לקראת הודעת ריבית: הדולר והאירו התחזקו מול השקל

הדולר היציג נקבע על 3.94 שקלים; האירו ב-4.432 שקלים ■ האם בנק ישראל יפחית היום את הריבית?

כסף / צילום: רויטרס

השקל נסחר היום (ה') בירידה המטבעות המרכזיים, כאשר הסוחרים בשוק דרוכים לקראת החלטת הריבית שיפרסם ב-16:00 בנק ישראל. הדעות בשוק לגבי החלטת הריבית חצויות, שכן מצד אחד יש הצדקה כלכלית להוריד את הריבית נוכח נתוני הצמיחה והאינפלציה החלשים שפורסמו לאחרונה, אולם מצד שני בארה"ב עשויה הריבית לעלות במהלך 3 החודשים הקרובים, מה גם שהדולר והאירו התחזקו בתקופה האחרונה מול השקל.

הדולר היציג נקבע בעלייה של כ-0.4% לרמה של 3.94 שקלים בעוד האירו התחזק אף הוא בכ-0.4% ונקבע על 4.43 שקלים. בעולם, הדולר סביב 1.124 דולרים לאירו.

בשוקי העולם נרשמו בימים האחרונים ירידות חדות בצל רצף נתונים מאכזבים בסין, ירידה במחירי הסחורות והחשש הגובר מפני האטה בצמיחה הגלובלית. נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי אמר אתמול כי אומנם קיימים סיכונים העלולים להוביל להאטה בכלכלה הגלובלית, אך עדיין מוקדם לקבוע האם יש צורך בהגדלת תוכנית רכישות האג"ח של הבנק. דבריו של דראגי הובילו להתחזקות האירו מול המטבעות המרכזיים.

היום כאמור יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש אוקטובר. בשוק קיימות חילוקי דעות בנוגע לשאלה האם הבנק יפעל ויפחית את הריבית או יבחר להמתין ולראות לאן נושבות הרוחות. מחד, הדולר התחזק באופן משמעותי בתקופה האחרונה ומחירי הדיור ממשיכים לעלות, כך שאין סיבה להוריד את הריבית. מאידך, המשק המקומי מראה סימנים של האטה וברבעון השני קצב הצמיחה ירד ב-0.1%, ולכן יש צורך בהפחתת ריבית כדי להמריץ את הכלכלה.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל היום, בשוק ההון המקומי צופים כי בנק ישראל יפחית את ריבית השקל. זאת, על רקע החלטת ה'פד' בארה"ב לדחות את מועד העלאת הריבית בשוק האמריקני. נתוני האינפלציה והצמיחה בישראל הנמוכים שפורסמו החודש מחייבים את בנק ישראל לפעול על מנת לעודד את הצריכה וההשקעות במשק, כל זאת במטרה לתמוך בעידוד הצמיחה.

פריימן מעריך כי בנק ישראל עשוי לבחור במהלך משולב של הפחתת הריבית לשיעור אפסי ובנוסף לבצע הרחבה כמותית באמצעות פעולות בשוק המק"מ והאג"ח המקומי. בבנק ישראל למדו בשנה האחרונה את משמעות המעבר לסביבת ריבית שלילית, דבר שיקל על הבנק את ביצוע הפחתת הריבית הנוכחית.

ב-FXCM ישראל מציינים היום כי "פריצה מעל 3.95 שקלים עשויה לדרבן ביתר שאת את הספקולנטים ולדחוף את הצמד לעבר 3.97. מה שמעט בלם את המומנטום החזק של הדולר היו דווקא התבטאויותיו של נשיא הבנק של אירופה, מריו דראגי, שאמר כי יש להמתין עוד זמן מה עד שניתן יהיה להעריך האם יש צורך בהרחבה נוספת, מה ששפך מים צוננים על הצפי של השוק להרחבת רכישות האג"ח.

"עם זאת, הדולר עדיין נמצא כעת במומנטום בשוק המט"ח העולמי, וזאת על רקע ההערכה כי למרות שלא העלה את הריבית בשבוע שעבר, הבנק הפדרלי צפוי עדיין לבצע העלאת ריבית עוד השנה. היום תישא דברים יושבת ראש הפד ג'נט ילן, ודברים בהחלט עשויים להגביר את התנודתיות במסחר העולמי בדולר. אם גם ילן תאשש את הצפי להעלאת ריבית עוד השנה, הדולר צפוי להתחזק".