יש פתרון לעסקים בתל-אביב

במקום להפיל את העסקים בתוואי הרכבת הקלה בין הכסאות - יש פתרון, והוא קשור ל"צוק איתן"

עבודות הרכבת הקלה / צלם: איל יצהר
עבודות הרכבת הקלה / צלם: איל יצהר

המצוקה של בעלי העסקים בתוואי הרכבת הקלה היא אמיתית, ונפלה עליהם כרעם ביום בהיר. לכולנו ברור כי רבים מהם עלולים לאבד את מקור פרנסתם, אך התייחסות הרשויות לבעיה היא כאל תפוח-אדמה לוהט המועבר מרשות לרשות. שר התחבורה ישראל כ"ץ האחראי לתכנון ולביצוע של התוואי הופיע בפני ועדת הכלכלה של הכנסת וגילגל את התפוח הלוהט לעבר עיריית תל-אביב ולעיריות אחרות, והציע להן להעניק הנחות בארנונה לעסקים הנפגעים.

עיריית תל-אביב הודיעה כי אין בכוונתה להעניק הנחה בארנונה לבעלי העסקים שפרנסתם תיפגע באופן ישיר או עקיף, כתוצאה מעבודות הרכבת הקלה בעיר, מאחר שלדבריה היא אינה מוסמכת לכך ללא אישור המחוקק. עיריית רמת-גן מגלגלת את הכדור לעבר המדינה וקובעת שעליה לפצות את בעלי העסקים בגין הנזקים שייגרמו להם, לרבות באמצעות סובסידיה לשם הנחה בארנונה.

כך מתגלגל הנושא הכאוב בין העיריות, המדינה (האוצר?), משרד התחבורה, הכנסת, וגם משרד הכלכלה לוקח חלק במשחק, ומנסה לתת סיוע של ייעוץ חינם לעסקים אלה. ספק אם ייעוץ חינם של 20 שעות לעסק אכן יביא את הישועה. אך הדרכה כיצד להתנהל בעתות משבר מול הבנקים, לעשות סוג של רה-ארגון שיווקי בעסק, עשויה לסייע בשוליים.

על-פי ההתנסות של בעלי העסקים בירושלים, שנפגעו מהקמת הרכבת הקלה שם, ניתן להיווכח כי בסופו של יום איבדו רבים את פרנסתם במסלול חתחתים שנמשך עד היום, 16 שנה לאחר תחילת העבודות. נקודת האור בתביעה שהגישו 28 עסקים ירושלמיים עשויה לעודד את 600 בעלי העסקים בתל-אביב, לאחר שסגן נשיא בית-המשפט המחוזי בירושלים, משה דרורי, קבע כי "הבקשה לפיצוי כספי לגיטימית", כאשר הסוגיה העיקרית היא כמה ישלם כל אחד מהנתבעים.

 

להקצות להם את האנגר 11 בנמל

בפני בעלי העסקים עומדות עתה שתי בעיות אקוטיות - האחת, צמצום ההוצאות (ארנונה), והשנייה הגדלת ההכנסות למינימום הנדרש כדי להחזיק עסק חי.

מה אם כן ניתן לעשות כדי להתמודד עם שתי הבעיות?

ראשית, כוחם של בעלי העסקים הוא בהתנהלותם מול הגורמים השונים, כקבוצה אחת מגובשת ומתפקדת, כקבוצת-לחץ מנוהלת על-ידי ועד-מנהל מצומצם. שם המשחק הוא יצירת תהודה ציבורית לקהל שרובו אוהד את המאבק. על הקבוצה להפוך את הבעיה לנושא ציבורי, שאינו יורד מהכותרות, שעיקרו חיזוק האמפתיה של הציבור לסבלם של בעלי העסקים, שהם חלק מאופייה הייחודי של תל-אביב.

כדאי ללמוד מיריד "עוטפים את הדרום באהבה", כיצד אהדה ציבורית לבעלי עסקים יצרה עבורם הכנסות משמעותיות במהלך מבצע "צוק איתן". עשרות רבות של עסקים ומגדלים מהדרום הציעו את מרכולתם בהאנגר 11 בנמל תל-אביב, ומשכו אליהם אלפי קונים שראו חובה לעצמם לרכוש את מוצריהם.

נכון שהסבל של בעלי עסקים בעוטף עזה היה הרבה יותר דרמטי ונגע בכלל הציבור בישראל, אך בסיוע של עיריית תל-אביב, ניתן להקצות את האנגר 11 בנמל תל-אביב יום-יומיים בשבוע, שבהם יוכלו בעלי העסקים בתוואי הרכבת הקלה להציג את הסחורה שלהם.

מאחר שמדובר בתקופה של שנים ולא שבועות, ייתכן שיהיה צורך ליצור מקום קבוע ונגיש, שבו יוכלו בעלי העסקים לשפר את רמת ההכנסה שלהם, ולשמור על עסקיהם.