150 מיליון דולר. את החקירה ניהל בחשאי ה-FBI האמריקאי, כאשר הרשויות בשווייץ הצטרפו בהמשך.

לאובר חשף במסיבת העיתונאים כי החוקרים איתרו בחודשים החולפים 121 חשבונות בנק "חשודים". הוא אף הוסיף כי הרשויות בשווייץ עיקלו לאחרונה נכסי נדל"ן באלפים השווייצרים, "שעשויים להצביע על פעילות של הלבנות הון". היקף המידע הממוסמך שהצטבר אצל החוקרים מגיע לכ-11 טרה-בייט. לינץ' אמרה כי "אנחנו צופים הגשת כתבי אישום נוספים נגד אינדיבידואליים וגופים". כנשאלה האם "גופים" יכולים להיות פיפ"א, או קונפדרציית קונקאקאף (המנהלת את הכדורגל בצפון אמריקה, מרכז אמריקה והקאריביים ומהווה את לב החקירה האמריקאית), הבהירה: "בהחלט - במידה והם ניצלו לרעה את המערכת הכלכלית של ארה"ב".

בהתייחס לשאלות כתבים האם ספ בלאטר, הנשיא המתפטר של פיפ"א, נמצא ב"סכנת" מעצר, במידה וינחת במדינה לה הסכם הסגרה עם ארה"ב - חייכה לינץ' ואמרה: "אני לא יכולה לתת לכם מידע על הלו"ז התיירותי של בלאטר".

לינץ', שהודיעה כי החקירה עדיין נמשכת בקצב מואץ אך רחוקה מלהסתיים "ולא הגיעה אפילו למחצית שלה", סיימה עם מסר ברור: "אף אדם אינו חסין בפני החוק, אין אף ארגון מושחת שלא ניתן להגיע אליו. התובעים ברחבי העולם ימשיכו לשלב ידיים על מנת להביא צדק". 

בשבוע שעבר נודע כי במסגרת הפעילות בארה"ב, נחקרת גם מעורבתו של בנק הפועלים הישראלי בפרשה, כאשר החשד הוא כי חלק מהנאשמים ניהלו חשבונות בבנק.

כזכור, על-פי החשדות, גרפו אנשי פיפ"א כספים לכיסם הפרטי מהסכמי זכויות השידור והספונסרשיפ של הכדורגל העולמי, כולל אלו שהתקבלו מהמונדיאלים. כיווני חקירה נוספים מתמקדים בשוחד ישיר שקיבלו עסקני פיפ"א בתמורה להענקת קולם בהצבעות על אירוח המדינות המארחות את גביעי העולם.