פתיחה מגומגמת לרבעון הרביעי: נעילה מעורבת באירופה

שוקי סין סגורים עד ה-7 לאוקטובר לרגל חגים לאומיים ■ מדד מנהלי הרכש בגוש האירו עמד על 52 נק' ■ מדד מנהלי הרכש הסיני טוב במעט מהצפי ■ מחר: דוח התעסוקה האמריקאי לחודש ספטמבר

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') יומו הראשון של הרבעון הרביעי, במגמה מעורבת, לאחר שאתמול סגר את הרבעון הגרוע ביותר מאז 2011.

המשקיעים בשווקים עדיין עוקבים בדריכות אחר מחירי הסחורות והנתונים הכלכליים בסין. בימים האחרונים גובר החשש מפני התפשטות ההאטה בסין לכלכה הגלובלית.

אתמול המדדים המובילים באירופה סגרו את הרבעון הגרוע ביותר מאז 2011. מדד הדאקס השיל מערכו יותר מ-13% ברבעון השלישי בעוד מדד הדאקס נפל בכ-10%. הבורסה בסין, נפלה בכ-30% ברבעון השלישי והייתה אחת הבורסות עם הביצועים הגרועים ביותר.

בגוש האירו פורסמה היום הקריאה הסופית של מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור בספטמבר, שנותרה על כנה ברמה של 52 נקודות, מתחת לקריאה באוגוסט שעמדה על 52.3 נקודות.

המשקיעים נושאים עיניהם לדוח התעסוקה בארה"ב שיתפרסם מחר. על פי התחזיות , המשק האמריקאי הוסיף בחודש החולף 202 אלף משרות חדשות, שיפור לאחר הוספה של 173 אלף משרות בלבד בחודש אוגוסט. שיעור האבטלה צפוי להיוותר ללא שינוי - 5.1%.

נזכיר כי הפדרל ריזרב החליט החודש להותיר את הריבית ללא שינוי, בניגוד לחלק מהתחזיות, והוסיף אי ודאות לשווקים הגלובליים, הנסחרים בתקופה האחרונה שתנודתיות רבה בצל החששות לבריאות הכלכלה הסינית. דוח התעסוקה הוא כמובן אחד הפרמטרים החשובים בקביעת עיתוי העלאת הריבית, ועל כן הפרסום מחר ירכז עניין עצום.

ענקית התקשורת אלטיס, בבעלותו של פטריק דרהי, הודיעה היום כי בכוונתה לגייס 1.8 מיליארד אירו (2.02 מיליארד דולר) במטרה לממן חלק מהעסקה במסגרתה היא תרכוש את חברת הכבלים Cablevision Systems תמורת 10 מיליארד דולר. החברה הודיעה בנוסף כי היא כבר הנפיקה אג"ח בהיקף של 8.6 מיליארד דולר במטרה לממן את העסקה.

גלנקור ממשיכה להתאושש ועולה היום ביותר מ-3% לאחר שהחברה הודיעה כי בכוונתה לסגור את אחד המפעלים שלה בדרום אפריקה.

הבורסות בסין סגורות

מגמה חיובית נרשמה הבוקר (ה') בבורסות אסיה ברקע עליות השערים החדות שנרשמו אמש בוול סטריט, אך שוקי העולם סגרו אתמול את הרבעון החלש ביותר מזה כ-4 שנים. השווקים הפיננסים בסין סגורים החל מהיום ועד ה-7 לאוקטובר בשל חגים לאומיים.

מדד מנהלי הרכש (PMI) הרשמי בסין רשם בחודש ספטמבר עלייה ל-49.8 נקודות לעומת תחזית לקריאה של 49.6 נקודות, ולאחר קריאה של 49.7 נקודות באוגוסט. נזכיר כי כל קריאה מתחת ל-50 נקודות פירושה התכווצות כלכלית. מדד מנהלי הרכש של Caixin/Markit המשיך לדשדש בפל של6.5 שנים - 47. נקודות.

סקר tankan הרבעוני של הבנק המרכזי ביפן הראה כי התעשייניים הגדולים במדינה פחות אופטימיים מהצפי. המדד לרבעון שהסתיים בספטמבר עמד על חיובי 12, בעוד הציפיות עמדו על חיובי 13. בסיום הרבעון השני הראה המדד חיובי 15.

"סנטימנט הסיכון העולמי נע בין אופטימיות לפסימיות כמעט על בסיס יומי, כשפעילי השוק מנסים להעריך האם התנודתיות של סוף אוגוסט היא רק זיכרון רחוק או שהיא מאותתת על בעיה קשה יותר בהמשך. השווקים ימשיכו להיות זיג-זג עד שנקבל סימן ברור, לכאן או לכאן", ציינו הבוקר ב-ANZ Bank.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]