ווינדוס 10: לשדרג או לא לשדרג למערכת ההפעלה החדשה?

התנסות של כחודש וחצי במערכת ההפעלה ווינדוס 10, מגלה שהפעם מביאה מיקרוסופט בשורה אמיתית ■ הממשק נוח ויעיל, ומאפשר עבודה על ארבעה חלונות במקביל ■ גם הדפדפן החדש Edge מהיר וידידותי בהרבה מהאקספלורר

מערכת ההפעלה ווינדוס 10 מבית מיקרוסופט עלתה לאוויר בסוף יולי, ומותקנת כבר על יותר מ-75 מיליון מחשבים נייחים וניידים. לצד העובדה שמדובר במערכת מוצלחת, הבשורה החשובה היא שהיא חינמית. בשנה הקרובה ניתן לשדרג מווינדוס 7 ומעלה, והמערכת תמשיך לעבוד גם אח"כ.

החידוש המשמעותי בווינדוס 10 הוא חזרה לממשק דומה לזה של ווינדוס 7, לאחר שהשינויים מרחיקי הלכת שהוכנסו בווינדוס 8 שהחליפה אותה, הוכחו כלא מספיק ידידותיים. הממשק של ווינדוס 8 כלל בעצם שני ממשקים - האחד היה עמוד בית עם אריחים חיים, ששימשו כקיצור לאפליקציות, והשני היה שולחן עבודה רגיל. הממשקים הללו בלבלו את המשתמשים ומיקרוסופט החליטה לחזור לעמוד הבית הקלאסי, הכולל את כפתור ההתחל, שבאמצעותו ניתן לגשת לאפליקציות החדשות. לחיצה על "התחל" מזניקה תפריט שמאפשר גישה הן לתוכנות המותקנות במחשב והן לאפליקציות.

למערכת כמה יכולות יעילות, למשל תצוגת משימות, שמאפשרת לעבור במהירות בין כל החלונות הפתוחים. ניתן גם לפתוח מספר שולחנות עבודה, כך שכל שולחן עבודה מפעיל את התוכנות הדרושות באותו רגע. בווינדוס 8 אפשר היה להציג שני חלונות במקביל ובווינדוס 10 ניתן לפתוח ארבעה חלונות במקביל בצורה פשוטה. זאת, ע"י דחיפת החלון שבו עובדים לצד המסך. בעלי מסכי מחשב גדולים יהיו מאושרים מהאפשרות הזו.

כאמור, משתמשים רבים מצאו את ווינדוס 8 מבלבלת, וזאת משום שחלק מההגדרות הופיעו בממשק הרגיל וחלק בממשק האריחים. כעת בוטלו הכפילויות. הגדרות המחשב לא מופיעות בשני מקומות, וגם לא צריך לפתוח אפליקציה ולטייל בין הממשקים, משום שהיא רצה בחלון בדסקטופ.

משתמשי הסמארטפונים רגילים לחלון ההתראות המציג את כל ההודעות האחרונות שממתינות להתייחסות. חלון דומה שולב גם בווינדוס 10: מדובר בתצוגת מיילים אחרונים מאאוטלוק, התראות שונות של המערכת וגישה מהירה להגדרות דוגמת WiFi.

חידוש נוסף מתייחס לדפדפן ה-Edge, המחליף את דפדפן האקספלורר. אדג' הוא דפדפן רזה יותר ועם עיצוב נקי יותר, כך שהוא עולה במהירות ומגיב בזריזות בעת טעינת דפים. משתמשי דפדפן כרום של גוגל לא ירגישו צורך מיידי להתקין את הדפדפן הוותיק שלהם, הודות ליעילות של אדג'. בעת ההפעלה הראשונית של הדפדפן, רשימת האתרים המועדפים עוברת אליו מהאקספלורר. האדג' משלב מצב קריאה ללא פרסומות. יכולת אחרת היא האפשרות לכתוב הערות על עמוד אינטרנט ולאחר מכן לשמור אותו באפליקציית הערות/פתקים One Note של מיקרוסופט (מגיעה בתוך ווינדוס 10) או לשלוח את העמוד עם ההערות הפרטיות לחבר במייל.

מיקרוסופט עדיין מציעה את אינטרנט אקספלורר בתוך ווינדוס 10, אבל הוא מיועד כגיבוי עבור אתרים שעדיין לא עובדים בצורה טובה על אדג'.

איפה החסרונות? בשלב זה אי אפשר להתקין תוספים כמו בכרום, המאפשרים להפוך את הדפדפן ליעיל יותר, למשל באמצעות תוסף לתרגום מסמכים, גישה לשירותים הדורשים כתובת IP אמריקנית ועוד. בעתיד אמורה להיות אפשרות כזו. משתמשי שירות המיילים inbox של גוגל יתאכזבו לגלות שהוא עדיין לא פעיל באדג'. עוד נציין כי נתקלנו בבעיות בפעולת העתק-הדבק במעבד התמלילים docs של גוגל.

כניסה ללא סיסמה

חידוש אחר שמציעה המערכת הוא מנגנון בשם Hello, המאפשר להיכנס למחשב או לאתרי אינטרנט בעזרת טביעת אצבע, צילום הפנים או סריקת הרשתית, במקום סיסמה. הדבר מתאים רק למחשבים שמצוידים בחומרה מתאימה, שבהמשך יהפכו לזמינים ופופולריים יותר. בשלב זה, מחשבים אלה יחסית נדירים.

עוזרת קולית

מיקרוסופט הוסיפה לווינדוס 10 גם את העוזרת הקולית האישית, קורטונה, המאפשרת לבצע פעולות שונות בשפה חופשית באנגלית. למשל, אפשר לשאול, "האם אני צריך ללכת עם מעיל מחר?", או "כמה עולה ללמוד במכללה מסוימת?". אפשר גם לבקש ממנה להציג מצגת, תמונות או מסמך מתאריך מסוים המאוחסן במחשב או בשירות הענן של מיקרוסופט, OneDrive. היכולת הזו לא זמינה כאשר מתקינים את ווינדוס בעברית.

בשורה התחתונה

לאחר כחודש וחצי של עבודה אינטנסיבית על ווינדוס 10, אפשר לקבוע נחרצות שהפעם מיקרוסופט הצליחה. מערכת ההפעלה מהירה, אינה נתקעת, פשוטה להבנה, וכוללת דפדפן חדש ומוצלח ועוד שלל יכולות ההופכות את החוויה לפרודקטיבית. מערכת ההפעלה מספקת חידושים מוצלחים, שיגרמו אפילו למשתמשי אפל לקנא.