רשמית: פורסמה רשימת 10 המועמדים לתפקיד היועמ"ש

המועמדים הם ד"ר אביחי מנדלבליט, השופטת בדימוס הילה גרסטל, עו"ד איל ינון, פרופ' ישי בר, עו"ד אבי ליכט, עו"ד רז נזרי, פרופ' סוזי נבות, ד"ר גיא רוטקופף, עו"ד יורם טורבוביץ' ופרופ' רון שפירא

 הילה גרסטל / צילום: איל יצהר
הילה גרסטל / צילום: איל יצהר

נסגרה רשימת המועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה הבא - כך הודיעה הוועדה המקצועית-ציבורית לבחינת מועמדים לתפקיד בראשות נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אשר גרוניס. להלן רשימת המועמדים הסופית:

■ תא"ל במיל' ד"ר אביחי מנדלבליט, מזכיר הממשלה

מזכיר הממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט הוא מועמדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקיד. הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר הוא משפטן מוערך הנחשב למומחה בתחום המשפט הבינלאומי ודיני המלחמה. הקושי לכאורה במינוי הוא העובדה שמנדלבליט נחשד ונחקר בפרשת הרפז, והמשטרה אף המליצה להעמידו לדין. זאת משום שבהיותו פצ"ר, לא המליץ לרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, למסור את מסמך הרפז המזויף למשטרה באופן מיידי אלא ביקש ממנו "לישון על זה לילה". היועץ המשפטי לממשלה החליט על סגירת התיק נגד מנדלבליט לאחרונה. טענה נוספת נגד המינוי נוגעת לקרבתו היתרה - ומכאן נאמנותו היתרה והחשש לחוסר עצמאותו - לראש הממשלה בנימין נתניהו.

■ נציבת התלונות על הפרקליטים, ונשיאת בית המשפט המחוזי מרכז לשעבר, הילה גרסטל

השופטת בדימוס הילה גרסטל היא משפטנית מוערכת עם רקע של שתיים וחצי עשורים של שיפוט. גרסטל עמדה מאחורי הקמת שני גופים משמעותיים במערכת המשפט: בית המשפט המחוזי מרכז ונציבות הביקורת על הפרקליטות. גרסטל נחשבת למועמדת בעל סיכויים טובים מאוד לזכות במינוי.

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון

עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי לכנסת, נחשב למשפטן בעל עמדה עצמאית ובעל יושרה; עם זאת, הוא ידוע כמי שיודע לתת מקום גם לשיקוליו של הדרג מקבל ההחלטות, לאחר שאמר את דברו כיועץ משפטי. בעבר כיהן ינון כמזכיר הכנסת, כיועץ משפטי בלשכת ראש הממשלה בתקופת אולמרט וכפרקליט בפרקליטות המדינה. את דרכו המשפטית החל כמתמחה של השופט המנוח מישאל חשין, שהלך לעולמו ביום שבת האחרון. גם ינון נחשב למועמד שסיכוייו טובים.

■ אלוף במיל' פרופ' ישי בר

פרופ' ישי בר הוא מומחה לדיני מסים, מרצה וחוקר בתחום מומחיותו, שהחל את דרכו המקצועית באוניברסיטה העברית ובהמשך במרכז הבינתחומי הרצליה (שם שימש כדיקאן בית-הספר למשפטים). במקביל לקריירה המשפטית ניהל בר קריירה צבאית כאיש מילואים ואיש קבע לסירוגין, שעזב את הצבא ושב אליו לאחר כמה שנים. בין היתר כיהן בר כנשיא בית הדין הצבאי לערעורים וכמפקד הגיס המטכ"לי. בר ידוע כאחד מהקצינים הבכירים היחידים שהטילו ספק במוכנותו של צה"ל למערכה, ערב מלחמת לבנון השנייה.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי פיסקלי) עו"ד אבי ליכט

עו"ד אבי ליכט אף הוא נחשב למשפטן עצמאי בדעותיו. ליכט, שהחל את דרכו במחלקת הבג"צים בפרקליטות, מוכר בעיקר בשל עמדותיו העצמאיות בתחום התקשורת וכן בתחום התנהלות המדינה בעניין מונופול הגז. למרות עמדותיו העצמאיות, ליכט ידוע אף הוא בגישתו כ"עורך הדין של הממשלה", כלומר הוא מכיר בכך שהמילה האחרונה, ברוב המקרים, מסורה לגורמים מקבלי ההחלטות ולא לייעוץ המשפטי.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), עו"ד רז נזרי

בטרם מינויו לתפקידו שימש עו"ד רז נזרי כעוזר של 3 יועצים משפטיים, שופטי העליון (כיום) מני מזוז ואליקים רובינשטיין וכן של היועץ הנוכחי - יהודה וינשטיין. נזרי הוא המועמד הצעיר מבין המועמדים (בן 42 בלבד), אך הוא נחשב לאיש מקצוע מוערך ביותר, והוא לא מועמד חסר סיכוי לחלוטין - נזרי הוא מועמד מטעם שרת המשפטים, איילת שקד.

פרופ' סוזי נבות

פרופ' סוזי נבות היא מרצה וחוקרת מוכרת בתחום המשפט חוקתי, עם רקע שהוא ברובו אקדמאי. פרופ' נבות, בעלת עמדות בולטות בתחום זכויות האדם, פרסמה מחקרים בתחום כללי האתיקה החלים על חברי הכנסת. סיכוייה מוערכים כלא גבוהים במיוחד.

מנכ"ל משרד המשפטים לשעבר, ד"ר גיא רוטקופף

ד"ר גיא רוטקופף החל את דרכו באקדמיה, כבן טיפוחיו של פרופ' דניאל פרידמן, שאף מינה אותו לתפקיד מנכ"ל משרדו עם מינויו לתפקיד שר המשפטים בממשלת אולמרט. כיום עוסק רוטקופף בין היתר בייעוץ מקצועי לקבוצת דלק בנושא מונופול הגז, דבר המהווה את הביקורת העיקרית על מינויו, שלא נחשב לאפשרות ריאלית ממילא.

עו"ד יורם טורבוביץ'

גם עו"ד יורם (טורבו) טורבוביץ', יו"ר דלק אנרגיה, קשור מתוקף תפקידו הנוכחי לאינטרסים של מונופול הגז. טורבוביץ' עוסק בניהול יותר מאשר במשפטים בשנים האחרונות, וקיימת שאלה האם הרקע המשפטי שלו עומד בתנאי הסף למינוי. טורבוביץ' שימש בעבר בשורה של תפקידים ממשלתיים בכירים, חלקם משפטיים, כמו היועץ המשפטי של משרד התמ"ת, הממונה על ההגבלים העסקים, ראש לשכת ראש הממשלה וראש המטה של ראש הממשלה אולמרט; לצד זאת טיפח לסירוגין קריירה עסקית כמנכ"ל דסק"ש בסוף שנות ה-90 וכיום כיו"ר דירקטוריון חברת אזורים וכאמור - יו"ר חברת דלק אנרגיה של יצחק תשובה. מועמדותו של טורבוביץ' בעידן הנוכחי עשויה לעורר אי-נוחות בציבור, בשל קשריו עם צמרת המשק.

■ נשיא המרכז האקדמי פרס, פרופ' רון שפירא

פרופ' רון שפירא הוא מומחה מוערך למשפט פלילי, המרצה בתחום באוניברסיטאות תל-אביב ובר-אילן והמשמש גם כנשיא המרכז האקדמי פרס. בעבר עלה שמו כמועמד לבית המשפט העליון. כעורך דין לקח על עצמו לאחרונה שפירא, יחד עם אשתו, ד"ר קרן שפירא-אטינגר, את ייצוגו של עו"ד רונאל פישר בפרשה הקרויה על שמו של הלקוח הנודע. מועמדותו של שפירא הוצגה מטעם השרה איילת שקד.