מיני-מבחן: סיטרואן קקטוס - סברס בלי קוצים

הקקטוס היא פתרון ייחודי למי שאינו אלרגי לתיבות הילוכים ידניות ורוצה רכב משפחתי ושימושי עם ערך מוסף תדמיתי ועיצובי בפחות מ-100 אלף שקל

יצרניות הרכב שואפות לשדר תדמית חברתית-סביבתית ומשקיעות במכוניות ירוקות, בתהליכי ייצור נקיים ומה לא, אבל מדובר בביזנס קשוח, שהדירקטיבה העליונה שלו היא רווח לבעלי המניות. קשה כיום לראות מכוניות משפחתיות עממיות וזולות באמת בשוק העולמי. יש לך משפחה גדולה ואין לך כסף? קנה משומשת. אבל פה ושם אפשר לראות מאמץ לייצר מכונית שמציעה ערך מוסף עיצובי ומודרני במחיר נגיש. קבוצת רנו עשתה את זה לפני כמה שנים עם המותג דאצ'יה והפכה אותה למנוע מכירות גלובלי. כעת מצטרפת לטרנד גם סיטרואן עם הקקטוס.

אז מה מקבלים ב-90 אלף שקל, לפני מבצעים והנחות? בתור התחלה, נוכחות כביש מרשימה. לקקטוס יש מרכב רחב עם גלגלים גדולים וגג שטוח, שגורמים לה להיראות גדולה מכפי שהיא באמת. החרטום מציע מראה ייחודי עם פסי תאורה צרים ומעוצבים, החישוקים מרהיבים, מסילות הגג נאות ויש כמובן גם את דיפוני הצד והזנב הפלסטיים בצבע קונטרסטי. אנחנו לא חסידים גדולים של גימיקים עיצוביים, אבל הדיפונים הללו יוצרים ממד של רטרו, ובצבעים נכונים כמו צהוב-שחור מעניקים אווירה של רכב פנאי-שטח יקר.

גם תא הנוסעים שופע גימיקים עיצוביים מושקעים כמו תא כפפות וידיות שנראים כמו פריטים של מזוודות עילית; הגה, ידית הילוכים ובלם חניה מעוצבים לתלפיות; מסך דיגיטלי כתחליף ללוח המחוונים הרגיל; מסך מולטימדיה ועוד.

כאשר פג הרושם הראשוני מתגלים המקומות שבהם בוצע חיסכון אגרסיבי בעלויות. אנחנו יכולים לחיות עם דיפוני פלסטיק נוקשה בכל פינה, הגה שלא מתכוונן למרחק, מושב נוסע שלא מתכוונן לגובה, ואפילו עם חיסכון במתגים שמעביר הרבה פונקציות אלמנטריות למסך המגע, אבל קשה לנו להסתפק בחלונות אחוריים שנפתחים החוצה לכדי חרך בלבד ועם שלושה פתחי מיזוג בלבד בכל הרכב. כאשר נכנסים לרכב בקיץ הישראלי הלוהט וממתינים למזגן שיתחיל לפעול, ליושבים מאחור אין ברירה אלא לפתוח את הדלתות.

אחרי שהעסק מצטנן, המצב מתחיל להשתפר בזכות מושבים נוחים ומרווחים, מרחב מכובד לאכלוס שלושה מבוגרים מאחור ושפע של מרחב לשינוע מטענים.

כרגע מגיעה הקקטוס לישראל רק עם מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, בלי טורבו ועם 80 כ"ס. זה לא נשמע מבטיח, אבל עם משקל עצמי מזערי של כ-1 טון ותיבת הילוכים ידנית, הביצועים מרגישים זריזים ואם מתעלמים מרמת הרעש ומשתמשים בידית ההילוכים במרץ, אפשר לשמור על דחף סביר בעליות רציניות. כל זה לצד צריכת דלק ריאלית של כ-14 קילומטרים לליטר.

כדרכן של מכונית חברתיות יש לקקטוס מתלים רכים, שסופגים היטב שיבושים טיפוסיים לכבישים בעולם השלישי (מישהו אמר ישראל?), אם כי רמפות האטה לא מתקבלות בברכה. יש לה אפילו היגוי נעים והתנהגות כביש די מגובשת ומדויקת.

בשורה התחתונה, הקקטוס היא פתרון ייחודי למי שאינו אלרגי לתיבות הילוכים ידניות ורוצה רכב משפחתי ושימושי עם ערך מוסף תדמיתי ועיצובי בפחות מ-100 אלף שקל, והכי חשוב: היא לא תגרום לבעליה להרגיש שהוא נענש על חסרון הכיס שלו.