נתניהו: ההסתה הפלסטינית גרמה לטרור ורצח

"הרוצחים ידעו שהם רוצחים אב ואם" ■ ממשל אובמה מגנה את הפיגוע ■ "ניו יורק טיימס": "עבאס התייאש מהשלום... איש מריר מאוד"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בעקבות הפיגוע בגדה, אמש (ה'), שבו נרצחו איתם ונעמה הנקין, אומר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הפיגוע נובע מהסתה פלסטינית.

בהודעה לעיתונות שפרסמה לשכת רה"מ כמה שעות לאחר נאומו בעצרת הכללית אומר נתניהו, כי ההסתה הפלסטינית חוללה טרור ורצח והדגיש שהרשות הפלסטינית לא גינתה את המעשה.

בשיחה עם כתבים לאחר מכן הוא אמר: "אחרי הרצח בדומא, אני וכל הצמרת הישראלית גינינו מייד את המעשה בכל תוקף. אני עצמי הלכתי לבקר את הפצועים בבית-החולים. אנחנו נתנו כל סעד אפשרי, אך ברשות הפלסטינית מהדהד השקט הרועם".

בהודעה מציין רה"מ, כי הרוצחים ידעו שהם רוצחים אב ואם מכיוון שהילדים היו שם. "זה יום קשה לישראל ומדובר ברצח אכזרי במיוחד".

נתניהו אמר, כי בעקבות הפיגוע הוא קיים התייעצות עם שר הביטחון, משה יעלון; הרמטכ"ל, גדי איזנקוט; וראש השב"כ, יורם כהן והורה להם להגדיל את מספר החיילים בגדה.

משרד-החוץ האמריקאי גינה אמש את הירי. בהודעה שפרסם דובר המשרד, ג'ון קרבי, נאמר: "ארה"ב מגנה נמרצות את פיגוע הטרור בגדה המערבית. הירי הביא למותם של בני זוג ישראליים שהיו במכוניתם עם ילדיהם. אנו מביעים תנחומים למשפחת הקרבנות. אנו קוראים לכל הצדדים לשמור על רגיעה, להימנע מהסלמת המתיחות בעקבות הטרגדיה ולעול יחדיו כדי להביא את מבצעי הפיגוע לדין".

בנאומו בעצרת לא התייחס נתניהו ישירות להסתה הפלסטינית, אך קרא לנשיא הרשות, מחמוד עבאס, "להפסיק להפיץ שקרים על כוונות ישראל כביכול בהר הבית".

"עבאס הוא אדם מריר מאוד"

במאמר מערכת כותב היום "ניו יורק טיימס", כי עבאס ויתר על השלום. בנאומו בעצרת הכריז עבאס, כי הפלסטינים שוב לא יראו עצמם מחויבים להסכמי אוסלו. המציאות הפוליטית המרה מאחורי ה'פצצה' הזו היא, שכמעט לא נותר דבר להתנער ממנו, אומר העיתון.

קשה להעריך מה המשמעות המעשית של ההצהרה, מציין ה"טיימס". עבאס לא ציין אלו צעדים מעשיים הוא עלול לנקוט בעקבות התנערות מהסכם אוסלו; זה יהיה צעד נמהר מבחינתו להתנתק משיתוף הפעולה הביטחוני, האזרחי והכלכלי עם ישראל, או להסית את הפלסטינים לאלימות נוספת באתרים הקדושים בירושלים, גורס מאמר המערכת.

"אין שום ספק שעבאס הוא אדם מריר מאוד. בגיל 80 הוא התייאש למעשה מהשגת מדינה פלסטינית שתקום בעקבות מו"מ", מוסיף ה"טיימס". "הפופולריות שלו בקרב הפלסטינים הולכת ונשחקת והרשות הפלסטינית מושלת על הגדה המערבית בלבד".

בכל זאת, אי אפשר להתיחס לנאום עבאס בקלות ראש. הוא בין האחרונים מדורו של יאסר ערפאת שהוביל את הפלסטינים מטרור אכזרי להכרה במדינת ישראל, והסכמי אוסלו משקפים ויתורים עצומים של שני הצדדים, אומר עוד העיתון. אין טעם להמשיך ולשחק במשחק הטחת האשמות המתיש. מנת חלקו של עבאס בשגיאות שנעשו במהלך תהליך השלום אינה מבוטלת... אך הכשלונות של כל צד - הפלסטינים, הישראלים והאמריקאים - לבנות על ההבטחה שהיתה גלומה באוסלו היא טרגדיה לכולם.