האקזיט המאכזב של Zend: נמכרת תמורת עשרות מיליוני דולרים

חברת התוכנה שהוקמה ב-1999 גייסה 64 מיליון דולר ■ המנכ"ל אנדי גוטמנס: נמשיך לפעול בישראל

אנדי גוטמנס, Zend / צילום: תמר מצפי
אנדי גוטמנס, Zend / צילום: תמר מצפי

חברת התוכנה זנד טכנולוגיות (Zend) הישראלית מגיעה לסוף דרכה כחברה עצמאית. זנד נמכרת לחברת Rogue Wave מארה"ב, שעוסקת בפיתוח תוכנה בסכום שמוערך בעשרות מיליוני דולרים. מאז הקמתה גייסה זנד כ-64 מיליון דולר, כך שמדובר באקזיט מאכזב למדי.

זנד פיתחה, החל מסוף שנות ה-90, גרסאות של שפת ה-PHP ששימשה לבניית אתרים כמו פייסבוק, יוטיוב וויקיפדיה.

כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", זנד התקשתה לגבש תוכנית עסקית למוצר המתבסס בעיקרו קוד פתוח. בשנת 2011 יצאה זנד לסבב גיוס בגובה 16.5 מיליון דולר, שאותו הובילה קרן ויולה פרייבט אקוויטי. בחברה השקיעו גם הקרנות אינטל קפיטל, גריילוק, אינדקס ו-SAP ונצ'רס.

בראיון ל"גלובס" אמר היום מנכ"ל זנד, אנדי גוטמנס (שייסד את החברה עם שותפו זאב סורסקי, המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות) כי: "הרכישה מעניקה משנה תוקף למה שבנינו, ואני ללא ספק רואה בכך הצלחה. אנחנו מאמינים שצירוף התוכנה של רוג רייב, יאפשר לנו להאיץ את ההליכה בדרך בה אנו נמצאים עד כה, כמו גם להאיץ את הצמיחה שלנו, כך שאנו נרגשים מעצם הרכישה, ומצפים שהדבר יביא להשפעה גדולה יותר על השוק".

גוטמנס אמר כי בכוונת החברה להמשיך ולפעול מישראל. "הרוכשים רואים יתרון בכך שתהיה להם נוכחות בישראל. בשוק הישראלי יש שפע של כישרונות", הוא אמר. גוטמנס סירב להתייחס לתנאי העסקה.

הראל בית און, שותף וממייסדי קרן ויולה פרייבט אקוויטי אמר ל"גלובס" כי הקרן שביעת רצון למדי מהתוצאה. "אנחנו המשקיע האחרון שהגיע, ובדרך כלל זה המשקיע שמרוויח יותר", הוא אמר. הוא ציין כי: "מבחינתנו זה לא נחשב אקזיט מצטיין. החברה הצליחה כחברת קוד פתוח כי הקהילה הזו צמחה. מצד שני, תרגום הקוד הפתוח למכירות, היה חלקי בלבד, וכתוצאה מזה המכירה הזו לא הייתה גבוהה".