"אובמה סירב להתחייב להטיל וטו על הצעה לפלסטין עצמאית"

פוליטיקו: דחה פניה של מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנט להכריז בפומבי שהוא יטיל וטו על יזמה כזו במועצת הביטחון ■ הסיבה: זעם על נאום נתניהו בקונגרס במארס ■ "הסירוב משקף עד כמה העמיק הפער בין ממשל אובמה לממשלת ישראל"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, דחה פניה של מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנט, הארי ריד, להתחייב פומבית שארה"ב תטיל וטו על כל הצעת החלטה במועצת הביטחון שתקרא להקמת מדינה פלסטינית. כך מדווח היום (ה') האתר "פוליטיקו". הסיבה: זעם על נאומו של רה"מ בנימין נתניהו בקונגרס נגד ההסכם עם איראן.

על פי הדיווח, העלה ריד פעמיים השנה הצעה זו באזני מראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה. ריד הוא ידיד נאמן של ישראל בסנט, אך בשורש יזמתו היתה כוונה לחזק את תמיכת הסנטורים הדמוקרטים בהסכם עם איראן לנוכח מתקפה קשה של מחוקקים רפובליקניים על המסמך. ריד הגיע למסקנה, שהכרזה פומבית של הבית הלבן על וטו במועצת הביטחון נגד מדינה פלסטינית תיתן רוח גבית לאותם סנטורים דמוקרטים שהיססו להצביע בעד ההסכם עם איראן בגלל חשש שתמיכתם בהסכם תכעיס את ישראל.

הימנעות ממשל אובמה מהכרזה פומבית על וטו כזה משקפת עד כמה התרחב הפער בין הממשל לבין ממשלת ישראל, מציין "פוליטיקו". ברקע: היחסים האישיים העכורים בין אובמה לבין נתניהו. האתר מגדיר יחסים כאלה כ"רעילים מאוד" וטוען שהם העכירו עוד יותר את היחסים בין וושינגטון לירושלים.

התנהלות הבית הלבן בפרשת הווטו נעשתה רלוונטית בעקבות נאומו של נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בעצרת הכללית, אתמול, שבו אמר, כי אם ישראל לא תקיים הסכמים חתומים עם הפלסטינים, הרשות תראה עצמה משוחררת מלקיים הסכמים אלה.

יודגש, כי מאז ומתמיד המדיניות האמריקאית היתה להטיל וטו על כל הצעת החלטה במועצת הביטחון שתקרא להקמת מדינה פלסטינית, ומדיניות זו עודה בתוקף גם בממשל אובמה. אך הבית הלבן זעם על נאום ראש הממשלה במושב משותף של שני בתי הקונגרס במארס, שבו הגדיר את ההסכם עם איראן כ"עסקה גרועה מאוד". נוסף לכך, במהלך הבחירות בישראל, הכריז נתניהו, כי הוא ינמע הקמתה של מדינה פלסטינית בעתיד. בעוד שנתניהו נסוג מהמהרה זו, ממשל אובמה הודיע, שהוא בוחן מחדש את מדיניותו לגבי הטת וטו על הצעה להקים מדינה פלסטינית.